• Fri 8 Nov 2019 15:21
    977 visningar
    30 svar
    30
    977

    Bör Sverige ha tre terminer istället för nuvarande tvåterminssystem, i grundskolorna?

    Det har skrivits en del om att vi i Sverige eventuellt kan komma att inför ett treterminssystem, istället för nuvarande tvåterminssystem.

    Det innebär att sommarlovet kortas ner en aning, samtidigt som man förlänger ett eller flera smålov (så som sport- påsk- och höstlov).

    Varför många anser att detta skulle vara bra, är för att många barn i socioekonomiskt utsatta områden, ofta hamnar efter och utanför, under de långa sommarloven.

    Andra menar på att ett långt sommarlov är välbehövligt här i kalla, mörka norden.

    Vad anser ni? Rösta och kommentera gärna. VG håll god ton. Tack på förhand.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige ha tre terminer istället för nuvarande tvåterminssystem, i grundskolorna?
  • Fri 8 Nov 2019 17:11
    #1

    Ser ingen anledning att ändra nuvarande system, varför ska vi alltid apa efter andra? Två terminer är en etablerad tradition, det långa sommarlovet är en del av vårt kulturarv. Det som behövs i skolan är mer fokus på kunskap och en lugn studiemiljö på lektionerna. 

  • Anonym (.)
    Fri 8 Nov 2019 17:31
    #2

    Jag tycker man kan korta ner sommarlovet till 8 veckor, men i övrigt behålla det som det är. 

  • Fri 8 Nov 2019 19:35
    #3

    I Sverige är det inte ljust och varmt så många månader. Om även människor utan föräldradagar att plocka ut ska kunna få vara sammanhängande lediga mitt på sommaren behövs långa sommarlov, så semesterperioden för de flesta är från mitten av juni till slutet av augusti. 

    Annars får barnlösa (och barnens älskade fastrar, mormödrar och liknande) ha semester maj-juni eller augusti-september om den ska vara sammanhängande. 

    Och för tonårsföräldrar utan föräldradagarstrumfkortet kan det bli svårt att få semester när skolan har lov. Tror inte många med 14-åringar vill ha bara två sommarveckor med sina barn, de år de får tidig eller sen semester. 

    Det finns sommarfritids och människor måste sluta uppföra sig som om det vore hemskheten själv att behöva gå där ett par veckor innan föräldrarnas semester börjar. Sluta tävla tävlingen "minst tid på fritids vinner". Däremot kan man gärna satsa lite extra krut på att ge skolor och kommuner ekonomisk möjlighet att förbättra lovverksamheten ännu mer. 

  • Fri 8 Nov 2019 19:56
    #4
    hammarhajen skrev 2019-11-08 19:35:31 följande:

    I Sverige är det inte ljust och varmt så många månader. Om även människor utan föräldradagar att plocka ut ska kunna få vara sammanhängande lediga mitt på sommaren behövs långa sommarlov, så semesterperioden för de flesta är från mitten av juni till slutet av augusti. 

    Annars får barnlösa (och barnens älskade fastrar, mormödrar och liknande) ha semester maj-juni eller augusti-september om den ska vara sammanhängande. 

    Och för tonårsföräldrar utan föräldradagarstrumfkortet kan det bli svårt att få semester när skolan har lov. Tror inte många med 14-åringar vill ha bara två sommarveckor med sina barn, de år de får tidig eller sen semester. 

    Det finns sommarfritids och människor måste sluta uppföra sig som om det vore hemskheten själv att behöva gå där ett par veckor innan föräldrarnas semester börjar. Sluta tävla tävlingen "minst tid på fritids vinner". Däremot kan man gärna satsa lite extra krut på att ge skolor och kommuner ekonomisk möjlighet att förbättra lovverksamheten ännu mer. 


    Bra synpunkter. Inte tänkt på det.

    Initialt har jag dock varit försiktigt positiv, men börjar tänka om lite.

    Det som är negativt med sommarlovet är att eleverna blir rätt hypade inför det, dålig koncentration, och sedan tar det tid hitta tillbaka på hösten. Samtidigt misstänker jag att fler skolor än min har underdimensionerad ventilation och att mer veckor under sommaren skulle ställa till det.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Fri 8 Nov 2019 19:57
    #5

    Som det är nu.

  • Anonym (Konst­igt)
    Fri 8 Nov 2019 21:14
    #6

    Jag tycker att det ska vara 3 mån skola, en mån ledigt i tre perioder.
    Alternativt 10 veckor skola, 3 v ledigt i fyra perioder.

    Och alla röda dagar slopas (även för vanliga knegare, vi ska få ytterligare 5 dagars semester istället. ). Är det vardag är det skoldag, om det inte är lov.

  • Anonym (Fd lärare­)
    Fri 8 Nov 2019 22:55
    #7
    -1

    En av få fördelar med att vara lärare är det långa sommarlovet. Sportlov, påsklov, höstlöv jobbade i alla fall jag minst hälften av dagarna.

    Vad krävs för att få de bästa att bli lärare? För mig är det bra arbetsvillkor som gäller. Tid för planering, efterarbete mm. Långt sommarlov är en sådan sak som ger bonus till yrket.

    Varför jag slutade? Ökning av undervisning med nästan 40% sedan jag fick mitt första lärarjobb. Mer möten, mer dokumentation, mer av allt. Inte ens det långa sommarlovet räckte för att återhämta sig. Bytte till jobb med mycket större frihet och där man faktiskt hinner göra arbetsuppgifterna bra inom sin arbetstid. Löneväxlade så jag har sämre lön nu, men 40 dagar semester. Möjlighet till komp så jag kan jobba in ytterligare dagar.

    Så ta inte bort sommarlovet, låt lärarna ha någonting bra kvar.

  • Sat 9 Nov 2019 14:07
    #8
    +1

    Jag ser många fördelar med ett treterminsystem och tycker att man borde testa det,  Kunskapsdroppet över sommaren är väl dokumenterat. Dessutom är det oansvarigt att bygga ett system som går så hårt åt det svagaste eleverna i samhället, när man med i princip samma budget kan göra det lättare för dem.

    Utökad och förbättrad lovverksamhet på fritids hade bara hjälpt de yngre eleverna och inte de som  är för gamla för fritids. 

  • Anonym (Oj så skevt!­)
    Sat 9 Nov 2019 14:48
    #9
    +1
    Anonym (Fd lärare) skrev 2019-11-08 22:55:12 följande:

    En av få fördelar med att vara lärare är det långa sommarlovet. Sportlov, påsklov, höstlöv jobbade i alla fall jag minst hälften av dagarna.

    Vad krävs för att få de bästa att bli lärare? För mig är det bra arbetsvillkor som gäller. Tid för planering, efterarbete mm. Långt sommarlov är en sådan sak som ger bonus till yrket.

    Varför jag slutade? Ökning av undervisning med nästan 40% sedan jag fick mitt första lärarjobb. Mer möten, mer dokumentation, mer av allt. Inte ens det långa sommarlovet räckte för att återhämta sig. Bytte till jobb med mycket större frihet och där man faktiskt hinner göra arbetsuppgifterna bra inom sin arbetstid. Löneväxlade så jag har sämre lön nu, men 40 dagar semester. Möjlighet till komp så jag kan jobba in ytterligare dagar.

    Så ta inte bort sommarlovet, låt lärarna ha någonting bra kvar.


    Du tänker väldigt skevt. Tur att du slutade som lärare, med den inställningen till skolan och eleverna.

    Sätt barnen i främsta rummet - tänk sedan om.

    Vad får du för svar då?
  • Sat 9 Nov 2019 18:41
    #10
    -1
    Anonym (Oj så skevt!) skrev 2019-11-09 14:48:12 följande:
    Du tänker väldigt skevt. Tur att du slutade som lärare, med den inställningen till skolan och eleverna.

    Sätt barnen i främsta rummet - tänk sedan om.

    Vad får du för svar då?
    Okej, vi sätter eleverna i första rummet. Vad behöver de?

    Eleverna behöver lärare som orkar.
    Eleverna behöver välutbildade, kompetenta, duktiga lärare.
    Eleverna behöver att människor väljer att utbilda sig till lärare, väljer att stanna i yrket och att yrket attraherar studiemotiverade, drivna, analyserande och reflekterande personer med ambitioner. 

    Med andra ord - eleverna behöver lärare som får  förutsättningar att klara sin arbetsbeslastning. Som det ser ut nu, är många lärare beroende av sin långa sammanhängande ledighet för att komma ikapp mentalt efter terminernas slit då 45 h arbetsvecka lätt blir både 50h och 60 h i perioder. 
Svar på tråden Bör Sverige ha tre terminer istället för nuvarande tvåterminssystem, i grundskolorna?