• auster
    Wed 6 Nov 2019 20:08
    1632 visningar
    70 svar
    +1
    70
    1632

    Ingen nationalsång i grundskolan längre

    Skolverket är i full färd med att ta fram en ny kursplan för grundskolan. Tidigare har det rapporterats om hur stora delar av den västerländska historien skulle strykas från historia-ämnet. Medeltid, renässans, barock, upplysningstiden, romantiken, stormaktstiden och frihetstiden ersattes med genus, migration och värdegrund.

    Idag skriver Expressen att även nationalsången ska utgå ur kursplanen. Svensk kultur och nordisk barnvisetradition ersätts med mångkultur i "olika musikaliska traditioner".

    Det här ligger förstås i linje med föreställningen inom vänstern att det inte finns någon svensk kultur. Något Socialdemokraterna konstaterade på sin asylkonferens 2015. Eller som den f d socialdemokratiska partiledaren Mona Sahlin sa:
    "Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."

    Nu fortsätter Skolverket nedmonteringen av det svenska kulturarvet och våra traditioner genom att förvägra våra barn att ta del av det i skolan. Och det som göms och inte vårdas försvinner ju förstås, vilket tycks vara målet.

    Väldigt tråkigt tycker jag, vad tycker ni?  

  • Svar på tråden Ingen nationalsång i grundskolan längre
  • Ormen
    Wed 6 Nov 2019 20:13
    #1

    Förjävligt!

  • Barbro­45
    Wed 6 Nov 2019 20:14
    #2

    Har någon av er läst förslaget? Inte bara Expressens rubrik.

  • Wed 6 Nov 2019 20:15
    #3
    -1

    Gråt vidare. Samhället förändras. Hur ofta sjunger du den helt missvisande nationalsången?

  • Wed 6 Nov 2019 20:18
    #4

    Jag tycker att du är ett bra exempel på varför kursplanen behöver uppdateras. Du är inte läskunnig och du saknar helt förmåga till källkritik,

  • Wed 6 Nov 2019 20:20
    #5

    Och för övrigt; vad tänker du på när du nämner den svenska påverkan på upplysningstiden, renässansen, barocken och romantiken?

    Enkel fråga: Nämn några svenska författare som påverkat romantiken?

  • Ormen
    Wed 6 Nov 2019 20:22
    #6
    +1
    ivar37 skrev 2019-11-06 20:15:24 följande:

    Gråt vidare. Samhället förändras. Hur ofta sjunger du den helt missvisande nationalsången?


    Handlar inte om att samhället förändras, utan om svensk kultur och historia som är värdefull.
  • Wed 6 Nov 2019 20:24
    #7

    Och helst då i sitt sammanhang. Du som vurmar så...

  • Wed 6 Nov 2019 20:25
    #8
    Ormen skrev 2019-11-06 20:22:42 följande:

    Handlar inte om att samhället förändras, utan om svensk kultur och historia som är värdefull.


    Men berätta då om nåt värdefullt! I ett sammanhang.
  • Wed 6 Nov 2019 20:29
    #9
    -1 +1
    Ormen skrev 2019-11-06 20:22:42 följande:

    Handlar inte om att samhället förändras, utan om svensk kultur och historia som är värdefull.


    Jag är den siste som skulle förringa det svenska kulturarvet men börjat inse att dom som skriker mest om det är dom som saknar all kunskap.
  • Wed 6 Nov 2019 20:29
    #10
    +1
    Ormen skrev 2019-11-06 20:22:42 följande:

    Handlar inte om att samhället förändras, utan om svensk kultur och historia som är värdefull.


    Jag är den siste som skulle förringa det svenska kulturarvet men börjat inse att dom som skriker mest om det är dom som saknar all kunskap.
Svar på tråden Ingen nationalsång i grundskolan längre