• Sun 3 Nov 2019 11:17
    2091 visningar
    22 svar
    22
    2091

    Vi som väntar på att få remissen till IVF

    hej alla! Jag tänker att jag inte borde vara själv med att sitta och vänta på att få den här jäkla remissen hemskickad till sig, känns som en evighet. Är vi flera som väntar?

    Det jag gör medan jag väntar är att kolla på alla youtube videos om IVF, lyssna på ruvarpodden, ivfpodden, och ja allting annat typ ????

    Om det är någon som jag som väntar tålmodigt på brevet så kanske vi kan hålla varandra sällskap härinne ????

  • Svar på tråden Vi som väntar på att få remissen till IVF
  • Tue 5 Nov 2019 17:00
    #1

    Hej!

    Imorgon kommer remissen skickas iväg och då börjar väntan för vår del att bli kallade till Akademiska i Uppsala. Läkaren sa att det troligen blir framåt våren, 3-4 månader brukar vara cirka tid. Nu gäller det att fokusera på annat så tiden går fortare...

    Vart ska ni gå och hur lång beräknas kön för er?

  • Thu 7 Nov 2019 12:21
    #2

    Vi gör i Stockholm och vår remiss skickades in till KS för någon månad sen, vi ringde dit förra vecka och kollade hur de gick och de sa att brevet bör komma den här veckan! (Håller tummarna!)

    Sen när vi har hört av oss till någon av alternativen skulle de gå relativt fort att köra igång med processen, beroende på menscykeln ????

  • Fri 8 Nov 2019 06:12
    #3

    Hej igen! Vi fick remissbekräftelsen igår (torsdag), så jag ringde direkt till den kliniken vi vill gå till och vi fick tid i slutet på denna månad att starta igång, så svaret på din fråga om hur lång tid vi beräknas att stå i kö så alltså i princip typ ingen kö alls!

    Håller tummarna att väntetiden i Uppsala är samma som här så det går fort för dig/er också! Håller med om att väntan är den som är värst även om de liksom bara är någon vecka hit och dit..

  • Sun 10 Nov 2019 11:28
    #4

    Va skönt att höra att det gick såpass fort för er Mibo! Berätta gärna lite om hur det går till när ni varit där och fått mer info.

  • Nicciz
    Sun 10 Nov 2019 18:38
    #5

    Hej! Vår läkare som gjorde utredningen skickade remiss till KS i Sthlm nu i början av veckan. Det skulle ta ca 3-4 veckor innan besked fick jag veta. Min mens beräknas till den 22 nov och tills dess hinner vi nog inte. Vill så gärna att det går fortare för efter den 5 dec är det julledigt och jag får nästa mens ca 25 dec så den månaden är körd. Då blir det att vänta till slutet av januari. Det känns som en evighet dit efter två års försök med två förluster. Mibo, ringde du KS under väntan?

  • Mon 11 Nov 2019 12:00
    #6

    Hej nicciz!

    Vi ringde till KS för att jag och min man var lite oense om vad vår läkare hade sagt ang väntetiden på remissbekräftelsen, men de var som jag trodde att de skulle ta 4 veckor.

    Är de julledigt för alla kliniken den 5dec? Inte fått höra något om de!

    Jag beräknas få min mens i början av december så jag hoppas verkligen att jag får starta igång med sprutorna då på en gång!

    Kram till dig i all denna väntan!

  • Mon 11 Nov 2019 12:09
    #7

    Roligt att höra det går så fort för er att komma igång! Annars hör man ju mest om hur lång väntetiden är. Fast nu när jag tänker efter är det nog specifikt väntetiden för IVF med donerade spermier som är lång, inte när donator inte behövs. Jag kan ha lite snedfördelat synsätt, för många av de jag kommit i kontakt med är det just donation på klinik som varit aktuellt tidigare.

  • Mon 11 Nov 2019 17:38
    #8

    Jag blev så otålig och ringde akademiska dit vi fått vår remiss skickad och frågande angående kötid, de sa att det tar ca 4 veckor från att remissen kommit in. Sen är det lite julstängt under 3 veckor. Så om vi har tur kommer vi starta januari 2020

  • Nicciz
    Mon 11 Nov 2019 18:53
    #9
    Mibo skrev 2019-11-11 12:00:35 följande:

    Hej nicciz!

    Vi ringde till KS för att jag och min man var lite oense om vad vår läkare hade sagt ang väntetiden på remissbekräftelsen, men de var som jag trodde att de skulle ta 4 veckor.

    Är de julledigt för alla kliniken den 5dec? Inte fått höra något om de!

    Jag beräknas få min mens i början av december så jag hoppas verkligen att jag får starta igång med sprutorna då på en gång!

    Kram till dig i all denna väntan!


    Jag kanske också ska ringa dit bara för att få bekräftat att de mottagit remissen.

    På Nordic ivf, där vi har gjort utredning, skriver de att de inte påbörjar någon behandling efter 5 dec. Kanske gäller det inte de övriga och då kanske jag väljer ett annat ställe ändå.

    Jag håller tummarna för att du får starta nu i december!
  • Mon 11 Nov 2019 21:47
    #10

    Jag sitter också hemma på nålar :) men vi sökte egenremiss för två veckor sen. Fick en tid 25 november med vårdbidrag. Trodde inte alls de skulle gå så himla fort. Vi ska få med donerade spermier då min sambo föddes utan. Vi räknade med att de kunde ta ett år innan vi skulle bli gravida men bara efter 3 v får vi komma in på första mötet ???????? så nervös å nervös över att jag ska ställa till de för honom på något sätt jag har tre barn sedan innan. Är 32. Men rädd som tusan att bli nekad eller nått. Inte för att de finns anledning till de. Men iaf. ????

Svar på tråden Vi som väntar på att få remissen till IVF