• Anonym (Elaka morsan­)
    Mon 21 Oct 2019 00:06
    2767 visningar
    73 svar
    73
    2767

    Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?

    Jag och min sambo har separerat. Vi har två barn tillsammans. Tre år och ett år. Pappan vill ha treåringen varannan vecka men ettåringen vill han skriva över helt och hållet på mig. Jag anser att antingen har man båda barnen eller så har man inget. Även om vi separerar så har båda rätt till sin pappa.

    Jag har föreslagit att han ska ha ettåringen dagtid eller nån natt ibland till att börja med. Men han vill avsäga sig minstingen helt.

    Han känner att de inte har någon connection alls (inte så konstigt eftersom han aldrig var hemma det sista året) och vill därför enbart ha treåringen i framtiden.

    Hur ska jag kunna förklara för ettåringen i framtiden att pappa bara vill ha syskonet?

    Hans familj menar att "jag ska vara glad att han vill ha en av dom åtminstone"

    Hade ni låtit honom välja det ena bara eller vägrat honom båda tills han tar ansvar för båda sina barn?

  • Svar på tråden Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?
  • Anonym (Lite salt)
    Mon 21 Oct 2019 00:13
    #1

    Men vill du att han ska ha båda? Om in ettårin knappt kände någon hade jag ju inte låtit den personen h barnet, eftersom ettåringen inte vill vara med någon hen inte är bekväm med. Vad händer om barnet blir ledset och vill ha tröst? Kan hen få det av någon som barnet inte är trygg med?

    Först måste de båda ju umgås ordentligt och få ett bra förhållande.

  • Anonym (Svårt­)
    Mon 21 Oct 2019 00:16
    #2
    +1

    Fy vilken jobbig situation. Kontakta familjerätten, så får du vägledning av någon professionell och förmodligen föreslår de att ni ses för samarbetssamtal.

  • Mon 21 Oct 2019 00:23
    #3
    Anonym (Elaka morsan) skrev 2019-10-21 00:06:14 följande:

    Jag och min sambo har separerat. Vi har två barn tillsammans. Tre år och ett år. Pappan vill ha treåringen varannan vecka men ettåringen vill han skriva över helt och hållet på mig. Jag anser att antingen har man båda barnen eller så har man inget. Även om vi separerar så har båda rätt till sin pappa.

    Jag har föreslagit att han ska ha ettåringen dagtid eller nån natt ibland till att börja med. Men han vill avsäga sig minstingen helt.

    Han känner att de inte har någon connection alls (inte så konstigt eftersom han aldrig var hemma det sista året) och vill därför enbart ha treåringen i framtiden.

    Hur ska jag kunna förklara för ettåringen i framtiden att pappa bara vill ha syskonet?

    Hans familj menar att "jag ska vara glad att han vill ha en av dom åtminstone"

    Hade ni låtit honom välja det ena bara eller vägrat honom båda tills han tar ansvar för båda sina barn?


    Vad menar du med "låtit honom" och "vägrat honom"? Ni har väl gemensam vårdnad och barnen träffar honom idag? Det är ju inte upp till dig att bestämma! Han ska inte behova fråga dig om lov att ha sitt/sina barn varannan vecka!
  • Anonym (tobbe­)
    Mon 21 Oct 2019 00:43
    #4
    +1

    Han verkar inte vara någon vidare farsa du bör nog satsa på att försöka få ensam vårdnad.

  • Anonym (Knepi­gt)
    Mon 21 Oct 2019 01:48
    #5

    Jag hade tagit hjälp av familjerätten.

  • Anonym (Famrä­tt.)
    Mon 21 Oct 2019 06:11
    #6
    +1

    Tyvärr kan du inte göra ett skit.

    Det står alla föräldrae fritt att välja att överge ett barn. Det kommer rent juridiskt inte att vara ett hinder för umgängesrätt med det andra barnet.

    Det enda du kan göra är att så gott det går plocka upp spillrorna av ungen som blev över då detta naturligtvis kommer att sätta djupa spår i det stackars barnet.

    Så fruktansvärt elakt av pappan.

  • Mon 21 Oct 2019 06:40
    #7

    Det är barn, människor, ni pratar om. Inte bilar eller annan egendom.

    Vilket as till pappa, stackars barn. Säger som andra: ta hjälp av familjerätten. Alternativt skicka pappan i någon form av empatiträning.

  • Anonym (Albin­a)
    Mon 21 Oct 2019 07:32
    #8

    Jag hade gjort allt i min makt för att min yngsta inte skulle behöva växa upp med den känslan av att bli bortvald så påtaglig. Jag hade också känt mina tvivel att en människa som med berått mod kan välja bort ett av sina barn ur sitt liv skulle vara en god förälder år barnets syskon i så stor utsträckning som halva dess liv. Vad händer om han tappar sin "connection" till det barnet med?

    Så jag hade sagt att jag vill ha ett boende och umgänge som är till gagn för båda barnen och bett familjerätten om hjälp för detta.

  • Mon 21 Oct 2019 07:53
    #9

    Du kan inte förvägra honom något alls. Allt handlar om pappans rätt till barnen, inte barnens rätt till pappan.

    Jag tycker ändå att han verkar ha en viss insikt i att han inte har någon connection alls med ettåringen. Det är högst sannolikt att det är en ömsesidig känsla, ettåringen har väl ingen närmare relation till honom än till någon random granne. Dessutom kommer ju pappan vara helt glömd av ettåringen om ett par månader, de har inte så långt minne. Frågan är hur nära relation treåringen har med pappan? Hur mycket har han varit föräldraledig (utan att du varit hemma samtidigt) t ex? Förstår han att han rubbar barnens trygghet rätt mycket om de helt plötsligt ska förlora sitt syskon halva tiden? För i ditt fall är jag övertygad om att relationen mellan syskonen är tusentals gånger starkare än relationen till pappan som aldrig varit där för dem.

    Dock är du (och barnen) helt rättslösa juridiskt, om pappan ändrar sig om 10 år har han fortfarande all rätt till sina barn.

  • Mon 21 Oct 2019 08:28
    #10
    -1 +1

    Aldrig i helvete. Vilken vidrig jävla gris. Skulle be honom dra åt helvete. Barnen har det bättre utan honom. Och hans jävla "familj" kan hålla truten.

Svar på tråden Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?