• Mon 28 Oct 2019 15:49
    4223 visningar
    3 svar
    3
    4223

    Åldersrekommendation

    Hej!

    Vi går precis vår föräldrarutbildning (på går i 3 månader) och tänkte sedan påbörjar medgivareutredning. Vi trodde inte att det skulle vara några konstigheter men fick nu lite panik ändå att de inte godkänner oss.

    1) Det ena gäller åldern. Jag är 33 men min sambo, han är 41 och fyller nu 42. Jag läste att det officiellt inte längre finns någon åldersgräns men det står på många sidor att det tyvärr är mycket svårt att få ett godkännande vid ålder över 42 år. Har någon erfarenheter?

    2) Sedan har vi inte varit ihop så länge. För oss spelar det ingen roll. Vi har varit ett par i 2 år och bor ihop sedan snart ett år tillbaka. Vi har genomgått infertilitetsbehandlingar men försöken fick avbrytas. Ett annat par jag har kontakt med berättade att de var ihop lite längre än oss dvs mer än 2 år men utredaren sa direkt till de att det kommer vara svårt för de att göra en riktig bedömning om de eftersom de inte har haft en lång och stabil relation. Jag blir så ledsen att höra det. Vi känner att vi har en mycket trygg och stabil relation. Vi ska gifta oss nästa år och vi vet att det ändå kommer ta ytterligare 2-3 år innan adoptionen går genom.

    Nu undrar vi om vi antingen ska avvakta så att vi har varit ihop längre? Men då blir sambon ju ännu äldre. Eller ansöker nu men får avslag då vi inte har varit ihop tillräcklig länge. Lite moment 22.

  • Svar på tråden Åldersrekommendation
  • Tue 29 Oct 2019 22:27
    #1

    Det är klart ni ska fortsätta med era planer.

    Varmt lycka till ?

  • Tue 29 Oct 2019 22:27
    #2

    Äsh frågetecknet skulle bli ett hjärta, fl i ett nötskal som inte klarar symboler.

  • Tue 19 Nov 2019 16:46
    #3

    Är ni gifta? Även om Sverige inte kräver det gör många av länderna det. Om ni inte är gifta än bör ni göra det så snart som möjligt. Tror det kan väga upp att ni inte varit tillsammans så länge. 

Svar på tråden Åldersrekommendation