• Thu 7 Nov 2019 13:39
    573 visningar
    1 svar
    1
    573

    Jobbig 5-åring/orolig

    Hej, en orolig pappa här.


    Vi har en son på 5 år, jag och mamman är särbos. 
    Vår son är duktig och har gått fort framåt i sin utveckling, dagis har alltid fungerat bra och han har mycket kompisar där som han leker med.

    Men den senaste månaden har han börjat bli aggressiv hemma hos mamman OCH på dagis, hos mig är han alltid snäll, kanske för att jag är en mer lekande förälder än vad mamman är samt så har jag och sonen många intressen som vi delar tex TV-spel och Datorspelande (Minecraft etc).

    Men ialf, häromdagen tog en fröken kontakt med mamman och berättade att vår son hade blivit ganska förändrad på kort tid, är arg och aggressiv. Vid matbordet på dagis så har han börjat med en dryg grej om att ingen får titta på honom, även åt mamman kan han skrika "Titta inte på mig!!!".
    Denna fröken föreslog att vi skulle ta kontakt med ett ställe som har hand om stöd i form av samtalskontakt med föräldrar och barn. Hon undrar om det hänt något senaste tiden som kan ha att göra med sonens aggression.


    Jag minns från min egen barndom att jag störde mig enormt på min egen farsa vid frukosten och byggde en mur av flingpaket för att slippa att han tittade på mig när han satt där och smaskade högt, detta i kombo med mitt dåliga morgonhumör.

    Så kortfattat: Han är arg och bråkar med andra barn på dagis, han har den senaste tiden hamnat i en del konflikter med fröknar och andra barn och sen är det dedär med att ingen får titta på honom främst när han äter.

    Han är social, har mycket energi och är oftast glad och snäll, ialf hemma hos mig, han är också tidig i sin utveckling.


    Så någon som har en idé vad som händer? Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden Jobbig 5-åring/orolig
  • Thu 7 Nov 2019 19:27
    #1

    Vi har en femåring här hemma som beter sig ungefär likadant och jag tycker att det låter som typiskt femåringsbeteende det du beskriver. De kommer in i faser när man inte får titta på dem, när de inte ska ha skor på sig ute, inte ska äta mat utan bara frukost vid alla måltider osv. Jag tycker inte att din sons beteende låter det minsta alarmerande faktiskt.

Svar på tråden Jobbig 5-åring/orolig