• Fri 8 Nov 2019 09:08
    2198 visningar
    35 svar
    35
    2198

    Fuck-off-kapital

    Man ska ha ett "Fuck-off-kapital" sparat, hävdar min sambo. En summa pengar indanlagda så att man klarar sig och inte känner att ekonomiska förutsättningar håller en kvar i en relation man vill ifrån.

    Har du något undansparat för egen del, i händelse av att det skulle behövas? Hur mycket har du sparat?

  • Svar på tråden Fuck-off-kapital
  • Fri 8 Nov 2019 09:33
    #1

    Ja, en årslön efter skatt. Främst för att kunna säga F*U till arbetsgivaren om jag någon gång hamnar på ett jobb jag inte gillar. Jag har faktiskt gjort det en gång. Hamnade i ett helt hopplöst projekt där alla bara skyllde på varandra, så jag fick nog och slutade utan att ha ett nytt jobb.

    Givetvis är det bra att ha lite undanstoppat ifall en relation tar slut också. Eller om man själv eller en närstående blir sjuk så man åtminstone slipper tänk på pengar i den situationen.

  • Fri 8 Nov 2019 09:39
    #2

    Gällande relation just så har jag alltid tjänat egna pengar, strävat mot att göra en egen karriär och ha lön som jag klarar mig på. Jag är inte heller mycket för att låna pengar eller leva över mina tillgångar. Så Jag behöver inte ha en massa sparade pengar för att kunna separera om jag skulle vilja det. Har väldigt svårt att förstå dem som låter sig bli försörjda av sin partner på obestämd tid. De är ju helt körda om det blir Skiljsmässa eller separation.

    Däremot har jag väl ca 100000kr sparat om något oförutsett skulle hända. Tex lång sjukskrivning, byte av jobb eller liknande.

  • Fri 8 Nov 2019 09:41
    #3

    Romantiskt.

    Men jag kan väl förstå tanken, tycker dock inte det är en jättebra sak att säga i en relation. Jag har alltid haft sparade pengar som varit till oförutsedda utgifter förutom efter jag separerade för några år sedan och fick fyra gånger så hög hyra. 

  • Fri 8 Nov 2019 09:56
    #4
    pepsimax skrev 2019-11-08 09:41:45 följande:

    Romantiskt.

    Men jag kan väl förstå tanken, tycker dock inte det är en jättebra sak att säga i en relation. Jag har alltid haft sparade pengar som varit till oförutsedda utgifter förutom efter jag separerade för några år sedan och fick fyra gånger så hög hyra. 


    Det är inte särskilt romantisk att behöva hålla fast i en dålig relation för att man inte har råd att klara sig på egen hand heller...

    Det bästa är väl om man som par har en gemensam ekonomisk plan, som inkluderar egna sparanden för båda parter att använda vid behov.
  • Fri 8 Nov 2019 09:59
    #5
    VillaVillerkulla skrev 2019-11-08 09:08:21 följande:

    Man ska ha ett "Fuck-off-kapital" sparat, hävdar min sambo. En summa pengar indanlagda så att man klarar sig och inte känner att ekonomiska förutsättningar håller en kvar i en relation man vill ifrån.

    Har du något undansparat för egen del, i händelse av att det skulle behövas? Hur mycket har du sparat?


    För att kunna lämna en relation är det mer än sparade pengar som behövs. Förmågan att försörja sig själv, ha en bostad, kunna ta hand om sig själv.
  • Fri 8 Nov 2019 10:10
    #6
    pepsimax skrev 2019-11-08 09:41:45 följande:

    Romantiskt.

    Men jag kan väl förstå tanken, tycker dock inte det är en jättebra sak att säga i en relation. Jag har alltid haft sparade pengar som varit till oförutsedda utgifter förutom efter jag separerade för några år sedan och fick fyra gånger så hög hyra. 


    Jag tyckte det var en bra sak att säga jag. Inte minst i samband med att jag samtidigt fick 20.000 av honom.
  • Fri 8 Nov 2019 10:11
    #7

    Jag har ett eget sparkapital, inte enormt, men tillräckligt för att kunna säga upp mig från jobbet eller separera från sambon. De är också en trygghet om jag blir sjuk eller min sambo blir sjuk eller dör.

    Vi har ekonomin ordnad så att vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter. Övriga pengar styr vi själva över.

  • Fri 8 Nov 2019 10:13
    #8
    Kjell2 skrev 2019-11-08 09:59:35 följande:

    För att kunna lämna en relation är det mer än sparade pengar som behövs. Förmågan att försörja sig själv, ha en bostad, kunna ta hand om sig själv.


    Sade han, som vore en tre år gammal...

    Många stannar i relationer för länge, just att de inte har någonstans att ta vägen, (Dubbla hyror, ingen bil etc.) så jag tycker faktiskt att det är en bra idé.
  • Fri 8 Nov 2019 10:31
    #9
    Kjell2 skrev 2019-11-08 09:59:35 följande:

    För att kunna lämna en relation är det mer än sparade pengar som behövs. Förmågan att försörja sig själv, ha en bostad, kunna ta hand om sig själv.


    Jo, men om man har ett sparkapital kan man leva på det tills man fått en inkomst om det saknas och en bostad för rimlig kostnad.

    Kan man inte ta hand om sig själv har man ju betydligt större problem än det ekonomiska och har rätt till boendestöd eller assistans tex. De specialfallen ligger väl ändå utanför en generell diskussion om ekonomi?
  • Fri 8 Nov 2019 10:39
    #10
    VillaVillerkulla skrev 2019-11-08 10:10:13 följande:
    Jag tyckte det var en bra sak att säga jag. Inte minst i samband med att jag samtidigt fick 20.000 av honom.
    Ja, det är något annat om det läggs fram på det viset.
Svar på tråden Fuck-off-kapital