• Fri 8 Nov 2019 18:55
    545 visningar
    5 svar
    5
    545

    Nybliven singel mamma (livet är kaos)

    Hej! Jag har precis brutit upp med mitt ex efter 7 år tillsammans.

    Vi har ett barn ihop och jag har för tillfället flyttat hem till min mamma, han har sålt huset och ska flytta till Spanien, jag har även blivit av med mitt jobb då det var en säsongsanställning.

    Jag undrar vad jag ska göra? Jag kan inte bo kvar hos min mamma för att det är för jobbigt för mig, hon får mig att må väldigt dåligt.  

    Har satt upp mig i bostadskö och får A-kassa. 
    Finns det något annat bidrag man kan söka eller finns det på något sätt möjlighet att få ett boende (prio) med tanke på att jag har ett barn?

    Desperat .. behöver hjälp.. vart ska jag börja? Soc? Försäkringskassan?

  • Svar på tråden Nybliven singel mamma (livet är kaos)
  • Fri 8 Nov 2019 19:09
    #1
    +1

    Börja med att prata med soc. De kan ge dig viss vägledning. Sedan gäller att jaga boende och jobb. Sitt inte och vänta på att det ska trilla ner i knät på dig utan börja ringa privatvärdar och leta på diverse bositer, leta jobb överallt du kommer på, även om de inte söker personal.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 9 Nov 2019 13:49
    #2

    Obs sambolagen - har ni delat rättvist på ert boende och era saker? Googla på sambolagen separation. Och obs att han ska betala underhåll för sitt barn, kontakta Försäkringskassan.

  • Sat 9 Nov 2019 13:49
    #2

    Obs sambolagen - har ni delat rättvist på ert boende och era saker? Googla på sambolagen separation. Och obs att han ska betala underhåll för sitt barn, kontakta Försäkringskassan.

  • Sat 9 Nov 2019 14:36
    #3

    Ofta stort behov av hemtjänstpersonal och personliga assistenter om du kan tänka dig det och om du har barnvakt

  • Sat 9 Nov 2019 14:41
    #4

    Ev kan soc hjälpa till med boende i form av vandrarhem.

    Är huset redan sålt eller finns chans att stoppa det?

    Kan din mamma gå i borgen för ett ev bolån?

    Kollat andrahandslägenheter? Annonsera på fb mm.

    Vissa hyresvärdar har ingen kö utan det är först till kvarn som gäller.

    Kanske får du också leta på annan ort.

    När du väl har boende bör du ha rätt till bostadsbidrag.

    Ingen aning om vad du jobbar med men café- och snabbmatskedjor, telefonförsäljning (med garantilön) mm är ställen som det brukar vara rätt lätt att få jobb på. Inte den bästa arbetsmiljön men iaf ett jobb.

    Och hur tänker ditt ex egentligen?

  • Sat 9 Nov 2019 18:11
    #5

    Tyvärr gäller inte sambolagen för han fick huset som gåvobrev av sin pappa :( 

    Tror inte mitt ex tänkt på så mycket, (jag misstänker att han har typ spelskulder eller något) så han sålde huset för att betala det. eller gamla lån(?),. vi har inte haft gemensam ekonomi så jag vet ingenting om det.

    Han har bara sagt till mig att han vill bort från allt, .. (men vi har haft ett väldigt komplicerat förhållande då han b.la utsatt mig flera år för psykisk misshandel men jag har enbart valt att stanna pga lillens skull, annars hade jag dragit för längesen... :( 

    Min mamma har tyvärr ingen möjlighet att gå o borgen för bolån, 

    (Har jobbat som receptionist och haft diverse butiksjobb så söker inom det, förhoppningsvis får man napp snart, men motivationen är inte heller på hög nivå) 

Svar på tråden Nybliven singel mamma (livet är kaos)