• Anonym (Funderaren)

    Hjälp ang utöka bolån!

    Hej på er!

    Vi köpte ett hus för 2,5 år sedan som vi håller på att totalrenovera.

    I förra veckan hade vi mäklaren här och så långt som vi kommit i renoveringarna nu så är vårat hus i dagaläget värt 2 000 000:-, lånen vi har på huset idag är 1 200 000:-.

    Sista delen som är kvar nu är renovera köket och enligt mäklaren kommer huset vara värt minst 2 300 000-2 400 000:- när det är klart.

    Vi funderar nu på att utöka bolånet endel för att få klart med köket, låna upp ca 200 000-300 000 för att få det sista klart.

    Men jag undrar hur '"lätt" det är att få utöka bolånet, när vi köpte huset för 2 år sedan sa vår bankman att det bara vara att renovera och sen baka om lånen. Men när jag nu fyller i kalkylerna dom har på sin banksida så verkar vi helt plötsligt enligt deras beräkningar kunna höja lånet? (Ni vet dom där beräkningsverktygen man kan fylla i).

    Så det jag undrar är om det är svårt att få höja lånet för renovering? Jag tycker att det finns ganska mycket spelrum i värdet på villan även fast vi lånar upp så jag vart väldigt chockad när beräkningarna visar helt åt skogen.

    Förövrigt har vi inga problem vad gäller det ekonomiska utav allt vi får in så sparar vi 10 000-13 000:- mån efter alla utgifter är bet, detta är mer att vi önskar få det klart snabbare.

    Jag har kontaktat banken men ej fått svar ännu så jag tänker om någon här har erfarenhet av utökning på bolån.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp ang utöka bolån!
  • Studentpappa

    Det är oftast väldigt lätt om ni har en tillräckligt hög fast inkomst och marginal i värderingen av ert hus.

    Glöm inte bort att förhandla ner räntan bara, det sparar ni en slant på.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hjälp ang utöka bolån!