• alvaaaaaa

    Dubbelt efternamn till barnet

    Hej!

    Snart är det dags för vår son att födas. Jag och min sambo (ej gifta) är nu överens om tilltalsnamn. (Han skrattade åt alla namnförslag jag kom med så jag fick gå med på ett av hans namnförslag då han inte kunde tänka sig något av mina). Men, efternamn är vi inte överens om. Jag är svensk och har ett ganska ovanligt svenskt efternamn. Hans familj är sydamerikaner och har ett typiskt spanskt efternamn. Jag gillar verkligen inte hans efternamn men det finns inte på kartan att barnet enbart skulle ha mitt efternamn. Så det kommer bli ett fult dubbel-efternamn (våra efternamn passar inte ihop).

    Frågan är nu vems efternamn som ska stå först och vems som ska stå sist? Enligt honom så ska mannens alltid stå sist då det alltid har varit så enligt honom. Är det sant? Är det "bäst" att ha sitt efternamn först eller sist? 

    Snälla hjälp! 

  • Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet
  • alvaaaaaa

    Okej så bådas efternamn är lika mycket värda, det var mest det jag ville veta Glad Då ska jag försöka övertyga honom om att mitt förslag låter bättre och att bådas är lika mycket värda. Jag orkar inte heller "tjafsa" om en sådan detalj, men han tjafsar ju också? Och jag är alltid den som ger mig bara för att han är så dominant. Så nu kommer jag inte ge mig Flört

    Och så ska jag hälsa att mammans efternamn står sist i spansktalande länder. Han har själv dubbelt efternamn där hans mammas efternamn står sist, så det borde inte komma som en chock...

  • Anonym (Inte längre)
    Fjäril kär skrev 2021-10-20 10:25:06 följande:

    Barnet får automatiskt ditt efternamn vid födseln.


    Lönnsirap skrev 2021-10-20 11:09:53 följande:

    Sista efternamnet är det juridiska efternamnet. Så det är det som "används".


    Så var det förr men det ändrades för några år sedan. Nu måste föräldrarna aktivt välja efternamn till barnet och det kan inte få något mellannamn men däremot två riktiga efternamn.
  • Anonym (förälder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 11:09:53 följande:

    Sista efternamnet är det juridiska efternamnet. Så det är det som "används".

    Man väljer efternamn såsom man vill, men det är ju klokt att tänka på att faktiskt lyssna på vad som låter bra.


    Så är det inte längre det ändrades 1 juli 2017, bägge namnen är numer juridiska.
  • Anonym (Söderberg Fredin)
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 10:44:10 följande:

    Vad glad jag blev över era svar haha!  Ja jag misstänkte att han endast sa så för att han vill bestämma. Enligt både mig och mina tjejkompisar så låter det bättre med *Förnamn* *Hans efternamn* *Mitt efternamn*. Men han tycker tvärtom endast för att hans "ska" vara sist. Jag kommer nog inte vara så grym att jag helt väljer bort hans efternamn, vill inte starta krig här hemma. Men definitivt bra att veta!

    Min fråga var också om det är bäst att ha sitt efternamn först eller sist? Alltså vilket utav efternamnen använder man i regel mest?


    Har man dubbelt efternamn är det båda namnen som används. Heter ni Larsson Björk så är det så ert barn kommer att tilltalas vid BVC, upprop på dagis och den post som kommer i brevlådan. Även om barnet sen kanske föredrar ett av namnen i högre ålder så kommer det fortfarande heta båda lika mycket tills hen själv i så fall ändrar namn och tar bort det ena
  • Anonym (Olika seder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 11:09:53 följande:

    Sista efternamnet är det juridiska efternamnet. Så det är det som "används".

    Man väljer efternamn såsom man vill, men det är ju klokt att tänka på att faktiskt lyssna på vad som låter bra.


    Nej man väljer inte hur man vill....hur skulle det vara om man fick kalla sig oilka vid olika tillfällen. Det blir ju snudd på bedrägeri..   
  • Lönnsirap
    Anonym (förälder) skrev 2021-10-20 11:44:49 följande:

    Så är det inte längre det ändrades 1 juli 2017, bägge namnen är numer juridiska.


    Tack för påminnelsen! Det är ju bara vi gamlingar som har mellannamn.
    Anonym (Olika seder) skrev 2021-10-20 12:20:47 följande:

    Nej man väljer inte hur man vill....hur skulle det vara om man fick kalla sig oilka vid olika tillfällen. Det blir ju snudd på bedrägeri..   


    Nä, mängder av människor presenterar sig med andra namn än det Skatteverket har registrerat. Att Lars-Erik kallar sig Lasse och att vissa känner Maria som Anna-Maria är inte ett dugg ovanligt.

    Men, smartast med barn är att namnge dem till det man vill att de ska heta. Av erfarenhet vet jag dock att folk faktiskt inte alltid är så noggranna, så oavsett vad barnet heter, så kommer det också vara viktigt vad folk tror barnet heter.
  • Anonym (Olika seder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 12:34:02 följande:
    Tack för påminnelsen! Det är ju bara vi gamlingar som har mellannamn.
    Anonym (Olika seder) skrev 2021-10-20 12:20:47 följande:

    Nej man väljer inte hur man vill....hur skulle det vara om man fick kalla sig oilka vid olika tillfällen. Det blir ju snudd på bedrägeri..   


    Nä, mängder av människor presenterar sig med andra namn än det Skatteverket har registrerat. Att Lars-Erik kallar sig Lasse och att vissa känner Maria som Anna-Maria är inte ett dugg ovanligt.

    Men, smartast med barn är att namnge dem till det man vill att de ska heta. Av erfarenhet vet jag dock att folk faktiskt inte alltid är så noggranna, så oavsett vad barnet heter, så kommer det också vara viktigt vad folk tror barnet heter.
    Det är ju förnamn. Efternamn brukar man inte använda olika.
  • Anonym (Tussi)
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 09:49:09 följande:

    Hej!

    Snart är det dags för vår son att födas. Jag och min sambo (ej gifta) är nu överens om tilltalsnamn. (Han skrattade åt alla namnförslag jag kom med så jag fick gå med på ett av hans namnförslag då han inte kunde tänka sig något av mina). Men, efternamn är vi inte överens om. Jag är svensk och har ett ganska ovanligt svenskt efternamn. Hans familj är sydamerikaner och har ett typiskt spanskt efternamn. Jag gillar verkligen inte hans efternamn men det finns inte på kartan att barnet enbart skulle ha mitt efternamn. Så det kommer bli ett fult dubbel-efternamn (våra efternamn passar inte ihop).

    Frågan är nu vems efternamn som ska stå först och vems som ska stå sist? Enligt honom så ska mannens alltid stå sist då det alltid har varit så enligt honom. Är det sant? Är det "bäst" att ha sitt efternamn först eller sist? 

    Snälla hjälp! 


    Pappas efternamn brukar man ta ... så otroligt fult med dubbla. Varför inte ta hans vad är det för fel på det?
  • Anonym (Tussi)

    Ska ju passa ihop med förnamnet också såklart

  • Lönnsirap
    Anonym (Olika seder) skrev 2021-10-20 12:39:01 följande:

    Det är ju förnamn. Efternamn brukar man inte använda olika.


    Jag känner flera som gör det, så jo, folk gör det med.

    Man använder exempelvis sitt flicknamn på jobbet och sitt nya namn privat.

    Särskilt med gifta folk så är det väldigt olika hur man gör.

    Ringde exempelvis min bror på jobbet och receptionen hade först ingen aning om vem jag skulle ha tag i. Först när jag bad dem kolla på mellannamnet så hittade receptionen honom.

    Verksamheter som har tillgång till folkbokföringen har koll. Men det är fullständigt rimlig att använda olika efternamn olika tider i livet.
Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet