• alvaaaaaa

    Dubbelt efternamn till barnet

    Hej!

    Snart är det dags för vår son att födas. Jag och min sambo (ej gifta) är nu överens om tilltalsnamn. (Han skrattade åt alla namnförslag jag kom med så jag fick gå med på ett av hans namnförslag då han inte kunde tänka sig något av mina). Men, efternamn är vi inte överens om. Jag är svensk och har ett ganska ovanligt svenskt efternamn. Hans familj är sydamerikaner och har ett typiskt spanskt efternamn. Jag gillar verkligen inte hans efternamn men det finns inte på kartan att barnet enbart skulle ha mitt efternamn. Så det kommer bli ett fult dubbel-efternamn (våra efternamn passar inte ihop).

    Frågan är nu vems efternamn som ska stå först och vems som ska stå sist? Enligt honom så ska mannens alltid stå sist då det alltid har varit så enligt honom. Är det sant? Är det "bäst" att ha sitt efternamn först eller sist? 

    Snälla hjälp! 

  • Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet
  • Guldnovan
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 12:50:18 följande:

    Jag känner flera som gör det, så jo, folk gör det med.

    Man använder exempelvis sitt flicknamn på jobbet och sitt nya namn privat.

    Särskilt med gifta folk så är det väldigt olika hur man gör.

    Ringde exempelvis min bror på jobbet och receptionen hade först ingen aning om vem jag skulle ha tag i. Först när jag bad dem kolla på mellannamnet så hittade receptionen honom.

    Verksamheter som har tillgång till folkbokföringen har koll. Men det är fullständigt rimlig att använda olika efternamn olika tider i livet.


    Märkligt. Jag ha aldrig någonsin stött på det. Som anställd på kommunen som jag är kan man inte använda olika efternamn. Tvivlar på att det är så vanligt som du säger.

    Jag blev anonym innan folk lärde sig mitt nya namn eftersom jag bor på födelseorten men gubben var inflyttad. Det blev ofta- "hon som hette XX innan hon gifte sig"

    Så är det nog för många.

    Efter skilsmässan var det mycket viktigt för mig att ta tillbaks mitt flicknamn.
  • Mrs Moneybags
    Guldnovan skrev 2021-10-20 13:07:20 följande:
    Märkligt. Jag ha aldrig någonsin stött på det. Som anställd på kommunen som jag är kan man inte använda olika efternamn. Tvivlar på att det är så vanligt som du säger.

    Jag blev anonym innan folk lärde sig mitt nya namn eftersom jag bor på födelseorten men gubben var inflyttad. Det blev ofta- "hon som hette XX innan hon gifte sig"

    Så är det nog för många.

    Efter skilsmässan var det mycket viktigt för mig att ta tillbaks mitt flicknamn.
    Jag använder som sagt mina efternamn olika vid olika tillfällen. Det går alldeles utmärkt. 

    Mitt svenska efternamn är praktiskt på jobbet, men mitt kenyanska efternamn är det som mest känns som "jag". Min mailadress osv har endast mitt svenska efternamn på jobbet (jag jobbar statligt). 
  • Lönnsirap
    Guldnovan skrev 2021-10-20 13:07:20 följande:

    Märkligt. Jag ha aldrig någonsin stött på det. Som anställd på kommunen som jag är kan man inte använda olika efternamn. Tvivlar på att det är så vanligt som du säger.

    Jag blev anonym innan folk lärde sig mitt nya namn eftersom jag bor på födelseorten men gubben var inflyttad. Det blev ofta- "hon som hette XX innan hon gifte sig"

    Så är det nog för många.

    Efter skilsmässan var det mycket viktigt för mig att ta tillbaks mitt flicknamn.


    När vår kommun beslutade sig för att använda folkbokföringsnamn som mail så skapade det massor av problem. Men exakt hur vanligt det är är det ju svårt att veta.

    För vissa är det väldigt viktigt att namn är helt rättstavat.och korrekt.... Typ flygbolag och tull. För en mindre firma är det kanske inte så viktigt att Håkan Andersson egentligen heter Håkan Andersson Silverduva.
  • Anonym (förälder)
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-20 10:45:38 följande:
    Man använder det efternamn man tycker bäst om, eller båda. 

    Jag använder mammas efternamn på jobbet och pappas på alla andra ställen.
    Visst är det så att du ibland kan välja att bara använda ditt ena namn men det finns också gånger då du måste uppge bägge namnen om dom är registrerade som juridiska namn.
    Jag jobbar på resebyrå och ska du boka en flygbiljett utomlands måste du ange dom namnen du har i passet och kan inte välja att bara använda det ena.

    Så ibland kan man välja namn och ibland måste man uppge bägge.
  • Anonym (Olika seder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 14:00:11 följande:

    När vår kommun beslutade sig för att använda folkbokföringsnamn som mail så skapade det massor av problem. Men exakt hur vanligt det är är det ju svårt att veta.

    För vissa är det väldigt viktigt att namn är helt rättstavat.och korrekt.... Typ flygbolag och tull. För en mindre firma är det kanske inte så viktigt att Håkan Andersson egentligen heter Håkan Andersson Silverduva.


    Ja.. en vän bytte ett v i förnamnet till w för att matcha nya efternamnet som började på w. Köper biljett till USA men har gamla stavningen i passet. Det gick inte kan jag säga. Hon måste göra nytt pass för att kunna boka biljett.
  • alvaaaaaa
    Anonym (Tussi) skrev 2021-10-20 12:41:26 följande:

    Pappas efternamn brukar man ta ... så otroligt fult med dubbla. Varför inte ta hans vad är det för fel på det?


    Pappans efternamn brukade man ta förr i tiden ja. Nu för tiden lever vi i ett jämställt Sverige tack och lov. Det är inget fel på hans efternamn, men jag tycker inte om det helt enkelt. Samtidigt som jag tycker om mitt egna väldigt mycket. Varför ska jag bojkotta mitt efternamn pga en gammal rutten tradition? Det är jag som har (snart) burit barnet i 9 månader och förstört min kropp och ska genomgå allt vad en förlossning innebär. Allt han har bidragit med är spermier. Så är det någons efternamn man ska välja så är det mitt!
  • Mrs Moneybags
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 15:27:26 följande:
    Pappans efternamn brukade man ta förr i tiden ja. Nu för tiden lever vi i ett jämställt Sverige tack och lov. Det är inget fel på hans efternamn, men jag tycker inte om det helt enkelt. Samtidigt som jag tycker om mitt egna väldigt mycket. Varför ska jag bojkotta mitt efternamn pga en gammal rutten tradition? Det är jag som har (snart) burit barnet i 9 månader och förstört min kropp och ska genomgå allt vad en förlossning innebär. Allt han har bidragit med är spermier. Så är det någons efternamn man ska välja så är det mitt!
    Det är lika bra du släpper tanken på att mamman har större rätt till barnet innan ert barn föds. Tänk tvärtom istället, ni är två föräldrar till barnet och barnet har lika stor rätt till sitt morsarv som sitt fadersarv. 
  • Anonym (Tussi)
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 15:27:26 följande:

    Pappans efternamn brukade man ta förr i tiden ja. Nu för tiden lever vi i ett jämställt Sverige tack och lov. Det är inget fel på hans efternamn, men jag tycker inte om det helt enkelt. Samtidigt som jag tycker om mitt egna väldigt mycket. Varför ska jag bojkotta mitt efternamn pga en gammal rutten tradition? Det är jag som har (snart) burit barnet i 9 månader och förstört min kropp och ska genomgå allt vad en förlossning innebär. Allt han har bidragit med är spermier. Så är det någons efternamn man ska välja så är det mitt!


    Okej men så för att du inte gillar det är lika med att barnet inte ska ha det? Skaffa barn med någon vars namn du gillar nästa gång då så kringgår du problemet. Skämt åsido.

    Nää... ingen gammal rutten tradition - har inget med jämställdhet att göra. Kör på pappans bara tror det blir bäst så. Snyggare och mer klassiskt med ett efternamn.

    Förstår om det är tokfult men ... spanska namn är oftast riktigt snygga.

    Kan ni inte kompromissa så att om ni skaffar fler barn kan ena ha ditt och andra hans?

    Personligen hatar jag alla mina barns pappors efternamn men de har fått dessa namn ändå.. har själv vägrat ta dessa vid giftermålen även nu senast. Klarat mig varje gåbg. Har själv utländskt men fult efternamn hehe
  • Anonym (Tussi)
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-20 15:43:34 följande:

    Det är lika bra du släpper tanken på att mamman har större rätt till barnet innan ert barn föds. Tänk tvärtom istället, ni är två föräldrar till barnet och barnet har lika stor rätt till sitt morsarv som sitt fadersarv. 


    Precis!
  • alvaaaaaa

    Herregud jag har verkligen inte sagt att jag har större rätt till barnet än pappan. Jag är inte dum i huvudet??? Jag har inte heller sagt att barnet endast ska ha mitt efternamn. Skrev i inlägget att barnet ska ha bådas om ni är läskunniga. ?Tussi? menar att jag endast ska ta pappans efternamn och då kontrade jag med att OM barnet endast ska ha ett utav efternamnen så är det isåfall mitt. Vad har du för argument till att det blir bäst att ta pappans efternamn? Du vet inte ens vad han heter!

    Asdfghjkl mina hormoner tål inte sånt här!!

Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet