• Thu 19 Sep 2019 23:25
    891 visningar
    5 svar
    5
    891

    Er godaste pavlova

    Hej! Jag har provat att göra pavlova en gång men marängen blev väldigt mjuk och lite mosig.

    Men själva smaken var god. Det var ICAs recept på lingonpavlova med kolagrädde.

    Väldigt vacker blev den också där till jul.

    Men nu vill jag göra en annan och undrar vad ni har för goda tips.

    Vad kan man hitta för bär/frukter t ex att ha på nu och så vidare :)..

  • Svar på tråden Er godaste pavlova
  • Wed 25 Sep 2019 19:28
    #1

    Kul med jul-pavlova!

    Jag har bara en som jag brukar göra typ på sommaren och jag fuskar oftast och köper färdiga marängbottnar, blandar på med vispgrädde och klickar köpt lemon curd här och där. Bär brukar jag ta jordgubbar, blåbär eller hallon. Mandelflarn sprids på.

    Googla recept på detta. Jag tror att det finns många. Lycka till!

  • Wed 25 Sep 2019 19:46
    #2

    Jag gör också pavlova med lemon curd och bär. Marängen gör jag på 6 äggvitor och 3 dl socker och lämnar över natten i ugnen. Lemoncurd gör jag sedan på de 6 äggulorna och ett helt ägg, 3 citroner (saft och lite skal), ca 3 dl socker (beror på hur sura citronerna är), 100 g smör och lite salt. På med massor av vispgrädde och vackra bär. Servera med en gång annars ser den mest ledsen ut.

  • Thu 26 Sep 2019 12:04
    #3

    Vad gott med lemoncurd!!

    Det måste jag prova:)

    Scanmia: exakt hur gör du marängen? Ska prova ditt recept med över natten.

  • Thu 26 Sep 2019 12:43
    #4
    Apricospaj skrev 2019-09-26 12:04:18 följande:

    Vad gott med lemoncurd!!

    Det måste jag prova:)

    Scanmia: exakt hur gör du marängen? Ska prova ditt recept med över natten.


    Ja den är oslagbart god. Så äggvitorna bör vara rumstemprerade och alla skålar och vispar väldigt rena. Förvärm ugnen till 200grader. Vispa 6 äggvitor på hög hastighet och tillsätt 3 dl florsocker en matsked i taget. Vispa sedan ganska länge till. Allt socker ska ha lösts upp och marängen ska vara riktigt hård och glansig - om du gnider lite mellan fingrarna så är den helt slät och du kan inte känna av sockret. Tillsätt en matsked vit vinäger och en matsked majsstärkelse och vispa typ 5 sekunder (eller vänd ner försiktigt). Moffa ut på bakplåtspapper och forma snabbt till den (men joxa inte för mycket!). Du kan forma hur du vill, men om du vill ha minst risk för sprickor så gör den ganska låg och med kanterna lätt sluttande inåt. Sätt försiktigt in den i ugnen och stäng luckan mjukt.
    2 minuter på 200 grader och sänk sedan till 115 grader och låt pavlovan baka i 90 minuter (öppna inte luckan). Stäng av ugnen men låt pavlovan stå kvar och svalna över natten.

    Helt ärligt så spricker min pavlova då och då med, men det syns ju inte under all fyllning. Och ibland får man experimentera med temperaturerna. De här temperaturerna är från ursprungsreceptet (från min farmor) men min nuvarande ugn kräver aningen högre temperaturinställningar (den är lat och ljuger om att den är varm nog) och du får själv anpassa om den rinner ut eller får färg. Marängen kan vara känslig för hög luftfuktighet.
  • Thu 26 Sep 2019 22:01
    #5

    Tusen tack för så utförligt svar Scanmia!!

Svar på tråden Er godaste pavlova