• Sat 9 Nov 2019 15:24
    265 visningar
    5 svar
    5
    265

    Psykisk ohälsa

    Psykisk ohälsa är något man sällan pratar om. Man håller det inom sig själv och gör allt för att det inte ska synas utåt. Jag har haft ångestattacker sen säkert 3 år tillbaka och vet egentligen inte vad som triggar igång dom. Dom kommer oftast när du minst vill det. På bussen, tåget, jobbet. Men du lär dig hantera det med tiden. Man känner sig lite som en tickande bomb. Utvecklar olika typer av tics för att lindra själva attackerna.

    Ångestattacker är inte farligt och man försöker inttala sig själv det men det är inte alltid hjärnan är på ens sida. Hjärnan är så pass stark att den triggar igång kroppens försvarssystem. Intalar en att man är utsatt för fara. Hjärtklappning, tung andning.

    I princip den enda gången jag känner ett lugn är när jag dricker alkohol. Så man självmedicinerar sig med det.

    Någon som är i samma situation? Testat att prata med någon och fått någon typ av behandling?

  • Svar på tråden Psykisk ohälsa
  • Wed 13 Nov 2019 01:16
    #1

    Ventilera dina känslor med någon du verkligen känner förtroende för och litar på.

    Så småningom kommer du garanterat lära dig att hantera ångesten undan för undan.

    Något av det viktigaste i terapi: var ärlig, annars tar det en inte långt. Inte mig iaf.

  • Wed 13 Nov 2019 01:17
    #2

    PS. Försök skippa alkoholen den skjuter bara upp det värsta till senare.

    Mvh CJ

  • Anonym (Nn)
    Wed 13 Nov 2019 06:02
    #3

    Alkoholen hjälper dig inte. Det kan lindra för stunden men ger alltid ökade ångestproblem i längden. Dessutom gör intag av allohol i ångestlindrande syfte att det blir dålig effekt på ångestdämpande mediciner, vilket det finns effektiva! Prata meddin VC för hjälp.

  • Anonym (Jag)
    Wed 13 Nov 2019 06:34
    #4

    Jag har haft som du förut men jag tog tag i det och har därefter inte fått någon panikattack. Mitt bästa tips till dig är att möta dina rädslor. Så fort du känner att det börjar komma så acceptera det och befinn dig i nuet. Vad är du rädd för? Utsätt dig för det du är rädd för en gång för alla och sedan kommer det att sluta när din hjärna förstår att den inte behöver skicka signaler till kroppen att det är fara.

    I mitt fall handlade det om att jag var rädd för döden och minsta tanke om det kunde få min hjärna att spinna iväg och jag tappade fotfästet. Under denna perioden var jag även extremt stressad så jag tog tag i det och började träna som ju är väldigt bra mot stress och psykisk ohälsa. Jag tog även tag i mina tankar om döden och förlikade mig med den genom att bli kristen. Jag kan fortfarande få känningar om jag fuskar med hälsan, men vet att attackerna är ofarliga numera så det stannar där.

    Hoppas att även du kan komma ur det här starkare!

  • Anonym (Dokto­rn)
    Wed 13 Nov 2019 08:31
    #5

    Låter som panikångestsyndrom. Tycker du ska testa SSRI-läkemedel och/eller KBT. Prata med din vårdcentral.

Svar på tråden Psykisk ohälsa