• skorpi­on78
    Sat 9 Nov 2019 06:57
    1095 visningar
    5 svar
    5
    1095

    Ni som har diskbråck. Hur var symptomen? Och hur gick det till när du fick reda på det?

    Kan ni berätta allt om diskbråck? Hur märkte ni det? Vilka tester hos läkaren? m.m

  • Svar på tråden Ni som har diskbråck. Hur var symptomen? Och hur gick det till när du fick reda på det?
  • Sat 9 Nov 2019 07:01
    #1

    Började med smärta i höft och skinka. Trodde först jag hade utslitna höfter. Smärtan började sedan krypa längre ned i benet och strålade till sist ned ända ut i tårna och under foten. En intensiv och ilande nervsmärta.

    Komstaterades via magnetröntgen.

    Nån särskild smärta just i ryggen hade jag aldrig.

  • skorpi­on78
    Sat 9 Nov 2019 07:14
    #2

    Precis som jag kan man säga. Har ont i ländryggen och höften när jag går sån hemsk smärta ibland så jag har svårt att gå på ena benet. Har oxå ont när jag böjer benen. Panodil och ipren hjälper inte. Hur gör du Drottningen 1970? Jobbar du? Och tar du nån smärtlindring? Jag har även varit hos kiropraktorn på jobbet. Kan man ha diskbråck fast man inte kan se de utan röntgen? Jag dör så ont jag har????

  • Sat 9 Nov 2019 07:22
    #3

    Diskbråck kan ju komma och gå lite. Har du otur så har det gått tillbaks lite just när du ligger på röntgenbordet. Jag är opererad två gånger och mina disckbråck har synts tydligt på röntgen.

    Hur jag gjort med smärtan.. tja orimliga mängder morfin etc. Värmekudde etc. Men egentligen har ingenting hjälpt mot smärtan tiden innan operation. Gått omkring och skrikit i en kudde när det var som värst. Som att ha brinnande/isande lava rinnande genom benet. Jobbade in i det sista helt enkelt för att försöka distrahera mig från plågan men så väldigt effektiv var jag nog inte med tanke på all morfin jag drog i mig.

    Värsta smärtan.

  • Sat 9 Nov 2019 11:37
    #4

    Fick ont i ländryggen för många år sedan och smärtan strålade ner i benet och det "låste" sig i ländryggen. Jobbade då inom vården med tunga lyft så jag trodde jag belastat fel mm. Det återkom med jämna mellanrum, var sjukskriven när det var som värst och fick antiinflammatoriskt utskrivet vilket inte hjälpte. Bytte jobb och blev väldigt mycket bättre men så återkom det förra året, blev skickad på magnetröntgen och det konstaterades att jag har 2 diskbråck i ländryggen.

  • Tue 12 Nov 2019 14:39
    #5
    skorpion78 skrev 2019-11-09 07:14:23 följande:

    Precis som jag kan man säga. Har ont i ländryggen och höften när jag går sån hemsk smärta ibland så jag har svårt att gå på ena benet. Har oxå ont när jag böjer benen. Panodil och ipren hjälper inte. Hur gör du Drottningen 1970? Jobbar du? Och tar du nån smärtlindring? Jag har även varit hos kiropraktorn på jobbet. Kan man ha diskbråck fast man inte kan se de utan röntgen? Jag dör så ont jag har????


    Hej skorpionen. Ifall man ej sätt något på magnetröntgen så kan det helt enkelt vara så att din rumpa (Gluteus maximus) inte gör sin funktion på optimalt sätt. Det låter som du har problem med dina "deep 6" som vi, som använder Neurokinetic therapy behandling kallar dessa för. Du har mindre muskler under den "stora" gluteusmuskeln som är överarbetade och dessa spänner emot nerven. Utan att undersöka så kan jag ej svara på ifall det är så men du kan ju alltid söka på pirifomissyndrom. Det är en av dessa deep 6 muskler. Hoppas detta hjälper dig och andra som läser!Det som stödjer min teori är att du får ont när du går. Kommer att skriva om detta i min blogg de närmsta dagarna, så ut och googla på mitt Nick ifall du är intresserad.
Svar på tråden Ni som har diskbråck. Hur var symptomen? Och hur gick det till när du fick reda på det?