• Anonym (Rosen­kvarts­)
    Fri 25 Oct 2019 01:59
    2596 visningar
    119 svar
    119
    2596

    Jägare - fula och lågutbildade?

    Jag gissar på att det är jaktsäsong nu eftersom flera bilder där jägare håller ett djur har poppat upp på fb. Tycker själv att det ser groteskt ut.

    Det som är intressant är att dessa människor är långt från attraktiva. Min teori är att dessa människor är avundsjuka på de vackra djuren och känner något slags hat och skjuter dem.

    En annan teori är att de känner att de måste hävda sig. De kan inte plugga flera år på högskola eller universitet, och därför måste de fälla en stor älg för att kunna känna sig mäktiga.

    När jag klickar på deras profiler, samt deras vänners profiler hittar jag folk som jobbar inom byggbranschen, "livets hårda skola" - folk, och diverse andra yrken som inte kräver en dag på högskolan.

    Jag äter själv en blandning av veganskt och lakto-ovo vegetariskt och träffar ofta folk som är antingen lakto-ovo vegetarianer eller veganer när vi lagar mat tillsammans (matlag). Alla i matlaget ser bra ut, och alla, förutom en eller två, har en utbildning, eller är studerande.

    Jag menar, detta kan väl inte vara en slump?

    Motbevisa mig gärna. Jag vet om att jag har fördomar, och jag är nyfiken på om de stämmer.

  • Svar på tråden Jägare - fula och lågutbildade?
  • Fri 25 Oct 2019 02:05
    #1
    +3

    Du är lite putt på att min mat äter upp din mat med andra ord?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (.)
    Fri 25 Oct 2019 02:10
    #2

    De enda jag känner som jagar tillhör adeln och överklassen. Leif GW, Jan Guillou, kungen borde du väl känna till iaf o de är jägare och man kan ju knappast påstå att de är lågutbildade.

  • Anonym (Jag)
    Fri 25 Oct 2019 02:30
    #3
    +1

    Du verkar ha ett väldigt onyanserat tankesät måste jag säga. Alla jägare är individer med olika bakgrund och utbildning.

    Det är ungefär som att jag skulle klumpa ihop alla veganer och tycka att dom är lågutbildade osv. Samma tänk..

  • Pentra
    Fri 25 Oct 2019 03:37
    #4
    -1 +4

    Är man vegetarian/vegan och (alltså, helt felaktigt) har fått för sig att det är hälsan själv, så är man sannerligen inte utbildad nog! Marsch tillbaka till skolbänken! ... /Pentra

  • Fri 25 Oct 2019 04:58
    #5
    -1 +1

    Så klart du är vegan.

  • Anonym (...)
    Fri 25 Oct 2019 06:16
    #6
    +3

    Man förstod ju redan utifrån rubriken och innan man ens läste inlägget att du skulle vara en sur vegetarian eller vegan. Jag har då själv aldrig sett en attraktiv växtätare, men man dras ju till likasinnade så.. :)

    Min pappa är älgjägare och torskfiskare och jag känner inte alls igen honom utifrån din beskrivning av jägare.

  • Fri 25 Oct 2019 06:17
    #7
    +2

    Tror verkligen inte att jägare i allmänhet har gått på Livets Hårda Skola. Däremot kanske en del faktiskt har yrken inom bygg, lastbil eller liknande. Det kanske beror på att jakt ofta utövas i skogen. På landsbygden finns många sådana yrken. Och höga utbildningar kan de ju ha ändå.

  • Fri 25 Oct 2019 06:18
    #8
    +2
    Panduro skrev 2019-10-25 06:17:45 följande:

    Tror verkligen inte att jägare i allmänhet har gått på Livets Hårda Skola. Däremot kanske en del faktiskt har yrken inom bygg, lastbil eller liknande. Det kanske beror på att jakt ofta utövas i skogen. På landsbygden finns många sådana yrken. Och höga utbildningar kan de ju ha ändå.


    Och delen av utseende är så befängd att den inte ens går att bemöta..
  • Anonym (Jägar­frun)
    Fri 25 Oct 2019 06:33
    #9
    +2

    Min man är väldigt vacker och jagar året om.

    När han arbetar är han läkare, så vida lågutbildad är han inte.

    I hans jaktlag finns det , en läkare, en sjuksköterska, en mäklare, en anläggare, två lagerarbetare, en vetrinär och 3 jag inte vet vad de arbetar med.

    Så teorin faller

  • Anonym (F)
    Fri 25 Oct 2019 06:35
    #10
    +3

    Att bilda sig en uppfattning om en grupp människor via random Facebooksidor är obildat om något. Jägare finns i alla samhällsklasser, bildade som obildade.Snygga som fula.

    Skulle jag bilda mig en uppfattning om veganer baserat på de få jag känner till skulle samtliga vara militanta von oben typer trycket på samtliga sin veganism och dömer stenhårt alla som inte ät rättrogna. Dessutom reagerar de alltid i affekt utan rationellt tänkande. Och så är det väl inte??

Svar på tråden Jägare - fula och lågutbildade?