• Anonym (.)
    Sat 9 Nov 2019 05:58
    2333 visningar
    26 svar
    26
    2333

    Jobb där man har rätten att välja hur många dagar man kan jobba i veckan

    Jag väljer denna kategori just för att jag vill att man skall kunna vara anonym.
    Finns det jobb där man kan säga till arbetsgivaren att man endast kan jobba tre gånger i veckan. Finns det specifika arbeten som tillåter sådant, eller kan man fråga alla arbetsgivare och möjligtvis få sin vinning igenom. Hur lägger man ens upp sådan fråga till sin arbetsgivare utan att riskera jobbet eller stämplas som underlig de första arbetsdagarna?
    Tack för svar!
  • Svar på tråden Jobb där man har rätten att välja hur många dagar man kan jobba i veckan
  • Sat 9 Nov 2019 06:02
    #1

    Vilken timanställning som helst inom alla yrken.

  • Anonym (Sara)
    Sat 9 Nov 2019 06:03
    #2

    Menar du att ha en heltidstjänst förlagd på tre dagar?

    Att jobba deltid fördelat på 3 dagara är ju däremot inget konstigt. Schemaläggning av arbete sker dock i regel utifrån arbetsplatsens behov och förutsättnng, men givetvis kan man som anställd ha önskemål. Jag har personer på min arbetsplats som arbetar deltid och då endast tre dagar per vecka. Jobbar man 60 % så är det väl det "normala".

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 06:18
    #3
    uhsumkat skrev 2019-11-09 06:02:11 följande:

    Vilken timanställning som helst inom alla yrken.


    Jag menar heltids anställning.
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-09 06:03:23 följande:

    Menar du att ha en heltidstjänst förlagd på tre dagar?

    Att jobba deltid fördelat på 3 dagara är ju däremot inget konstigt. Schemaläggning av arbete sker dock i regel utifrån arbetsplatsens behov och förutsättnng, men givetvis kan man som anställd ha önskemål. Jag har personer på min arbetsplats som arbetar deltid och då endast tre dagar per vecka. Jobbar man 60 % så är det väl det "normala".


    Om man tagit emot en anställning som vill ha heltidsanställda och så väljer man kväll. Är det dumt att komma med en sådan förslag meddetsamma eller skall man kanske jobba ett par månader och därefter säga att det räcker bäst att jobba tre dagar i veckan?
    Vanlig heltid är åtta timmar, om jag förstått det rätt.
    Så fort det är ett jobb som är fem timmar per dag, även om det är kväll. Så räknas det som deltid?

    :)

  • Anonym (H)
    Sat 9 Nov 2019 06:18
    #4

    Du ska vara tydlig med din ev arbetsgivare från början. Inte ta en heltidstjänst och sen när anställningen börjat fråga om du kan jobba 3 dagar i veckan. Timanställning är nog grejen för dig.

  • Sat 9 Nov 2019 06:22
    #5
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 06:18:29 följande:
    Jag menar heltids anställning.


    Det betyder att du måste arbeta pass på minst 12-13 timmar plus lunch etc. 
    Visst förekommer det sådana jobb men de är inte sådär jättevanliga. Nattarbeten brukar generellt ha längre arbetspass av naturliga orsaker. 


  • Sat 9 Nov 2019 06:25
    #6
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 06:18:29 följande:
    Så fort det är ett jobb som är fem timmar per dag, även om det är kväll. Så räknas det som deltid?

    :)

    Nej, heltid räknas i antalet arbetade timmar. Hur många timmar som räknas som heltid regleras bla av kollektivavtal.

    Exempelvis: om kollektivavtalet säger att heltid är 40 timmar per vecka och du arbetar pass på 5 timmar måste du jobba 40/5= 8 dagar i veckan för att komma upp i heltid. 
  • Anonym (Sara)
    Sat 9 Nov 2019 06:45
    #7
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 06:18:29 följande:

    Jag menar heltids anställning.Om man tagit emot en anställning som vill ha heltidsanställda och så väljer man kväll. Är det dumt att komma med en sådan förslag meddetsamma eller skall man kanske jobba ett par månader och därefter säga att det räcker bäst att jobba tre dagar i veckan?

    Vanlig heltid är åtta timmar, om jag förstått det rätt.

    Så fort det är ett jobb som är fem timmar per dag, även om det är kväll. Så räknas det som deltid?

    :)


    Menar du att du ska tacka ja till en heltidstjänst och sedan be om att få gå ned i tid? Har du barn under 8 år? I så fall kan du ha rätt till det (tror dock man måste ha jobbat en viss tid innan men är inte säker). Annars är det upp till arbetsgivaren.

    Är det inte böttre att söka jobb som är deltid från början eller ta upp det redan på intervjun? Om de redan innan anställning vet detta kanske de kan hitta en lösning från början.

    Vad menar du med att man väljer kväll?

    Ja en heltid är normalt sett 8timmar per dag eller 40 timmar per vecka, men tiden måste inte vara regelbundet fördelat på exakt lika många timmar per dag. Hur många timmar per vecka som räknas som heltid varierar dock öven om normen ör 40 timmar. Där jag jobbar har vi 38,5 timmar per vecka. Sånt regleras i kollektivavtal.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 06:50
    #8
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-09 06:45:29 följande:
    Menar du att du ska tacka ja till en heltidstjänst och sedan be om att få gå ned i tid? Har du barn under 8 år? I så fall kan du ha rätt till det (tror dock man måste ha jobbat en viss tid innan men är inte säker). Annars är det upp till arbetsgivaren.

    Är det inte böttre att söka jobb som är deltid från början eller ta upp det redan på intervjun? Om de redan innan anställning vet detta kanske de kan hitta en lösning från början.

    Vad menar du med att man väljer kväll?

    Ja en heltid är normalt sett 8timmar per dag eller 40 timmar per vecka, men tiden måste inte vara regelbundet fördelat på exakt lika många timmar per dag. Hur många timmar per vecka som räknas som heltid varierar dock öven om normen ör 40 timmar. Där jag jobbar har vi 38,5 timmar per vecka. Sånt regleras i kollektivavtal.
    Jag bara frågar.
  • Anonym (TT)
    Sat 9 Nov 2019 06:53
    #9

    Har du långa och vakna nattpass jobbar du inte 40-timmarsvecka och passen är längre än 8 timmar. Då kan du komma ner i 3-4 pass/vecka.

  • Anonym (Ellen­)
    Sat 9 Nov 2019 07:20
    #10

    Accepterar man en heltidstjänst så finns ingen laglig rätt att få gå ner i tid och tex vara tjänstledig 40% och jobba 60%. Det är bara vid föräldraledighet eller studier man har lagstöd för det.

    Sök deltid från början eller timavlönat jobb där du själv kan styra.

Svar på tråden Jobb där man har rätten att välja hur många dagar man kan jobba i veckan