• Anonym (Hon)
    Wed 6 Nov 2019 19:34
    2608 visningar
    162 svar
    162
    2608

    Han vill betala för systern

    Min man berättade ikväll att han lovat att hjälpa sin syster med hennes utgifter kommande halvår för att hon ska slippa sätta dottern på förskola i januari när hon är sex månader, hon har inte råd att vara hemma längre, men det visste hon ju redan innan att hon inte skulle så det kommer ju knappast som en överraskning för henne.. Jätteirriterad att jag inte ens blivit tillfrågad, han hävdar bestämt att det inte kommer påverka oss... Men jag tycker oavsett inte att man tar såna beslut utan att prata med sin partner först..

    vad tycker ni? Vi har gemensam ekonomi.

  • Svar på tråden Han vill betala för systern
  • Wed 6 Nov 2019 19:38
    #1

    Ja, sånt diskuterar man om man (helt) gemensam ekonomi. Hur menar han att det inte skulle påverka er? Även om ni har det gott ställt så det bara innebär mindre sparande eller inställd semester så är det ju en påverkan.

    Klart det kan vara snällt att hjälpa till men det beror ju på situation och möjlighet och ska oavsett diskuteras. Systern bor inte i sverige eller?

  • Wed 6 Nov 2019 19:39
    #2

    Vad hade du sagt om han frågat dig först då? Hade det förändrat något i sak?

    Hyggligt av honom att hjälpa systern, jag antar att det är ett lån? Mindre bra att ni har gemensam ekonomi, det borde ni ändra på så ni har ett gemensamt konto för löpande utgifter men varsitt sparkonto.

  • Wed 6 Nov 2019 19:39
    #3

    Visste inte att man ens fick sätta så små barn i förskola? Trodde det var 1 års gräns...

  • Wed 6 Nov 2019 19:40
    #4
    +1

    Nej, att sätta en sexmånaders på förskola är ju inte ens tillåtet. Jag undrar var resterande 300 dagar föräldraledighet är någonstans.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (S)
    Wed 6 Nov 2019 19:41
    #5
    +1

    Har ni gemensam ekonomi helt och hållet känns det självklart att diskutera det först. Hur skulle det i ett sånt fall inte kunna påverka er ekinomi?

    Har han däremot ett privat sparande som han tar från är saken en annan men då har ni ju heller inte fullständigt genensam ekonomi.

  • Anonym (L)
    Wed 6 Nov 2019 19:42
    #6

    6 månaders får INTE vara på förskola. Och föräldradagarna räcker längre än 1 år om man tar ut för måndag till söndag. Ni ska självklart INTE betala för henne!!!

  • Anonym (Lycka till)
    Wed 6 Nov 2019 19:44
    #7
    Anonym (Hon) skrev 2019-11-06 19:34:19 följande:

    Min man berättade ikväll att han lovat att hjälpa sin syster med hennes utgifter kommande halvår för att hon ska slippa sätta dottern på förskola i januari när hon är sex månader, hon har inte råd att vara hemma längre, men det visste hon ju redan innan att hon inte skulle så det kommer ju knappast som en överraskning för henne.. Jätteirriterad att jag inte ens blivit tillfrågad, han hävdar bestämt att det inte kommer påverka oss... Men jag tycker oavsett inte att man tar såna beslut utan att prata med sin partner först..

    vad tycker ni? Vi har gemensam ekonomi.


    Ni har gemensam ekonomi och han har inte pratat med dig om ett stort ekonomiskt beslut? Helt fel av honom. Självklart ska han prata med dig. Har man gemensam ekonomi som har man det.

    Å ena sidan kan jag tycka att det verkligen är fint av honom att hjälpa sin syster, å andra sidan kan jag tycka att systern som vuxen har ansvar för sin egen ekonomi.

    Men nu är situationen som den är och han försöker göra det bästa för sin syster. Hm. Har du frågat honom vad han skulle säga om situationen var omvänd dvs om du fattat ekonomiska beslut utan att diskutera det med honom? Vet systern om att han inte diskuterat detta med dig?
  • Wed 6 Nov 2019 19:44
    #8

    Det finns inte en förskola som tar emot sexmånaders bebisar. Systern har inget annat val än att vara hemma

    Men hon måste ju ha föräldradagar kvar?

  • Anonym (Hon) Trådstartaren
    Wed 6 Nov 2019 19:45
    #9

    Nej det är inte ett lån och nej de bor inte i Sverige, däremot är hon svensk medborgare, så rent krasst hade hon ju kunnat flytta tillbaka hit om det nu är så knapert att leva där.

    Jag vet inte vad jag hade svarat, nu har jag ju inte ens möjlighet att fundera eftersom han tog beslutet utan mig.

  • Anonym (Wilma­)
    Wed 6 Nov 2019 19:45
    #10
    Anonym (Hon) skrev 2019-11-06 19:34:19 följande:

    Min man berättade ikväll att han lovat att hjälpa sin syster med hennes utgifter kommande halvår för att hon ska slippa sätta dottern på förskola i januari när hon är sex månader, hon har inte råd att vara hemma längre, men det visste hon ju redan innan att hon inte skulle så det kommer ju knappast som en överraskning för henne.. Jätteirriterad att jag inte ens blivit tillfrågad, han hävdar bestämt att det inte kommer påverka oss... Men jag tycker oavsett inte att man tar såna beslut utan att prata med sin partner först..

    vad tycker ni? Vi har gemensam ekonomi.


    Det finns ingen svensk förskola som tar emot 6 månaders bebisar. 1 år är gränsen. Det måste ju finnas föräldradagar kvar? Antingen hennes eller barnets pappas, så att de räcker tills barnet är ett år.
Svar på tråden Han vill betala för systern