• SelmaMalte

    Starta förlossning själv istället för igångsättning?

    Jag har fått tid för igångsättning om 2 veckor pga en immunisering och stort barn. Min läkare säger att det bästa är om det kommer igång av sig själv, men går inte det blir det igångsättning.

    Så nu undrar jag: Hur får jag igång förlossningen själv?

    Dricker redan hallonbladste, studsar på pilatesboll, masserar bröstvårtor och ska köpa nattljusolja i morgon.

    Min livmodertapp var 4cm lång och helt stängd för några dagar sedan. Alltså långt ifrån redo för förlossning..

  • Svar på tråden Starta förlossning själv istället för igångsättning?
  • Anonym (Nej!)
    Olivera skrev 2020-12-08 23:05:21 följande:

    Jag fick tips om en ?drink? av min barnmorska när jag gick över tiden, minns inte proportioner men kanske går att googla? Det var lite ricinolja, lite aprikoskräm, lite mandelmjöl och så en skvätt champagne/mousserande..... Låter knäppt men både bm och faktiskt läkaren sa att den ofta funkat, även fast det såklart är fullkomligt ovetenskapligt osv. Annars är det väl oxytocin som gäller, orgasmer, massage, meditation, gråta till sorgliga filmer, skratta högt från magen osv. Lycka till!!


    Drick inte förlossningsdrinken!

    Kan sluta i livsfara!
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Sassa) skrev 2020-12-09 08:24:44 följande:

    Du kan be din bm kolla status med tappen, och om den är mjuk och kort kan du testa förlossningsdrinken någon dag innan igångsättningen. Den går att upprepa var 6 e timme om man inte får resultat. Några upplever illamående eller lös mage av drinken, andra ingen effekt. Jag själv fick regelbundna värkar tre timmar efter intag och födde 10 timmar senare. Funkar definitivt bättre för omföderskor dock. Googla för recept. Lycka till!!


    Sluta rekommendera förlossningsdrinken!

    Det kan sluta i livsfara för både mamma och bebis.
  • Anonym (Sassa)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-11 12:19:22 följande:

    Sluta rekommendera förlossningsdrinken!

    Det kan sluta i livsfara för både mamma och bebis.


    Då undrar jag vad du grundar detta på? Många många barnmorskor rekommenderar denna. Men som nämnt ovan bör man vara säker på att tappen är mogen.

    Har du kunskap om vad en igångsättning kan leda till?
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Sassa) skrev 2020-12-11 13:33:10 följande:

    Då undrar jag vad du grundar detta på? Många många barnmorskor rekommenderar denna. Men som nämnt ovan bör man vara säker på att tappen är mogen.

    Har du kunskap om vad en igångsättning kan leda till?


    Jag har ingen kunskap om vad en igångsättning kan leda till. Jag vet bara att flertal av mina vänner och bekanta har gjort det och för vissa har det gått bra men för andra så har det gått betydligt sämre. Men igångsättning utförs i allafall av kunnig medicinsk personal och på deras indikation.

    Jag har heller inte yttrat mig om igångsättning, däremot tycker jag att det är dumt som fan att skriva och rekommendera förlossningsdrinken över ett forum där det kan sluta riktigt illa.

    Bara för att det har fungerat för den ena så betyder inte det att det kommer gå bra för den andra.

    Skillnad är om bm skulle ha rekommenderat TS men nu sitter det vilt främmande människor som säger att TS kan testa en förlossningsdrink som kan utsätta henne och hennes bebis för fara.

    Om du inte vet vad jag grundar det på så är du välkommen till att googla.
  • Anonym (Sassa)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-11 13:49:01 följande:

    Jag har ingen kunskap om vad en igångsättning kan leda till. Jag vet bara att flertal av mina vänner och bekanta har gjort det och för vissa har det gått bra men för andra så har det gått betydligt sämre. Men igångsättning utförs i allafall av kunnig medicinsk personal och på deras indikation.

    Jag har heller inte yttrat mig om igångsättning, däremot tycker jag att det är dumt som fan att skriva och rekommendera förlossningsdrinken över ett forum där det kan sluta riktigt illa.

    Bara för att det har fungerat för den ena så betyder inte det att det kommer gå bra för den andra.

    Skillnad är om bm skulle ha rekommenderat TS men nu sitter det vilt främmande människor som säger att TS kan testa en förlossningsdrink som kan utsätta henne och hennes bebis för fara.

    Om du inte vet vad jag grundar det på så är du välkommen till att googla.


    Jag hör vad du säger. Men kan tyvärr inte hålla med dig, du grundar din åsikt på rädsla mot det främmande.

    De mediciner som ges vid igångsättning är betydligt starkare än en drink, tycka vad man vill om att få i sig några cl champagne, det avgör var och en om det känns okej. Men det är inte ens svårt att se kopplingen mellan igångsättning och ökad risk för snitt, sugklocka och traumatiska upplevelser för att nämna några saker. Som sagt bara att googla där också. Sjukvården kan i de allra flesta fall ?rädda? upp situationen som de orsakar men problemet är att vi tror att vi inte har något val och räddas utav vården när det i själva verket är deras PM och interventioner som orsakar problemen från första början. Vill inte fortsätta skriva massa OT i TS tråd så det gör jag inte mer nu. Önskar bara lycka till och hävdar att drinken är väl beprövad och inte alls kopplad till livsfara, må vara sant att det kan leda till obehag eller ingen uppnåd effekt men absolut inte livsfara för någon
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Sassa) skrev 2020-12-11 14:09:23 följande:

    Jag hör vad du säger. Men kan tyvärr inte hålla med dig, du grundar din åsikt på rädsla mot det främmande.

    De mediciner som ges vid igångsättning är betydligt starkare än en drink, tycka vad man vill om att få i sig några cl champagne, det avgör var och en om det känns okej. Men det är inte ens svårt att se kopplingen mellan igångsättning och ökad risk för snitt, sugklocka och traumatiska upplevelser för att nämna några saker. Som sagt bara att googla där också. Sjukvården kan i de allra flesta fall ?rädda? upp situationen som de orsakar men problemet är att vi tror att vi inte har något val och räddas utav vården när det i själva verket är deras PM och interventioner som orsakar problemen från första början. Vill inte fortsätta skriva massa OT i TS tråd så det gör jag inte mer nu. Önskar bara lycka till och hävdar att drinken är väl beprövad och inte alls kopplad till livsfara, må vara sant att det kan leda till obehag eller ingen uppnåd effekt men absolut inte livsfara för någon


    Fast nu tar du upp något som jag inte ens har uttalat mig om.

    Jag skrev gällande förlossningsdrinken som kan sätta igång värkar som ökar risk för moderkaksavlossning, blödning pga omogen tapp, bebis kan få syrebrist etc.

    Det handlar inte om rädsla för det främmande utan rädsla för att folk rekommenderar något som man inte bör rekommendera en gravid kvinna pga risk för att något kan gå fel.
  • LillaAw

    Det är egentligen bara ricinolja som behövs för förlossningsdrinken. Jag tog det samma kväll och barnet föddes 10 timmar senare. Det är en gammalt knep där ricinolja sätter fart på tarmarna likt lavemang. Lavemang användes ofta förr innan förlossning och är bevisat kan sätta igång förlossning. Jag skulle dock vara försiktig med dosering. Ta någon matsked men inte mer. Jag tog det med funlight pga sjukt äckligt med mandelmjöl och champagne.

    Vi gjorde även färdknäppen kvällen innan och min man hade masserat mig (oxytocin) som är ett hormon som kan starta förlossningen frisätts vid beröring. Jobbar själv i vården och har ganska bra koll efter jobbat med barnmorskor på neo.

    (Sen ska nog kroppen vara hyfsat redo för att föda för att det ska fungera) annars blir man bara skitnödig och inget mer händer ;)


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Eliiineliiin

    ANANAS! Ja, jag vet att det är en myt :)

    Men jag var desperat så efter att ha läst om ananas så köpte jag en hel, åt ca 50% på kvällen tills munnen brann och morgonen efter gick vattnet. Kan inte låta bli att tro liiite på det.

Svar på tråden Starta förlossning själv istället för igångsättning?