• Wed 9 Oct 2019 08:09
    947 visningar
    18 svar
    18
    947

    Hjälp vad väljer man för gymnasie om man vill bli programmerare? NTI Eller Cybergymnasiet eller nåt annat??

    Min son undrar :)

    någon som vet vad han borde söka till?


    ALL KÄRLEK
  • Svar på tråden Hjälp vad väljer man för gymnasie om man vill bli programmerare? NTI Eller Cybergymnasiet eller nåt annat??
  • Wed 9 Oct 2019 08:12
    #1

    N eller T, samt läsa Matte 4 och gärna behrörighet till teknisk högskola.

  • Wed 9 Oct 2019 09:21
    #2
    Kjell2 skrev 2019-10-09 08:12:54 följande:

    N eller T, samt läsa Matte 4 och gärna behrörighet till teknisk högskola.


    Menar du natur eller teknisk och inte nti eller cyber? Vet du nån bra skola?gärna fristående
    ALL KÄRLEK
  • Wed 9 Oct 2019 09:26
    #3
    fredsduvan skrev 2019-10-09 09:21:38 följande:

    Menar du natur eller teknisk och inte nti eller cyber? Vet du nån bra skola?gärna fristående


    Känner inte till nti eller cyber. Välj Teknisk eller Naturprogrammet, ger en bra bas för fortsatta studier inom it och programmering. Se till att läsa minst matte 3, gärna 4 och 5 också. Krydda om möjligt med kurser inom IT.

    Bra skolor beror på krav och geografi.
  • Wed 9 Oct 2019 10:29
    #4
    Kjell2 skrev 2019-10-09 09:26:35 följande:

    Känner inte till nti eller cyber. Välj Teknisk eller Naturprogrammet, ger en bra bas för fortsatta studier inom it och programmering. Se till att läsa minst matte 3, gärna 4 och 5 också. Krydda om möjligt med kurser inom IT.

    Bra skolor beror på krav och geografi.


    Tack vet du inriktning man väljer på natur och teknisk?
    ALL KÄRLEK
  • Anonym (op)
    Wed 9 Oct 2019 10:47
    #5

    Var bor ni? I skåne finns i alla fall LBS. Teknisk linje, helt inriktad på spelprogrammering.

  • Anonym (op)
    Wed 9 Oct 2019 10:48
    #6

    Ska tillägga att man lär sig väldigt mycket om annan programmering som spelprogrammerare också, inte bara spel (som iof är en av de svåraste sakerna att programmera)

  • Wed 9 Oct 2019 10:51
    #7
    fredsduvan skrev 2019-10-09 10:29:02 följande:

    Tack vet du inriktning man väljer på natur och teknisk?


    Beror på skola. Ni får kolla.
  • Anonym (Lbs)
    Wed 9 Oct 2019 12:53
    #8
    Anonym (op) skrev 2019-10-09 10:47:39 följande:

    Var bor ni? I skåne finns i alla fall LBS. Teknisk linje, helt inriktad på spelprogrammering.


    Vad blir man utbildad till där
  • Anonym (op)
    Wed 9 Oct 2019 13:47
    #9
    Spelprogrammerare, men man måste ju läsa vidare.
  • Anonym (ITG)
    Wed 9 Oct 2019 14:25
    #10

    Mina söner läste programmering på IT gymnasiet I Uppsala. De läste inriktningen teknik. Det fanns även el och andra inriktningar. 

  • Anonym (Micke­)
    Wed 9 Oct 2019 15:14
    #11

    Programmerare på gymnasienivå ?  neeej
    Läs vad som helst som ger behörighet till högskola med teknisk inriktning.

  • Anonym (op)
    Fri 11 Oct 2019 13:54
    #12
    Anonym (Micke) skrev 2019-10-09 15:14:08 följande:

    Programmerare på gymnasienivå ?  neeej
    Läs vad som helst som ger behörighet till högskola med teknisk inriktning.


    Nej, man behöver ju såklat universitetsutbildning också, men man lär sig mer programmering på tekniskt gymnasie med programmeringsinriktning. Vissa utbildningar är detta en stor fördel.
  • Fri 11 Oct 2019 14:37
    #13

    Att läsa IT och programmering på gymnasiets N eller T program  leder sällan till något mer kvalificerat jobb som programmerar. Då krävs högskola efteråt.

    Däremot kan det vara väldigt kul och stimulerande att ta några programmeringskurser på gymnasiet. Kan ge lite blodad tand inför fortsatta studier eller en förståelse att det är något annat man ska satsa på.

  • Anonym (op)
    Fri 11 Oct 2019 14:46
    #14
    Kjell2 skrev 2019-10-11 14:37:35 följande:

    Att läsa IT och programmering på gymnasiets N eller T program  leder sällan till något mer kvalificerat jobb som programmerar. Då krävs högskola efteråt.

    Däremot kan det vara väldigt kul och stimulerande att ta några programmeringskurser på gymnasiet. Kan ge lite blodad tand inför fortsatta studier eller en förståelse att det är något annat man ska satsa på.


    Det finns en eftertraktad spelprogrammerarutbildning där vi bor, en som är ganska svår att komma in på med många sökande och alla har programmerarbakgrund, en del har tidigare examen från universitet/högskola. 

    Från min sons klass kom halva klassen från samma gymnasieutbildning och samma gymnasieklass, så det kan absolut vara en fördel att ha lärt sig programmering innan. Detta kan man ju även göra utan utbildning, men eftersom så pass många kom från samma gymnasie så tror jag absolut det var en fördel. 
  • Fri 11 Oct 2019 14:52
    #15
    Anonym (op) skrev 2019-10-11 14:46:30 följande:
    Det finns en eftertraktad spelprogrammerarutbildning där vi bor, en som är ganska svår att komma in på med många sökande och alla har programmerarbakgrund, en del har tidigare examen från universitet/högskola. 

    Från min sons klass kom halva klassen från samma gymnasieutbildning och samma gymnasieklass, så det kan absolut vara en fördel att ha lärt sig programmering innan. Detta kan man ju även göra utan utbildning, men eftersom så pass många kom från samma gymnasie så tror jag absolut det var en fördel. 
    Självklart kan det vara bra och en fördel att läsa programmeringskurser på gymnasiet innan högra studier. Mig veterligt är ingen högskoleprogram på grundnivån  programmeringskurser som behörighetskrav.

    Men mitt grundråd ligger kvar, välja N eller T, läsa minst matte 3, gärna 4 och 5 också, krydda om möjligt med IT och programmering.

    Vill man sen försätta inom IT och programmering välj lämpligt högskoleprogram.

     
  • Fri 1 Nov 2019 23:18
    #16
    Anonym (op) skrev 2019-10-11 14:46:30 följande:
    Det finns en eftertraktad spelprogrammerarutbildning där vi bor, en som är ganska svår att komma in på med många sökande och alla har programmerarbakgrund, en del har tidigare examen från universitet/högskola. 

    Från min sons klass kom halva klassen från samma gymnasieutbildning och samma gymnasieklass, så det kan absolut vara en fördel att ha lärt sig programmering innan. Detta kan man ju även göra utan utbildning, men eftersom så pass många kom från samma gymnasie så tror jag absolut det var en fördel. 
    Jag tänker att det är lite tidigt att rekommendera TS son att inrikta sig mot spelutveckling när han inte ens börjat gymnasiet, om det inte är så att det är stora drömmen. Personligen hade jag inte velat arbeta i spelbranschen. Efter vad jag hört från bekanta är det sämre löneläge och arbetsvillkor, just eftersom det är så eftertraktat (hög konkurrens) och det finns arbetsgivare som tycker man ska vara tacksam för att man fått möjligheten att arbeta som spelutvecklare.

    Jag skulle också rekommendera Natur eller Teknik, på en bra skola med hög kvalitet på utbildningen. Vad det är för skola beror ju på var man bor. Matte kan man inte få för mycket av.
  • Anonym (op)
    Fri 1 Nov 2019 23:40
    #17
    snedtak skrev 2019-11-01 23:18:29 följande:
    Jag tänker att det är lite tidigt att rekommendera TS son att inrikta sig mot spelutveckling när han inte ens börjat gymnasiet, om det inte är så att det är stora drömmen. Personligen hade jag inte velat arbeta i spelbranschen. Efter vad jag hört från bekanta är det sämre löneläge och arbetsvillkor, just eftersom det är så eftertraktat (hög konkurrens) och det finns arbetsgivare som tycker man ska vara tacksam för att man fått möjligheten att arbeta som spelutvecklare.

    Jag skulle också rekommendera Natur eller Teknik, på en bra skola med hög kvalitet på utbildningen. Vad det är för skola beror ju på var man bor. Matte kan man inte få för mycket av.
    Nja, det beror nog verkligen på vad man har för standard?

    De som gått ett år och är ute på praktik på min sons utbildning (efter ett års yrkesutbildning, alltså eftergymnasial) tjänar 30 000 som interns, och då får de gratis boende, datorer osv. Inte så illa för ungdomar på 20 år tycker jag.

    Ofta är ju spelutveckling en inriktning på teknisk linje, inte en egen utbildning. Så man kan ju välja annan inriktning förstås, programmering lär man sig ju på alla som är inriktade på programmering. Tror ofta det är en fördel att lära sig tidigt.
  • Sat 2 Nov 2019 10:38
    #18
    Anonym (op) skrev 2019-11-01 23:40:10 följande:

    Nja, det beror nog verkligen på vad man har för standard?

    De som gått ett år och är ute på praktik på min sons utbildning (efter ett års yrkesutbildning, alltså eftergymnasial) tjänar 30 000 som interns, och då får de gratis boende, datorer osv. Inte så illa för ungdomar på 20 år tycker jag.

    Ofta är ju spelutveckling en inriktning på teknisk linje, inte en egen utbildning. Så man kan ju välja annan inriktning förstås, programmering lär man sig ju på alla som är inriktade på programmering. Tror ofta det är en fördel att lära sig tidigt.


    Oj lät ju inte dåligt! Var går han ?
    ALL KÄRLEK
Svar på tråden Hjälp vad väljer man för gymnasie om man vill bli programmerare? NTI Eller Cybergymnasiet eller nåt annat??