• Anonym (Mångm­amma)
    Thu 7 Nov 2019 12:56
    4663 visningar
    201 svar
    -11 +5
    201
    4663

    Varför är det provocerande att ha många barn?

    Varför är det provocerande för vissa att man skaffar/har många barn? Jag vill ha en stor familj och väntar barn nr. 9. Folk ifrågasätter och är missunnsamma. Varför? Alla vill inte ha en liten familj på 4 pers.

  • Svar på tråden Varför är det provocerande att ha många barn?
  • Anonym (Mångm­amma) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 12:57
    #1
    -8 +1

    Dessutom verkar det provocerande att de äldsta barnen får ta lite ansvar över sina yngre syskon. Varför är det provocerande?

  • Anonym (Mom)
    Thu 7 Nov 2019 13:04
    #2
    +8
    Anonym (Mångmamma) skrev 2019-11-07 12:57:36 följande:

    Dessutom verkar det provocerande att de äldsta barnen får ta lite ansvar över sina yngre syskon. Varför är det provocerande?


    Jag tycker inte att det är provocerande. Däremot tycker jag synd om att barnen som inte själva har valt att ha åtta småsyskon ska tvingas ta hand om små barn istället för att fokusera på sitt eget liv, vänner och sina studier.

    Jag kan tycka att det är föräldrars jobb att ta hand om och uppfostra alla de barn som man väljer att sätta till världen. Inte tvinga dem ta hand om varandra för att man inte har tid med dem alla.
  • Anonym (...)
    Thu 7 Nov 2019 13:08
    #3
    +8

    Så länge man klarar av att försörja de 9 barnen utan en massa extra bidrag så kan jag väl inte direkt ha några synpunkter egentligen.

    Sedan vet jag inte hur kul det är att vara bland de äldre barnen i hushållet och konstant utnyttjas som barnvakt eller till att göra mammans och pappans jobb.

    Lägg till det att planeten redan är överbefolkad så kan jag kanske även tycka att det är lite onödigt och egoistiskt.

  • Anonym (Snack­)
    Thu 7 Nov 2019 13:47
    #4
    -6 +2
    Anonym (Mom) skrev 2019-11-07 13:04:30 följande:

    Jag tycker inte att det är provocerande. Däremot tycker jag synd om att barnen som inte själva har valt att ha åtta småsyskon ska tvingas ta hand om små barn istället för att fokusera på sitt eget liv, vänner och sina studier.

    Jag kan tycka att det är föräldrars jobb att ta hand om och uppfostra alla de barn som man väljer att sätta till världen. Inte tvinga dem ta hand om varandra för att man inte har tid med dem alla.


    Att lära barnen, oavsett hur många syskon de har, att ta ansvar, att hjälpa varandra osv är enbart nyttigt och gör dem till bättre människor än ett barn som alltid enbart fokuserar på sig själv och aldrig fått träna på att hjälpa andra, se andras behov osv. Det är föräldrarnas jobb att se till att barnen växer upp som ansvarstagande, behjälpliga och goda samhällsmedborgare. Barn hjälper till hemma alldeles för lite i dagens samhälle. När de sedan ska få eget boende står de som handfallna när de inte ens kan starta en tvättmaskin. Kan du tänka dig hur dessa stackare sedan själva kommer bli som föräldrar när de tvingas ta hand om ett barn i sin tur?!
  • Anonym (A)
    Thu 7 Nov 2019 13:49
    #5
    +4
    Anonym (Mångmamma) skrev 2019-11-07 12:56:33 följande:

    Varför är det provocerande för vissa att man skaffar/har många barn? Jag vill ha en stor familj och väntar barn nr. 9. Folk ifrågasätter och är missunnsamma. Varför? Alla vill inte ha en liten familj på 4 pers.


    Jag tycker inte det är provocerande. Däremot tycker jag det är provocerande att skaffa barn om man inte kan ta hand om dom, men det handlar ju inte om antalet.


  • Anonym (A)
    Thu 7 Nov 2019 13:50
    #6
    -1 +1
    Anonym (Snack) skrev 2019-11-07 13:47:07 följande:
    Att lära barnen, oavsett hur många syskon de har, att ta ansvar, att hjälpa varandra osv är enbart nyttigt och gör dem till bättre människor än ett barn som alltid enbart fokuserar på sig själv och aldrig fått träna på att hjälpa andra, se andras behov osv. Det är föräldrarnas jobb att se till att barnen växer upp som ansvarstagande, behjälpliga och goda samhällsmedborgare. Barn hjälper till hemma alldeles för lite i dagens samhälle. När de sedan ska få eget boende står de som handfallna när de inte ens kan starta en tvättmaskin. Kan du tänka dig hur dessa stackare sedan själva kommer bli som föräldrar när de tvingas ta hand om ett barn i sin tur?!
  • Anonym (Mångm­amma) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 13:56
    #7
    -10
    Anonym (Snack) skrev 2019-11-07 13:47:07 följande:

    Att lära barnen, oavsett hur många syskon de har, att ta ansvar, att hjälpa varandra osv är enbart nyttigt och gör dem till bättre människor än ett barn som alltid enbart fokuserar på sig själv och aldrig fått träna på att hjälpa andra, se andras behov osv. Det är föräldrarnas jobb att se till att barnen växer upp som ansvarstagande, behjälpliga och goda samhällsmedborgare. Barn hjälper till hemma alldeles för lite i dagens samhälle. När de sedan ska få eget boende står de som handfallna när de inte ens kan starta en tvättmaskin. Kan du tänka dig hur dessa stackare sedan själva kommer bli som föräldrar när de tvingas ta hand om ett barn i sin tur?!


    Exakt! Äldsta här får ibland ta nätterna med 1-åringen, när jag eller pappan verkligen inte orkar. När äldsta kommer hem från skolan får denne ofta hämta på dagis, ibland gå och handla, tvätta, ta jand om barnen osv. En bra lärdom för henne inför när hon själv ska bilda familj. Äldsta är 17 år.
  • Anonym (Men du)
    Thu 7 Nov 2019 14:00
    #8
    +5
    Anonym (Mångmamma) skrev 2019-11-07 13:56:09 följande:

    Exakt! Äldsta här får ibland ta nätterna med 1-åringen, när jag eller pappan verkligen inte orkar. När äldsta kommer hem från skolan får denne ofta hämta på dagis, ibland gå och handla, tvätta, ta jand om barnen osv. En bra lärdom för henne inför när hon själv ska bilda familj. Äldsta är 17 år.


    Du kan inte tvinga din 17åring att ta nätterna med en 1åring för att du och pappan inte orkar. Det är inte alls detsamma som att lära barn hushålla, ta hand om sånt man ska göra när man flyttat hemifrån.
  • Anonym (Mångm­amma) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 14:00
    #9
    -9

    Och ja folk har blivit provocerade när jag ber äldsta komma hem och hjälpa till med hemmet efter skolan ist för att vara med kompisar, gå på bio osv. Jag ska snart föda och är mammaledig, jag gör så mkt det går under tiden hon är i skolan men jag är väldigt trött nu så nu får alla dra sitt strå till stacken.

  • Anonym (Mångm­amma) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 14:01
    #10
    -7
    Anonym (Men du) skrev 2019-11-07 14:00:05 följande:

    Du kan inte tvinga din 17åring att ta nätterna med en 1åring för att du och pappan inte orkar. Det är inte alls detsamma som att lära barn hushålla, ta hand om sånt man ska göra när man flyttat hemifrån.


    Jo här får barnen lära sig hushålla också. Och barnpassning ingår där. De får tvätta, dammsuga, handla mat, laga mat, diska, hämta från dagis, leka och ibland natta. Jag är extremt trött nu och pappan arbetar mkt och inland bortrest så alla får dra sitt strå till stacken.
Svar på tråden Varför är det provocerande att ha många barn?