• Fri 4 Oct 2019 11:10
    1324 visningar
    17 svar
    17
    1324

    Era godaste kycklingrecept

    Vilka är era absolut bästa kycklingrecept?

    En av våra favoriter är

    kycklinggratäng :

    Stek kyckling, champinjoner och paprika. Salta och peppra ,gärna citronpeppar om man gillar det

    Lägg över i en form.

    Gör en röra av :

    Creme fraishe

    Pressad vitlök efter smak

    Mango chutney efter smak

    Sambal oelek efter

    Lite kinesisk soja

    Riven ost sån där påse

    Häll över detta på kycklingblandningen och in i ugnen på 200 grader tills osten fått fin färg.

    Vi brukar äta med ris och sallad och ibland med tagiatelle

  • Svar på tråden Era godaste kycklingrecept
  • Fri 4 Oct 2019 11:14
    #1

    Jamie Olivers jätteenkla recept: 1 kycklingfilé per näsa, banka lite (bara för att det skula vara jämttjöck). Riva parmesan + lite timjan + olivolja - lägga blandningen på ena sida av filén, täcka över med en skiva prosciutto eller serrano skinka. Varma stekpanna, skinksida ner först - steka 3-4 min på varje sida. Supergott och superenkelt! Till det brukar vi ha lite grönsakssallad och gott bröd.

  • Fri 4 Oct 2019 11:22
    #2

    Det absolut godaste jag vet den här tiden på året är julmustkyckling!

    När jag gör till två personer använder jag 2-3 kycklingfiléer beroende på storlek, 2 dl crème fraiche, 2 dl julmust, 1 hönsbuljongtärning, 1 tsk ingefära, 1 tsk rosmarin och 1 msk kinesisk soja. Tärnar och steker kycklingen, övriga ingredienser blandar jag i en annan gryta och låter koka upp. När kycklingen är klar rör jag ner den i såsen. Servera med ris. 

    Att dricka julmust till är himla skumt, det är svårt att avgöra var maten slutar och drycken börjar Skrattande


     


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Fri 4 Oct 2019 11:24
    #3

    Något som är supergott att ha i gratängen är broccoli. Sån där vanlig fryst som vi tinat först.

  • Fri 4 Oct 2019 11:25
    #4

    Men vilka goda recept!!

    Haha vad kul med julmusten!!!

  • Fri 4 Oct 2019 12:46
    #5
    +1
    knivskrik skrev 2019-10-04 11:22:16 följande:

    Det absolut godaste jag vet den här tiden på året är julmustkyckling!

    När jag gör till två personer använder jag 2-3 kycklingfiléer beroende på storlek, 2 dl crème fraiche, 2 dl julmust, 1 hönsbuljongtärning, 1 tsk ingefära, 1 tsk rosmarin och 1 msk kinesisk soja. Tärnar och steker kycklingen, övriga ingredienser blandar jag i en annan gryta och låter koka upp. När kycklingen är klar rör jag ner den i såsen. Servera med ris. 

    Att dricka julmust till är himla skumt, det är svårt att avgöra var maten slutar och drycken börjar Skrattande


     


    Galet gott !
  • Fri 4 Oct 2019 14:40
    #6
    Hel kyckling: Stuffa in 1/2-1 (storlek) apelsin i kyftor och 1 chili halverad i kycklingen tillsammans med en bunt korinder (eller persilja om man inte fixar koriander) och en tumme ingefära. Pensla kycklingen men en blandning av smält smör, soja, peppar och tabasco. Kör i ugnen. Servera med valfritt tillbehör.

    Japansk kycklingcurry: 
    Först, currypastan. Grunden. Det är lite jobb men den kan göras i större satser och sparas i kyl några dagar eller i frys några månader (föredrar detta, i portionspåsar/burkar) och användas med vilket slags kött eller grönsaker som helst. Smält 3 msk smör i en kastrull på låg värme. Tillsätt 4 msk vetemjöl. Rör konstant i 20 minuter. Denna roux kommer blir mörkare, oroa dig inte, du har inte bränt den. Om det inte börjar ryka och lukta brännt, förstås. I alla fall, häll i 1 msk garam masala, 1 msk currypulver och 2 krm cayennepeppar, och rör ordentligt.

    Currykyckling: Salta och peppra 500 g kyckling, gärna lårfile, som skurits i lagom munsbitar. Skala och slanta 2 morötter och skär 2 lökar i bitar. Samma med 2 potatisar. Lägg potatisarna i vatten för att dra ut stärkelse i ca 15 minuter (gör annat under tiden men glöm helst inte bort potatisen). Ha olja i en stor-ish gryta och värm upp. Svetta av löken. Tllsätt 1/2 msk riven ingefära och 2 vitlöksklyftor. Ha i kycklingen och stek tills den ändrat färg. Släng i morötterna. Häll i 1 liter vatten eller kycklingbuljong, koka upp och skumma av. Riv i 1 skalat äpple, tillsätt 1 msk honung och lite salt. Häll i potatisen. Låt koka i ca 15 minuter, tills potatisen är klar. Stäng sedan av värmen.

    Ta currypastan och lägg i en värmesäker skål. Häll på en halv soppslev av vätska från grytan och rör ordentligt så pastan blir rinnig och klumpfri. Tillsätt mer vätska om det behövs. Häll sedan currypastan i grytan, tillsätt 1 1/2 msk soja och 1 msk ketchup. Rör ordentligt.

    Servera med ris, mjuk-kokt ägg och inlagd rättika (fukujinzuke) om du hittar det.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 4 Oct 2019 15:28
    #7

    Följer

  • Fri 4 Oct 2019 16:13
    #8

    Tack alla ni som bidrar!! Vilka goda recept!!!!

  • Fri 4 Oct 2019 16:15
    #9

    aniieehär:

    Använder du vanlig curry eller curry Madras?

  • Fri 4 Oct 2019 17:47
    #10
    Apricospaj skrev 2019-10-04 16:15:18 följande:

    aniieehär:

    Använder du vanlig curry eller curry Madras?


    Använder vanlig, generisk curry.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Wed 6 Nov 2019 12:52
    #11

    Den här gillar vi, brukar laga den på helgerna:
    Italiensk kycklinggratäng 4 port:

    4-6 Kycklingfileer
    150 g Parmaskinka 
    2 dl riven Parmesanost
    2-3 dl creme fraiche
    1-2 tsk Dijonsenap
    Färsk basilika efter smak

    Finhacka parmaskinka och basilika, blanda med parmesan, senap och creme fraiche i en skål. Ställ in i kylen en stund.
    Smörj en ugnsform och sätt ugnen på 200-225 grader.
    Fräs kycklingfilen så den får färg och lägg den i formen.
    Bred ost och skinksmeten över kycklingen i formen och gratinera i ugnen på mellersta falsen i ca 30 min.

    Servera med pasta.

  • Wed 6 Nov 2019 13:17
    #12

    Jag har ett recept till, detta är en kycklingsoppa som barnen älskar:

    Kyckling och nudelsoppa:

    2 Kycklingfileer
    2 Morötter
    1 Gul lök
     75 g Rotselleri
    1 kycklingbuljongtärning
    1 tsk salt
    1 msk japansk soja
    3 knyten glasnudlar(eller andra valfria).

    Strimla kycklingen, skala och strimla morot, selleri och lök.
    Häll grönsakerna i en kastrull och fyll på med 5-8 dl vatten. Ha i buljongen och låt koka upp, häll i kycklingen och koka ihop i ca 15 min. Dra kastrullen åt sida och lägg i nudlarna, låt dra i ca 3 min till nudlarna mjuknat.

  • Wed 6 Nov 2019 15:37
    #13
    ascorbinsyra skrev 2019-11-06 12:52:08 följande:

    Den här gillar vi, brukar laga den på helgerna:
    Italiensk kycklinggratäng 4 port:

    4-6 Kycklingfileer
    150 g Parmaskinka 
    2 dl riven Parmesanost
    2-3 dl creme fraiche
    1-2 tsk Dijonsenap
    Färsk basilika efter smak

    Finhacka parmaskinka och basilika, blanda med parmesan, senap och creme fraiche i en skål. Ställ in i kylen en stund.
    Smörj en ugnsform och sätt ugnen på 200-225 grader.
    Fräs kycklingfilen så den får färg och lägg den i formen.
    Bred ost och skinksmeten över kycklingen i formen och gratinera i ugnen på mellersta falsen i ca 30 min.

    Servera med pasta.


    Så gott! Det ska jag prova någon gång, tack!
  • Wed 6 Nov 2019 17:14
    #14
    Kyckling med dijon, citron och rosmarin
    Mosa ihop 5 stora vitlöksklyftor med en tesked salt och gnid in kycklingdelar för fyra pers (jag delar en kyckling i 4 delar eller använder kycklinglår). Mecka ihop 0,5 dl dijonsenap, 0,5 dl farinsocker, en klunk olivolja, 0,5 dl balsamvinäger, 2 matskedar citronjuice, finrivet citronskal och 1-2 matskedar hackad romarin. Marinera kycklingen i detta i 1 - 6 timmar i kylskåp.

    Häll allting i en ugnssäker form och låt stå i rumstemperatur ca 20 min. Lägg på några kvistar rosmarin och några citronskivor.
    In i ugnen på 200 grader i ca en timme. Den sista halvtimmer öser du kycklingen då och då om du kommer ihåg.
    Ta ut kycklingen och låt den vila medan du gör en sky genom att hälla lite hett vatten i formen och skrapa ur. Sila sedan och koka ihop skyn.
  • Wed 6 Nov 2019 17:22
    #15

    Snabba kycklingen:

    4 kycklingfiléer
    salt och svartpeppar efter smak
    3 dl vispgrädde
    1/2 dl whiskey
    1/2 dl japansk soja
    cocktailtomater
    kryddgrönt
    klyftpotatis

    Ugn 200 grader

    Putsa och krydda filéerna, bryn dem i smör. Lägg filéerna i en smord ugnsform. Blanda whiskey, grädde och soja och häll det över kycklingen. Gratinera i nedre delen av ugnen i cirka 25 minuter. Låt cocktailtomaterna steka med de sista tio minuterna. Garnera med färska kryddor och servera med klyftpotatis. 

  • Wed 6 Nov 2019 21:53
    #16

    Snabb enkel pastasås

    2 kycklingfiléer
    5 dl grädde
    Salt
    Svartpeppar
    Dijonsenap
    Soya

    Tärna och stek kyckling, tillsätt övriga ingredienser, låt koka några minuter. Servera med pasta. Snabb och lätt vardagsmiddag!


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Thu 7 Nov 2019 12:59
    #17

    Men tack alla! Så roliga recept!!

Svar på tråden Era godaste kycklingrecept