• Wed 16 Oct 2019 22:33
    645 visningar
    5 svar
    5
    645

    Snusat sedan jag var 10 år

    Hej!

    Jag var bara 10 år när jag började snusa för 30 år sedan och har varit storsnusare sedan dess. Har gjort många försök att sluta men aldrig lyckats. Vanan är otroligt svår att bryta efter 30 år med en stor prilla lössnus under läppen nästan jämt. Prillan har varit där nästan konstant sedan 10-årsåldern.... Jag började så tidigt att jag inte har något minne av hur det är att inte snusa.

    Jag har inte funderat så mycket på det förrän på senare år, men idag känns det väldigt märkligt att jag tilläts börja snusa så tidigt.

    Mina föräldrar snusade båda två och jag började "smygsnusa" väldigt tidigt, redan i lågstadiet... När jag var 10 år fick jag börja snusa hemma och mina föräldrar började köpa snus åt mig. Redan då hade jag alltid en jätteprilla under läppen och snusade en dosa om dagen.

    Jag minns att skolan reagerade och att det var samtal hem, möten o.s.v ang. att jag snusade.. Men mina föräldrar tyckte att jag skulle få snusa även i skolan och så blev det. Och då pratar vi alltså om en kille på 10 år som går i fyran!

    Undrar om det är några fler här som började snusa väldigt tidigt? Gärna någon som har lyckats bli fri från det...

    En annan tanke: Var det "normalt" att man fick snusa som 10-åring för 30 år sedan? Det var ju innan åldersgränser osv. Mina föräldrar är helt underbara och har alltid stöttat mig i allt jag gjort. Men jag har på senare år tyckt att det var ansvarslöst att låta mig snusa när jag var så liten.

    Inser att det blev lite osammanhängande men jag hoppas det är läsbart iaf.

  • Svar på tråden Snusat sedan jag var 10 år
  • Anonym (K)
    Wed 16 Oct 2019 22:36
    #1

    Har aldrig hört att 10-åringar snusar.Men hur mår din mun och tandköttet?

  • Wed 16 Oct 2019 22:40
    #2

    Tandköttet har dragit sig tillbaka något på den sida där prillan alltid har legat. Men på det stora hela ser det enligt tandläkaren oförskämt bra ut med tanke på mitt snusande.

  • Anonym (M 37)
    Wed 16 Oct 2019 23:07
    #3

    Du är inte ensam.

    Min man började också som 10-åring och är idag 40 år. Han snusar 1,5 - 2 dosor per dag. Han fick en prilla av en kompis då för 30 år sedan, sen var han fast. Hans föräldrar är storrökare och konsumerar minst en ask cigaretter var per dag.

    Precis som du beskriver har min man fina tänder men man ser på platsen där prillan brukar ligga att tandköttet är borta. Inga klagomål från hans tandläkare.

    Själv kommer jag från ett tobaksfritt hem från början och varken snusar eller röker idag heller. Det skulle varit helt otänkbart att jag som så ung skulle ens få tänka tanken att röka eller snusa.

    För min mans föräldrar är och var det helt naturligt.

  • Anonym (-)
    Thu 17 Oct 2019 08:54
    #4

    min pappa började röka när han var 12 år, hans föräldrar köpte ut cigg till honom.. så var väl inte så ovanligt.

  • Thu 31 Oct 2019 02:26
    #5

    Jag har själv Snusat till & från sedan jag var 13 år.
    (Bara en kort period som jag rökte) 13 år vet jag att jag vart. Jag började också på Skolan i högstadiet, första terminen i högstadiet närmare bestämt.
    Började absolut på den första dagen den terminen med att köpa en dosa snus, sen var det igång hos alla dom andra killarna också i klassen. Dom tog liksom efter mig. Men officiellt var jag den första i min klass och fick alla dom andra att börja med. -Bara en rolig anekdot så där.{#emotions_dlg.djavulsk}
     
    Men ´-´
    10 år kan jag dock tycka att det i det tidigaste laget kanske men men.
    Annars högst intressant att läsa din story @"Sthlm1­17" - Ha det bäst.
    Minns herrn kanske om vilken Snus- variant/ sort som var den första då?

Svar på tråden Snusat sedan jag var 10 år