• Cindy0­4
    Äldre 21 Mar 12:33
    8503 visningar
    44 svar
    44
    8503

    Bara skriker när hon ska sova

    Hej hej!!!

    Undrar lite hur man ska göra när barnet bara skriker o skriker när det ska sova för natten.
    Min dotter är snart 5 månader o så fort hon ska sova för natten så skriker hon tills hon knappt kan andas. Och så håller hon på varje kväll i ca 2 timmar. Har försökt allt känns det som.

    Gå o vagga henne det hjälper inte.
    Undrar om barn kan vara rädda för att somna in det känns som hon är det.

    Snälla hjälp mig med lite tips.

  • Svar på tråden Bara skriker när hon ska sova
  • mammat­illdig
    Äldre 21 Mar 12:36
    #1

    har ni provat . att bada (släck ned och tänd ljus och sätt på lugn musik) tillsammans, ha barnet på ditt bröst och vagga lite, bära i sjal inne, till musik, hoppandes, vagandes, smygandes, ute, inne mm. Dansa utan sjal till hög resp låg musik.

    ammar du eller ger du flaska?

    allt skall givetvis inte testas på en gång då bblir det stressande för barnet testa en ska en långre stund.

  • Melanc­holic
    Äldre 21 Mar 12:42
    #2

    om hon har haft mycket intryck under dagen kan det vara bra att, säg en timme eller så innan det är dags för natt, ha det lite lugnt och stillsamt så hon hinner varva ner. Kan ju annars vara så att hon är lite övertrött och inte kan sova.

    annars tyckte jag mammatilldigs tips om lugn musik och bad lät bra. det har jag kört med många ggr när min son var bebis. lugn musik lugnar förhoppningsvis även dig och du blir inte lika uppstressad av att hon skriker!

    min kille höll på sådär när han var runt 2 månader men då berodde det på magknip, kan inte vara nåt sånt kanske?

    annars vet jag inte, hur går läggningen till i övrigt? sover hon i egen säng tex?

  • Cindy0­4
    Äldre 21 Mar 12:47
    #3

    Har provat att bada det gillar hon inte alls längre.
    Har alltid mörkt inne i rummet där hon sover bara en liten nattlampa på spjälsängen som e tänd.
    Musik har jag inte provat det får jag nog göra.
    Provat att ha henne på min mage funkar inte, vaggat henne funkar inte heller.

    Sjal har jag ingen men bärsele har vi burit runt henne i en hel del... Funkar inte heller så bra.

    Jag ammar henne helt.. Hon får lite smakisar bara.

    Provade att gå ut med henne igår efter 2 timmars skrik o då somnade hon till slut kanske va det av ren utmattning.

    Tack för alla tips

  • Cindy0­4
    Äldre 21 Mar 12:49
    #4

    Hon har ju haft kolik o har fortfarande lite krånglig mage.
    Väldigt hård i magen e hon.

    Hon sover i egen säng.

    Jag nattar henne oftas i tyst o mörkt rum ju.

  • Aradha­na
    Äldre 21 Mar 13:17
    #5

    Har du provat Anna Wahlgrens sömnmetoder? Du har säkert sett mycket diskussioner här inne om henne, ofta så älskar man eller hatar hennes synsätt. Personligen har jag följt många av hennes råd och är förvånad över hur oerhört bra det har fungerat. Principen vid läggning är ju lite annorlunda än de tidigare tips du har fått. Istället för neddtrappning innan kvällsgående ska man ha tjo och tjim och skratt så att det är en nöjd och glad liten unge man tar till sängen. Sedan ska man förmedla tydligt till barnet att det är ok att ligga i egen säng, det är ok att sova, allt är lungt du kan koppla av. Barnet ska omedelbart lugnas om det gråter - att somna av utmattning från skrik är ju ingen positiv upplevelse för någon. Metoderna för lugnandet kan vara 'buffning' eller 'vagning'. Hur man gör kan du läsa om på annawahlgren.com , hur buffning går till kan ses på www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php . Fast läs gärna ordentligt om principerna innan du provar så att du har hela filosofin klar för dig. Lycka till, oavsett metod!

  • mammat­illdig
    Äldre 21 Mar 13:19
    #6

    och det går inte att amma till sömns??

    då tycker jag att ni skall köpa en bärsjal, där kommer de flesta till ro. och då kan du göra det du vill på kvällen

  • Cindy0­4
    Äldre 21 Mar 13:31
    #7

    Aradhana:

    Ska läsa igenom o se sen vad jag tycker om det

    Tack för tipset

  • Cindy0­4
    Äldre 21 Mar 13:32
    #8

    mammatilldig:

    Det e nån gång ibland det funkar att amma till sömns men ofta så vaknar hon då efter en halv timme o så gall skriker hon igen.

  • Kanell­en
    Äldre 21 Mar 13:32
    #9

    Är du säker på att hon är mätt?

  • Kanell­en
    Äldre 21 Mar 13:33
    #10

    Jag menar: ibland har man inte tillräckligt med mjölk på kvällen. Har du provat att komplettera med ersättning?

Svar på tråden Bara skriker när hon ska sova