• Anonym (ts)
    Wed 9 Oct 2019 06:52
    3110 visningar
    109 svar
    109
    3110

    Bonusfamiljer - reser ni med bara några barn

    Mitt ena barn har en bästis vars föräldrar är frånskilda och mamman har två barn med sin nya man. Då våra barn umgås mycket är jag och mamman fb-kompisar så man får ju en inblick i deras liv. Hennes stora och mitt barn går i fyran så nu är det ju skola, hennes små går i förskola.

    Nu är det andra gången på ganska kort tid som jag ser att hon, hennes nya man och småbarnen är bortresta. Långa resor till sol och bad och upplevelser.

    Är det vanligt att man gör så här i bonusfamiljer? Att man reser bort med halva familjen. Det skaver lite i mig...

  • Svar på tråden Bonusfamiljer - reser ni med bara några barn
  • Anonym (Fd styvmo­r)
    Wed 9 Oct 2019 06:57
    #1
    -1

    Och hur har du med det att göra?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 07:01
    #2
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2019-10-09 06:57:16 följande:

    Och hur har du med det att göra?


    Jag kommer så klart inte säga något åt dem, jag undrar mest om detta är vanligt. Sedan bryr jag mig så klart om mitt barns bästis som en normal medkännande vuxen.
  • Anonym (S)
    Wed 9 Oct 2019 07:03
    #3

    Bland de jag känner som är skilda är det inte vanligt. Däremot så är det hyffsat vanligt även i kärnfamiljer att man delar upp barnen och åker på olika resor tex baserat på ålder (om det är stora åldersskillnader i familjen) och intressen.

  • Anonym (Fd styvmo­r)
    Wed 9 Oct 2019 07:08
    #4
    -1
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 07:01:27 följande:

    Jag kommer så klart inte säga något åt dem, jag undrar mest om detta är vanligt. Sedan bryr jag mig så klart om mitt barns bästis som en normal medkännande vuxen.


    Om fyrs av fem reser, reser verkligen halva familjen då? Flickungen har väl en familj hos sin mamma? De kanske också reser. Ska tösungen ha dubbel dos av allt som är roligt enligt dig?
  • Anonym (Bonus­familj­)
    Wed 9 Oct 2019 07:25
    #5
    +2

    Vi gör ibland så, men då har vi tre barn sen tidigare och två gemensamt. De äldre barnen har skolplikt och de får även göra saker med sina andra föräldre, det innebär att vi gör ungefär varannan resa med bara de små. Sen åker vi ibland på mindre resor, tex bara jag och äldsta sonen. Vi har förklarat detta för barnen, inga problem.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 07:31
    #6
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2019-10-09 07:08:52 följande:

    Om fyrs av fem reser, reser verkligen halva familjen då? Flickungen har väl en familj hos sin mamma? De kanske också reser. Ska tösungen ha dubbel dos av allt som är roligt enligt dig?


    Som du uttrycker dig inser jag att du inte är ute för att resonera, bara spy ur dig dagen dos av galla så jag kommer inte svara dig mer.
  • Anonym (syste­r)
    Wed 9 Oct 2019 07:32
    #7
    +1

    Syrran har tre barn på heltid, hennes sambo har två barn varannan helg + lov. Hon och sambon reser med syrrans tre barn utomlands varje år, sen har dom husbilssemester med alla fem barnen under sommarlovet. Killens två barn reser med mamman och hennes man utomlands. Sen gör dom aktiviteter under helger när alla barn är samlade. Det är helt enkelt en kostnadsfråga.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 07:35
    #8
    Anonym (S) skrev 2019-10-09 07:03:50 följande:

    Bland de jag känner som är skilda är det inte vanligt. Däremot så är det hyffsat vanligt även i kärnfamiljer att man delar upp barnen och åker på olika resor tex baserat på ålder (om det är stora åldersskillnader i familjen) och intressen.


    Men i så fall ser man väl till så att alla barn får någon resa? Jag har aldrig sett eller hört något om att mamman rest enbart med det större barnet. Det i sin tur kan ju ha att göra med att det nog är den nye mannen som betalar resorna.
  • Anonym (Fd styvmo­r)
    Wed 9 Oct 2019 07:38
    #9
    -1 +2
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 07:31:30 följande:

    Som du uttrycker dig inser jag att du inte är ute för att resonera, bara spy ur dig dagen dos av galla så jag kommer inte svara dig mer.


    Spy galla? För att jag ifrågasatte din logik om rättvisa, måste man hålla med dig eller?

    Du behöver inte svara nig, det visar bara på att du inte har några argument att komma med.
  • Wed 9 Oct 2019 07:41
    #10
    -1 +2

    Vad spelar det för roll? Vill du bara sitta och fördöma, eller vad är syftet?

    Om du vil resonera kring lämpligheten i detta är det väl bäst att ta den diskussionen med mamman som du är fb-vän med. Det är det enda sättet du kan påverka flickans situation, om det är den du är orolig för.

Svar på tråden Bonusfamiljer - reser ni med bara några barn