• Anonym (orosa­nmälan­)
    Sat 12 Oct 2019 03:47
    3097 visningar
    102 svar
    102
    3097

    Har socialtjänsten som rutin att alltid starta utredning ifall de får reda på att ena föräldern har npf diagnos?

    Vi verkar ha fått en orosanmälan emot oss. Har blivit kallade på möte på måndag.

    Har socialtjänsten som rutin att alltid inleda en utredning ifall de får nys om att ena föräldern har npf- diagnos oavsett vad anmälan gäller?

  • Svar på tråden Har socialtjänsten som rutin att alltid starta utredning ifall de får reda på att ena föräldern har npf diagnos?
  • Anonym (Spela­ringen­roll)
    Sat 12 Oct 2019 07:19
    #1
    +1

    De är skyldiga att agera oavsett, en npf-diagnos gör varken till eller från i sammanhanget. Att man väljer att utreda handlar i stort sett alltid om att man behöver få information från fler än anmälaren, barnet och föräldrarna, för att få prata med folk måste man starta en utredning.

  • Anonym (orosa­nmälan­) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 07:54
    #2

    Nej. De är skyldiga att göra en förhandsbedömning men inte att starta upp en utredning.

    Någon annan som vet ifall de perr automatik/rutin väljer att starta upp en utredning ifall de får nys om att ena föräldern har en npf- diagnos?

  • Sat 12 Oct 2019 07:59
    #3
    Anonym (orosanmälan) skrev 2019-10-12 07:54:00 följande:

    Nej. De är skyldiga att göra en förhandsbedömning men inte att starta upp en utredning.

    Någon annan som vet ifall de perr automatik/rutin väljer att starta upp en utredning ifall de får nys om att ena föräldern har en npf- diagnos?


    Absolut inte.
  • Sat 12 Oct 2019 08:06
    #4
    +2

    Har socialtjänsten fått in en anmälan måste de ju göra något, oavsett npf eller inte.

  • Anonym (orosa­nmälan­) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 08:50
    #5
    mammatill6 skrev 2019-10-12 07:59:00 följande:
    Absolut inte.
    Hur vet du det?
  • Anonym (S)
    Sat 12 Oct 2019 09:17
    #6

    De måste ju hantera anmälningar, men de måste inte starta en utredning för det. Att en person har en NPFdiagnos borde veekligen inte spela roll för om en utredning startar eller ej. Nån sån rutin har jag extremt svårt att tro att de kan ha, åtmjnstone officiellt.

  • Anonym (orosa­nmälan­) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 09:32
    #7
    Anonym (S) skrev 2019-10-12 09:17:23 följande:

    De måste ju hantera anmälningar, men de måste inte starta en utredning för det. Att en person har en NPFdiagnos borde veekligen inte spela roll för om en utredning startar eller ej. Nån sån rutin har jag extremt svårt att tro att de kan ha, åtmjnstone officiellt.


    Nej det är klart de inte kan ha det som officiell linje men det finns ju massvis med rutiner och tillvägagångssätt sm är outtalade så jag hoppades på att någon inom yrket kunde svara.
  • Anonym (S)
    Sat 12 Oct 2019 09:59
    #8
    Anonym (orosanmälan) skrev 2019-10-12 09:32:24 följande:

    Nej det är klart de inte kan ha det som officiell linje men det finns ju massvis med rutiner och tillvägagångssätt sm är outtalade så jag hoppades på att någon inom yrket kunde svara.


    Ok, då förstår jag frågan. Får ju verkligen hoppas att så inte är fallet i alla fall
  • Anonym (KL)
    Sat 12 Oct 2019 10:23
    #9

    Detta är något jag undrar över också. Jag arbetar på en förskola och vi har fått en ny familj där ena föräldern troligtvis har någon form av diagnos. Socialtjänsten har skickat blanketter till oss som vi ska fylla i och svara på frågor som handlar om barnets utveckling, mående och föräldrarnas ansvarstagande. Vet inte om det beror på förälderns ev. diagnos eller om något har hänt. Vi vet ingenting. Är detta en del av en utredning eller en förhandsbedömning inför ev utredning? Vi upplever att barnet mår bra och föräldrarna passar tider och verkar mån om barnet. Det finns inget att vara bekymrad över vad vi kan se hos oss.

  • Anonym (A)
    Sat 12 Oct 2019 10:32
    #10

    Det tror jag inte

Svar på tråden Har socialtjänsten som rutin att alltid starta utredning ifall de får reda på att ena föräldern har npf diagnos?