• Anonym (Okej?­)
    Fri 8 Nov 2019 23:16
    364 visningar
    6 svar
    6
    364

    Skicka en gåva?

    Jag vill skicka en gåva till en man som är mkt tydlig med att han inte vill ha ngn kärleksrelation med mig. Vi har sporadisk kontak, jag vet att han inte har ngn flickvän. Han har det tufft, mår inte så bra just nu.
     Jag skulle vilja skicka ett armband med texten Fighter på för att visa att jag tror att han kommer att ta sig igenom denna svåra period och visa att jag tänker på honom.

    Funderar dock på om det är en bra idé? 
  • Svar på tråden Skicka en gåva?
  • Barbro­45
    Sat 9 Nov 2019 04:22
    #1

    Rent spontant så känns det lite tveksamt att skicka just ett armband. Oavsett din tanke med gåvan så är ett armband en rätt personlig gåva att ge. Men din vilja att ge uppmuntran och visa omtanke bör du inte släppa. 
    När jag haft det tungt livet så har gåvor av typen förbrukningsartiklar uppmuntrat mig mest, någon vardagslyx liksom, presentkort på biobiljetter kanske.Om det inte är möjligt så är en kontakt brev eller mail där du kort säger t.ex. -förstår att du har det jobbigt just nu, tänker på dig, hör av dig om behöver hjälp med något-. Eller annat som just uttrycker omtanke och uppmuntran. 


    Det borde finnas fler som du som vill ge stöd äventill människor som inte står en nära.

  • Anonym (Okej?­) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 10:19
    #2

    Tack för svar.


    Jag har också haft en tanke på att skicka presentkort i ngn matvaruaffär. Han har försörjningsstöd och kan således inte ta emot ex.vis swish för då dras summan från normen. Tänkte också på trisslotter men då vill man ju helst att ngn ska vara vinst på...

  • Barbro­45
    Sat 9 Nov 2019 11:29
    #3
    +1
    Anonym (Okej?) skrev 2019-11-09 10:19:44 följande:

    Tack för svar.

    Jag har också haft en tanke på att skicka presentkort i ngn matvaruaffär. Han har försörjningsstöd och kan således inte ta emot ex.vis swish för då dras summan från normen. Tänkte också på trisslotter men då vill man ju helst att ngn ska vara vinst på...


    Presentkort på ICA t.ex. tycker jag är en utmärkt gåva, lagom opersonlig men ger möjlighet att få lite guldkant på livet. Skicka med ett kort med några uppmuntrande rader. Presentkort på biobiljetter kan du bifoga några rader om att du set filmen xxx och tror att DN skulle uppskattas.
  • Anonym (Okej?­) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 17:16
    #4

    Jag skulle vilja göra så mkt mer för honom, vet att han mår dåligt, göra mer som vän och medmänniska. Inte för att känna mig duktig utan för att visa att det finns ngn som bryr sig och vill honom väl. 

  • Barbro­45
    Sat 9 Nov 2019 17:33
    #5

    Den där avvägningen brukar vara svår. Man vill visa omtanke utan att mottagaren känner sig utsatt för välgörenhet. Det enda man har kvar när man är fattig är sin stolthet och att inte känna sig stå i skuld.

  • Anonym (Okej?­) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 19:22
    #6

    Precis så är det. Jag har redan hjälpt honom med ca 6000 kr så jag förstår att vår relation aldrig kommer att bli jämlik. Jag tror att han tycker att det på något sätt är pinsamt att stå i skuld till mig och det gör att han känner sig underlägsen. Jag försöker alltid lyssna och vara en god medmänniska och stötta, aldrig döma. Han vill vara mannen som tar hand om sin kvinna och nu kan han inte det. Det är så sorgligt att han inte kan ta till sig att jag inte gör detta för att framställa mig som någon högre stående människa.

Svar på tråden Skicka en gåva?