• Thu 7 Nov 2019 20:54
    922 visningar
    26 svar
    26
    922

    Omhändertagen pga Katt?

    Hej.
    Jag är en pappa på 3,5 barn då jag har 3 egna och en bonus.

    Denna bonusen bor hos oss varannan vecka och det har alltid fungerat så av och till.
    det är väldigt olika hushåll då vi har små barn och vill gärna hitta på saker och att det ske olika grejer när vi är med varandra, som att leka ute eller åka och hälsa på andra vänner.
    så grabbens pappa är helt tvärtemot och när grabben är hos honom så spenderas deras dagar framför datorn eller tv:n med antingen fortnite eller youtube och de lämnar sällan deras hus.

    För ca 6 år sedan gjorde vi ett pricktest på grabben och det visade sig att han var känslig emot katter och inte allergisk.

    Förra vecka skaffade vi oss två katter. när grabbens pappa fick reda på det efter att han hämtat hem grabben till sig så ringde han oss och var förbannad och sa att han lämnat en orosanmälan på oss pågrund av katterna.
    då hade vi valet att göra oss av med katterna för att få lov att hämta grabben till fredag eller så skulle han behålla honom.

    Grabben har fått för sig att han är dödligt allergisk emot katter nu också och visar oro att - tänk om ni hittar mig avsvimmad på golvet någon dag då?.
    Så pappan har fått i grabben att det är väldigt farligt att vara inärheten av katter.

    Nu när vi hämtar honom på fredag och blir vägrade att göra det.

    Vad gör vi då ? 
    Vad säger lagen ? 
    allergi, orosanmälan
  • Svar på tråden Omhändertagen pga Katt?
  • Anonym (Soc.)
    Thu 7 Nov 2019 20:58
    #1
    -1 +3

    Du skaffar två katter när barnet är överkänsligt och riskerar alltså medvetet att barnet utvecklar en allvarlig allergi?

    Har du nåt begåvningshandikapp?

    Pappa gör helt rätt som skyddar barnet.

  • Thu 7 Nov 2019 21:04
    #2

    han har haft katt hos fadern sen innan han var född, som gick bort i somras.
    finns allt människor som har hund fast de är allergiska.
    nu är jag inte grabben allergisk utan känslig bara, katterna får inte vara i hans sovrum och vi gör såklart av oss med katterna ifall det visar sig att han inte mår bra av dem.


    Men då pappan till grabben har en tendens att lägga sig i hur vi har det i våran familj så vill vi inte göra oss av med katterna på hans villkor

  • Thu 7 Nov 2019 21:25
    #3
    +2

    Fast varför i hela friden skaffar ni 2 katter när han är överkänslig? Struntar du/ni i hans mående eller hur tänkte ni?

  • Thu 7 Nov 2019 21:30
    #4
    -1

    har aldrig sagt att han varit överkänslig utan bara känslig, 
    men jag förstår att du kanske reagerar på att vi skaffade katt.

    grejen är att hans katt som han haft med sig hela livet gick bort i somras hos sin pappa och tyckte då att en katt eller två hos oss hade varit en bra ide.

    Sen gick väl sambon emot mig lite och skaffade katt väldigt snabbt, så planen var egentligen att hitta ett annat boende till dem.

    men av ren principsak så vill jag inte under hot göra mig av med katterna för att pappan till grabben ska få sin vilja igenom och bestämma hur vi har det i vårat hem

  • Thu 7 Nov 2019 21:31
    #5
    +1
    Ynot skrev 2019-11-07 21:30:11 följande:
    har aldrig sagt att han varit överkänslig utan bara känslig, 
    men jag förstår att du kanske reagerar på att vi skaffade katt.

    grejen är att hans katt som han haft med sig hela livet gick bort i somras hos sin pappa och tyckte då att en katt eller två hos oss hade varit en bra ide.

    Sen gick väl sambon emot mig lite och skaffade katt väldigt snabbt, så planen var egentligen att hitta ett annat boende till dem.

    men av ren principsak så vill jag inte under hot göra mig av med katterna för att pappan till grabben ska få sin vilja igenom och bestämma hur vi har det i vårat hem
    Så i protest mot fadern så låter du din son hamna i kläm, eller hur tänkte du där?
  • Thu 7 Nov 2019 21:37
    #6

    Hade pojken visat symptom på någon typ av känslighet när han varit med katterna hade vi självklart reagerat.

    Men pappan till honom har skrämt upp honom och vill få sin vilja igenom, han är manipulativ och låter inte pojken vara barn.

    Pappan har lagt sig i våran familj flera gånger av helt idiotiska skäl.

    Men som min första fråga, är det så att pappan säger att vi inte fåt hämta honom imorgon, ska vi bara buga och bocka då ?

  • Anonym (Ö)
    Thu 7 Nov 2019 21:41
    #7

    Fråga den där pucko-pappan varför HAN inte gjorde sig av med sin katt när det kom fram att grabben var känslig.

  • Thu 7 Nov 2019 21:41
    #8
    viseversa skrev 2019-11-07 21:25:44 följande:

    Fast varför i hela friden skaffar ni 2 katter när han är överkänslig? Struntar du/ni i hans mående eller hur tänkte ni?


    Både barn och katters?
  • Thu 7 Nov 2019 21:44
    #9
    +3
    Ynot skrev 2019-11-07 21:37:17 följande:
    Hade pojken visat symptom på någon typ av känslighet när han varit med katterna hade vi självklart reagerat.
    Men pappan till honom har skrämt upp honom och vill få sin vilja igenom, han är manipulativ och låter inte pojken vara barn.
    Pappan har lagt sig i våran familj flera gånger av helt idiotiska skäl.

    Men som min första fråga, är det så att pappan säger att vi inte fåt hämta honom imorgon, ska vi bara buga och bocka då ?
    Hur tänkte du då?

    "Jag vill så gärna skaffa katt, så jag riskerar att min son mår dåligt, så gör jag mig av med katterna sen om det inte går bra."

    Själv hade jag tänkt:

    "Jag tar det säkra före det säkra och jag vill att min son alltid ska känna sig välkommen, så jag struntar i att skaffa katt."
  • Anonym (Soc.)
    Thu 7 Nov 2019 21:51
    #10
    +1
    Ynot skrev 2019-11-07 21:30:11 följande:

    har aldrig sagt att han varit överkänslig utan bara känslig, 

    men jag förstår att du kanske reagerar på att vi skaffade katt.

    grejen är att hans katt som han haft med sig hela livet gick bort i somras hos sin pappa och tyckte då att en katt eller två hos oss hade varit en bra ide.

    Sen gick väl sambon emot mig lite och skaffade katt väldigt snabbt, så planen var egentligen att hitta ett annat boende till dem.

    men av ren principsak så vill jag inte under hot göra mig av med katterna för att pappan till grabben ska få sin vilja igenom och bestämma hur vi har det i vårat hem


    Många är de barn som far illa då en eller två föräldrar av princip inte vill göra den andra föräldern till lags.

    Barn som används som vapen...
Svar på tråden Omhändertagen pga Katt?