• Cindy0­4
    Äldre 21 Mar 12:33
    8487 visningar
    44 svar
    44
    8487

    Bara skriker när hon ska sova

    Hej hej!!!

    Undrar lite hur man ska göra när barnet bara skriker o skriker när det ska sova för natten.
    Min dotter är snart 5 månader o så fort hon ska sova för natten så skriker hon tills hon knappt kan andas. Och så håller hon på varje kväll i ca 2 timmar. Har försökt allt känns det som.

    Gå o vagga henne det hjälper inte.
    Undrar om barn kan vara rädda för att somna in det känns som hon är det.

    Snälla hjälp mig med lite tips.

  • Svar på tråden Bara skriker när hon ska sova
  • Isabel­les morsa
    Äldre 22 Mar 09:46
    #31
    Har inte läst vad alla skrivit.
    Men 2 timmar för att lägga henne?
    Hon kanske inte alls e trött??
    Har du provat att lägga henne senare????
    Hur länge har hon varit vaken innan du lägger henne för natten?
    Helammar du??
    Min tös har ALDRIG tyckt om att bli vaggad/buren tills sömns.
    Hon ville bli nattad i sin säng eller hos mig.
    Mamma till Isabelle, född 1/8-05. Min prinsessa
  • Äldre 22 Mar 17:14
    #32

    Ja hon kanske inte är tillräckligt trött än eller oxå så vill hon kanske amma igen för att hon ska kunna somna. Dom vill ju amma för myset oxå ibland det är ju inte bara för maten. Om man ammar fritt så gör det inget att mjölken är tunnare på kvällen för då kan man ju amma tätare istället så blir det bra ändå

    Sen tänker jag som så att det kanske är mera närhet din bebis vill ha TS har du provat att låta henne somna vid ditt bröst eller i famnen?

  • Kanell­en
    Äldre 22 Mar 17:47
    #33

    Åh, jag blir så trött på alla amningsfanatiker!!!

    //Ger ersättning när sonen på kvällen, efter amning, gallskriker av hunger (jo, det är hunger!)

  • Äldre 22 Mar 18:15
    #34

    Kanellen vem är det du kallar för amningsfanatiker?

  • Kanell­en
    Äldre 22 Mar 19:23
    #35

    Inte dig

  • Kathar­ina
    Äldre 22 Mar 19:49
    #36

    Kanellen: Du kanske kan skriva till den det berör då? Elelr är du bättre på att smyga med dina påhopp än att stå för dina åsikter?

  • LillaL­ulla
    Äldre 22 Mar 19:52
    #37

    Men ofta är det så, att om man låter ett barn somna vid flaskan/bröstet så vaknar det när man lägger det i sin säng...? Har du försökt vagna? Buffa? Läsa på www.annawahlgren.com?

  • emotio­n
    Äldre 22 Mar 19:53
    #38

    Cindy04:

    Jag har samma problem med min 3,5månaders gamla dotter. Plus att hon inte vill sova på dagarna heller. Hon får världens panik, med några få undantag. Hon har varit svårsövd ända sedan hon var liten men vi har alltid haft något sätt som fungerat rätt så bra. Somna på våra bröst/magar. buffa på rumpan, hålla i famnen så hon ej kan sprattla osv osv. Men nu senaste tiden har det bara blivit värre. Hon kan iaf somna bra på promenad ute i vagnen eller när man är på stan och liknande. Hon somnar alltså sämst när man är hemma. På kvällen somnar hon, om man har tur, när man ger henne kvällsmålet, men det är när hon är extrem extremt trött, ofta övertrött.

    Just nu är jag slut på idéer för vad man kan göra för att få henne att somna. Helst av allt vill jag juh att hon ska tycka om att sova. Blir chockad när jag ser barn som somnar själva under babygymet eller liknande när de blir trötta. Trodde faktiskt det skulle dröjja innan man skulle ha ett barn som vägrar sova/somna, men tydligen kan dom börja med det tidigt. Jag hoppas på att hon växer ifrån det snart, vet inte mer vad jag kan gör.

  • LillaL­ulla
    Äldre 22 Mar 20:00
    #39

    emotion - läs länken i mitt senaste inlägg.

  • Jompis­kompis
    Äldre 22 Mar 20:28
    #40

    Sitter i samma båt... Min son: 1,5 månad är likadan Det är nästan på klockan att han skriker nonstopp mellan 17-19. Och han är trött, för han som nar till men vaknar efter 1 minut -oavsett om jag låter honom ligga kvar hos mig eller lägger honom i sängen. Han vill inte amma heller när han är så där. Har provat alla de tips som har getts här. Börjar känna lite hopplöshet, speciellt när jag läser emotions och hon skriver att det har blivit värre (hua...)
    Han är även svårt att somna på dagarna, men inte som på kvällen.
    När han väl somnar vid 19, då sover ha för natten, jättebra, vakner efter 2 timmar, äter och somnar om. Så är det hela natten tills 04.30 då han och storebror vaknar och vill upp (ja, lite väl tidigt...)
    Önskar man kunde veta vad de tänker och på så sätt hjälpa dem.
    Någon som vill leka tankeläsare och komma med fler tips...

  • Kathar­ina
    Äldre 22 Mar 21:18
    #41

    Jompiskompis: Har du prövat att bära honom upprätt. Sjal är ett praktiskt hjälpmedel. Min son var coollugn när jag bad honom i sjal omslutet. Satt jag så var han ledsen och han ville inet heller ammas så. Men i sjalen så kunde jag amma honom till sömns

  • Cindy0­4
    Äldre 22 Mar 22:39
    #42

    emotion:

    Hon har oxå alltid varit jätte jobbig.

    Förut sov hon typ inget på dagarna, men det går mycket bättre nu men det e fortfarande korta stunder under 1 timme åt gången.
    Men imorgon har vi i alla fall fått tid hos läkare så dom kan undersöka henne ordentligt kanske kan det vara nått hon inte tål. Ikväll när hon bajsade så va det blod i bajset så jag vet inte om det kan vara nått med tarmen.
    Hoppas bara det blir bättre för snart så orkar jag ju inte mer. Det e ju inte lite gnäll eller så utan det e gall skrik som skär in i hjärtat. Hoppas dem hittar nått imorgon eller att dem har nått bra tips.

    Melly:
    Jag vet att hon är trött o barn blir ju väldigt lätt övertrötta så det blir hon ju oxå.
    Jag ammar henne väldigt mycket har hon skrikigt länge så lägger jag henne vid bröstet så det e nog inte att hon är hungrig heller.

  • Kathar­ina
    Äldre 23 Mar 00:01
    #43

    Cindy: Stackarn vad jobbigt hon måste ha...

  • Äldre 23 Mar 12:40
    #44

    Cindy: Det låter som om du beskriver min flicka. Hon är nu redan 3 år och 7 mån och hon har inte varit rikitigt lättskött. Hon ville inte sova och när hon var vaken så skrek hon. Om hon fick leka med babygymet så var hon helt yr i huvudet och vaknade ca var femte minut på natten. Det gick om vi begränsade lektiden till 10 min per dag. Hon var normalt vaken 6-7 timmar och sov ca 30 min och var sedan vaken 7 timmar. På natten sov hon ca 7-9 timmar men var vaken flera gånger. Hon hade även blod med i avförigen när hon var ca två månader. Det berodde på sprickningar i slemhinnorna och blev bra på några veckor med lite salva. Hoppas ni har lika lindrigt. Hon skrek nästan hela tiden de 9 första månadera, sedan gnällde hon tills hon blev ett år och 9 månader. Det blev bättre när hon lärde sej att tala och kunde förklara att man kan ju inte sitta och äta om en köksskåpsdörr står lite på glänt... Vi var på flera läkarbesök men ingen hittade något fel på henne, utan det var hennes starka temperament som orsakade alla(de flesta) raseriutbrott.(kunde vara 10 per dag) Hon började sova i sin säng när hon var 7 månader men fortfarande är hon vaken 3 gånger varje natt. Det finns så mycket att berätta men det jag menar är att alla barn inte är nöjda. Det finns barn som blir nöjdare först när de lär sej att röra på sej, krypa, stå upp, gå eller att tala.
    Vi har en son som nu är ett år och han är motsatsen till sin storasyster. Han sover lungt, kan sitta på golvet och leka, är nöjd och blir riktigt arg ca en gång i månaden. Jag har en bekant som också har en flicka som inte är riktigt nöjd. Hon tycte det var jobbigt när alla som har haft snälla barn ansåg att hon måste ju vara en dålig mamma eftersom hon hade en skrikig unge. De sa ju inte det rent ut men det kändes så för henne. Lycka till med er dotter!

Svar på tråden Bara skriker när hon ska sova