• Wed 2 Oct 2019 09:37
    313 visningar
    12 svar
    12
    313

    Behöver hjälp!

    Hej! Jag behöver alla tips och råd jag kan få. Jag sa nyligen upp mig från mitt jobb som jag har haft mer än ett år, och nu är jag jättestressad.

    Jag blev förra sommaren anställd som semestervikarie av en butik, jag reagerade ganska direkt då det på anställningsavtalet som jag skrev på inte stod något slutdatum på anställningsperioden. När jag frågade angående detta så avfärdades det med ?du vill väl säkert jobba kvar även efter sommaren? vilket jag också ville då jag inte fått någon insikt av hur bedrövlig och oseriös arbetsplats det handlade om. När all fast anställd personal var tillbaka från semestern så fick jag frågan av min chef om jag ville jobba även i höst/vinter, jag svarade då ja och frågade också om jag kunde få ett uppdaterat anställningsavtal. Absolut sa chefen och sa att han skulle fixa det till nästa vecka, en månad senare fick jag påminna återigen om att jag ville ha mitt nya avtal, svaret blev samma som sist, det fixar jag tills nästa vecka men inget avtal skrevs. Jag vet jättedumt, men jag gav till sist upp och har nu jobbat där ett år utan ett anställningsavtal, och jag fick för två veckor sedan nog och sa upp mig på sms. Själva uppsägningen togs emot bra, men jag skickade kort därpå ett till sms där jag bad min chef om ett anställningsbevis och arbetsbetyg, han har läst men inte svarat... blir jätteledsen och orolig då jag dessutom har 20 dagar betald semester som jag nu kanske inte ens kommer få utbetald och jag har inget bevis överhuvudtaget på att jag ens har jobbat där.

  • Svar på tråden Behöver hjälp!
  • Anonym (Emma)
    Wed 2 Oct 2019 09:41
    #1

    Är du med i facket? Så ring. Bevis har du del med det avtal ni skrev och den lön du fått. Det skulle av domstol ses som att det föreligger ett anställningsavtal.

  • Wed 2 Oct 2019 09:43
    #2

    Är det någon som vet/ har tips om vart man kan vända sig?

    Jag är inte medlem i något fackförbund men min arbetsplats är ansluten till kollektivavtal

  • Gameof­throne­s
    Wed 2 Oct 2019 09:49
    #3

    Har du ngn form av sns/ mail konversation som står att du är anställd har du lönespecifikation då kan du göra ngt, såsom anmäla honom för brist i arbete eller nått. Har ordet på tungan vad det heter får inte fram det.

  • Anonym (Emma)
    Wed 2 Oct 2019 09:52
    #4

    Då måste du tyvärr ta det privat och kontakta en advokat. Du kan kontakta det kollektivavtalsbärande facket och informera att han vägrar lämna anställningsbevis men dem kommer inte att hjälpa dig och förmodligen är inte detta en så allvarlig sak att de kommer gå vidare med informationen. Om ditt tidigare anställningsavtal inte hade ett slutdatum så är ju det ett gällande anställningsavtal.

  • Anonym (Emma)
    Wed 2 Oct 2019 09:55
    #5

    Med tanke på att du jobbar in semestern och inte fått semesterersättning så är det ett tecken på att det varit en tillsvidareanställning

  • Wed 2 Oct 2019 13:14
    #6

    Eftersom du inte är med i facket får du ringa en advokat.

  • Wed 2 Oct 2019 13:20
    #7

    Men om du började ett vik i somras och fick ett avtal utan slutdatum gäller det väl fortfarande?

  • Wed 2 Oct 2019 14:18
    #8

    Tack allihopa för jättebra svar, det betyder jättemycket!

    Nu får jag bara hoppas på att min semesterersättning betalas ut och att jag får ett arbetsintyg.

  • Wed 2 Oct 2019 14:51
    #9

    Har du fått lönen utbetald? Har du fått lönespecar? Om ja, då har du bevis på att du har varit anställt. Dessutom sen februari i år skickar arbetsgivare arbetsgivardeklaration på individnivå (om tidigare redovisades allt i en klump summa för att sedan skicka in kontrolluppgifter till skatteverket efter åretsslut, så nu skickas alla detaljer varje månad), så även skatteverket har information hur mycket du har betalat i skatt via denna arbetsgivare (dvs varit anställd). Jag tror inte du behöver vara orolig - bevis finns det nog med, och om du inte får din semesterersättning utbetald med nästa lön, så kan du vända dig till facket (även om du inte är en medlem där).

  • Wed 2 Oct 2019 15:04
    #10
    brallison skrev 2019-10-02 14:51:47 följande:

    Har du fått lönen utbetald? Har du fått lönespecar? Om ja, då har du bevis på att du har varit anställt. Dessutom sen februari i år skickar arbetsgivare arbetsgivardeklaration på individnivå (om tidigare redovisades allt i en klump summa för att sedan skicka in kontrolluppgifter till skatteverket efter åretsslut, så nu skickas alla detaljer varje månad), så även skatteverket har information hur mycket du har betalat i skatt via denna arbetsgivare (dvs varit anställd). Jag tror inte du behöver vara orolig - bevis finns det nog med, och om du inte får din semesterersättning utbetald med nästa lön, så kan du vända dig till facket (även om du inte är en medlem där).


    Tack så jättemycket för bra svar! Är det möjligt att även vända sig till Skatteverket för eventuellt bevis på min anställning? Jag tänker mest för enkelhetens skull vid framtida arbetsintervjuer så att jag slipper dra hela historien kring varför jag inte fått det via gamla arbetsgivaren.
  • Wed 2 Oct 2019 15:11
    #11
    Coco1233 skrev 2019-10-02 15:04:31 följande:
    Tack så jättemycket för bra svar! Är det möjligt att även vända sig till Skatteverket för eventuellt bevis på min anställning? Jag tänker mest för enkelhetens skull vid framtida arbetsintervjuer så att jag slipper dra hela historien kring varför jag inte fått det via gamla arbetsgivaren.
    Hm, lite osäker om det, men du kan ju alltid försöka. Men just för nya arbetsgivare - vad behöver du? Man brukar bara skriva anställningsdatum i sitt CV och ingen typ nånsin kollar det (om du inte använder just denna arbetsgivare som referens).
  • Wed 2 Oct 2019 15:33
    #12
    brallison skrev 2019-10-02 15:11:09 följande:

    Hm, lite osäker om det, men du kan ju alltid försöka. Men just för nya arbetsgivare - vad behöver du? Man brukar bara skriva anställningsdatum i sitt CV och ingen typ nånsin kollar det (om du inte använder just denna arbetsgivare som referens).


    Det har du rätt i, kommer mest troligt ändå inte att fråga efter referens från den här arbetsgivaren!

    Återigen tack för bra svar allihopa! ????
Svar på tråden Behöver hjälp!