• Wed 9 Oct 2019 09:21
    2691 visningar
    72 svar
    72
    2691

    Hur gör man för att orka?

    Hej. Vädjar därute om tips eftersom det känns som att vi fumlar i mörkret.

    Vi har två barn, äldsta är en pojke som redan från födsel sovit dåligt. Fram till två års ålder har han varit uppe mellan 5-17 gånger/ natt.

    Har alltid varit viljestark men nu är det katastrof.

    Den yngre, en tjej på fyra månader. Sover betydligt bättre men har problem med att hon kräks ca 4-20 ggr/matning så på natten, även om hon bara äter tre gånger, så är man uppe 10-90 min/matning efteråt.

    Får hon ligga efter mat så kräks hon och hon vänder inte huvud åt sidan, hon ligger på rygg och får panik.

    Problemet är nu mest att treåringen trotsar om precis allt, sedan tar det 90 min att lägga honom på kvällen. Hon somnar vid 22, han efter 20. Han vill upp vid 06 och då är jag helt slut efter valen natt (såklart delvis) men ändå.

    Pappan hjälper till med att gå upp med honom men sen måste jag hasa mig upp och är död 7.30. Då ska man hålla hela dagen och klarar trots.

    Jag känner att detta är för mkt.

    Jag vet att det är vårt val, att skaffa barn och jag älskar dem oändligt mkt men de håller på att trasa sönder oss. Vad gör man?

    Dessutom hur mkt ska man måsta dalta med en treåring? Pappan är pedagogisk och skojar och jamsar så att han tillslut får byta blöja, borsta tänderna, klä på alla kläder men jag pallar inte det.

    Hur hemsk det än låter, så om han sparkad skriker och slåss så kan jag låta honom gå utan ytterkläder ute. Jag tycker att han ska ?tuktas? lite. Förklarar alltid varför gan måste eller inte får göra vissa saker men det hjälper såklart inte.

    Jag har funderat på att separera bara så att man får antingen ta ett barn åt gången eller få vila och sova en natt då och då.

  • Svar på tråden Hur gör man för att orka?
  • Wed 9 Oct 2019 09:25
    #1

    Hur man gör? Man delar på föräldraansvaret vilket din "man" bevisligen inte begriper.

  • Wed 9 Oct 2019 09:37
    #2

    Han tycker nog det eftersom han jobbar.

    Fällan vi hamnat i är att han har jobbet, vi har flyttat så jag har inte längre kvar jobbet jag hade, utan måste fixa ett nytt.

    Detta gör att jag måste ta allt med barnen då han jobbar. Sedan hugger han in då han kommer hem men eftersom jag får sova längre på morgonen är min huvuduppgift allt med lilla barnet.

    Hon tar dessutom inte flaskan så jag har max varit ifrån henne 30 min sedan hon föddes.

    En annan sak är att han tycker att han gör typ lika mkt. Har tagit upp detta förr men det blir bara bråk. Måste typ vara någon utifrån som säger till tror jag typ myndighetsperson.

    Flickan hade kolik första tre månaderna också. Då fick jag bära i timmar på en helhysterisk bebis. Han tog henne i ca 10 min men sedan ?pallade? han inte längre. Men nu när vi återberättar det så tycker han att han hjälpte till mycket mer än så. Han kommer seriöst ihåg en helt annan historia.

  • Wed 9 Oct 2019 09:39
    #3
    +3

    Att få sammanhängande sömn är ett basalt och livsviktigt behov som man behöver vare sig man arbetar eller är föräldraledig det kan du ju förklara för barnens far....

  • Wed 9 Oct 2019 09:49
    #4

    Fast alla runtomkring (ffa barnets farmor) säger att nr barnen är små då får man räkna med att man inte får sova?

    Hela första 6 månaderna tog jag alla nätter med sonen som var uppe och åt 15-17 gånger/natt och det är INGEN överdrift. Skrev streck för varje matning för att kunna veta hur natten varit.

    Detta var på mitt bord eftersom jag innan bestämt att den som jobbar får sova.

    Det jobbiga var att han inte kunde sova inne på dagen, utan alltid måste sova ute i rullande vagn så jag hann under dessa månader aldrig chans att ens sova en gång under dagen. Bodde inte i samma stad som våra föräldrar.

    Det lever liksom kvar här hemma, att jag ska ta nätter och nu ammar hon, så då måste det bli så.

  • Wed 9 Oct 2019 10:00
    #5

    Jag beklagar att du är i den här situationen. Vad säger din man om att ta varannan natt sen när hon börjar ta flaskan? Kan ni inte fixa hemstäd så slipper ni åtminstone bråka om den biten?

  • Wed 9 Oct 2019 10:12
    #6
    +3
    Sommar26 skrev 2019-10-09 09:49:15 följande:

    Fast alla runtomkring (ffa barnets farmor) säger att nr barnen är små då får man räkna med att man inte får sova?

    Hela första 6 månaderna tog jag alla nätter med sonen som var uppe och åt 15-17 gånger/natt och det är INGEN överdrift. Skrev streck för varje matning för att kunna veta hur natten varit.

    Detta var på mitt bord eftersom jag innan bestämt att den som jobbar får sova.

    Det jobbiga var att han inte kunde sova inne på dagen, utan alltid måste sova ute i rullande vagn så jag hann under dessa månader aldrig chans att ens sova en gång under dagen. Bodde inte i samma stad som våra föräldrar.

    Det lever liksom kvar här hemma, att jag ska ta nätter och nu ammar hon, så då måste det bli så.


    Oavsett vad pappa, farmor eller vi på FL säger... Vad tänker du själv? Känns det som att det funkar att inte sova på några år?

    Det svar du kommer fram till, är det enda du behöver Veta...
  • Wed 9 Oct 2019 10:34
    #7

    Nä det funkar inte bra men man verkar överleva iaf. Tänker att alla har det ungefär såhär och att det är ett beslut som jag tagit IOM att jag skaffade två barn.

    Tänker att man måste klara det eftersom jag valt att skaffa barn.

    Fick en natt själv på egen hand innan dottern kom men då kunde jag såklart inte heller sova hela natten. Höggravid som man var????????

    Hur tänker ni?

  • Wed 9 Oct 2019 10:38
    #8

    Men jag håller med om att det är tortyr att inte få sova djupt. Kommer inte ihåg så mkt av sonens första år så det tar på hjärnan.

    Men BVC säger att ?allt är normalt? ?försök att få avlastning? men det fungerar tyvärr inte för alla. Isf måste man ju ha någon som KAN avlasta ????

    En läkare i träffade ville ge sonen melatonin men det vägrade pappan så det är den hjälp som man fått.

  • Wed 9 Oct 2019 10:42
    #9

    Men att dela nätter kanske är en bra ide men pappan kommer vara sur och trött så länge den idén håller i sig.

    Ska försöka bli bättre med att jobba på flaska med henne????????????

  • Wed 9 Oct 2019 10:59
    #10
    Sommar26 skrev 2019-10-09 10:42:52 följande:

    Men att dela nätter kanske är en bra ide men pappan kommer vara sur och trött så länge den idén håller i sig.

    Ska försöka bli bättre med att jobba på flaska med henne????????????


    Ja, det kommer han att bli. Men om han har någon omtanke överhuvudtaget så ställer han upp på det, för han var väl också med på barntåget? Jag och min man gjorde med våra två barn. En orkar inte dra hela lasset själv, och så ska det heller inte behöva vara i en normal relation.
Svar på tråden Hur gör man för att orka?