• Stolt Farsa

    En fråga till er som inte vill vaccinera er

    Även om ni inte vill vaccinera er så antar jag att ni precis som oss andra vill att pandemin skall ta slut. Därför undrar jag vad era förslag är för att vi skall nå dit om ni nu inte tycker att vaccin är rätt väg att gå. Är ni som inte vill vaccinera er mer positiva till lockdowns, restriktioner, hålla avstånd, etc och anser ni isf att det är tillräckligt?

    Berätta. Vad är era framgångsrecept? Jag vill väldigt gärna höra.

  • Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym skrev 2021-12-04 23:03:21 följande:
    Det hjälper lite om man är smittad själv för att andra inte ska få smittan, det hjälper föga för att själv bli smittad.
    Dessutom måste dessa papperslappar hanteras korrekt annars blir det bara värre än att vara utan.
    Det är vad Tegnell säger. Typ nästan hela världens experter säger annat.
  • Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 19:05:58 följande:
    Fast du får faktiskt sluta sprida antivaxxpropaganda och desinformation.

    Folk "fick" inte narkolepsi hur som helst utan samtliga insjuknade hade anlag för just narkolepsi. Vid jämförande studier har det visat sig att de länder som inte vaccinerade har fler insjuknat i narkolepsi och de har dessutom blivit svårare sjuka.

    Vill du inte svara på mina frågor för att svaret blir uppenbart?
    https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody3
  • Anonym
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-12-04 23:13:55 följande:
    Det är vad Tegnell säger. Typ nästan hela världens experter säger annat.
    Och vad säger statistiken tror du?
  • Anonym (.......)

    Jag är ovaccinerad pga svåra allergier av alla vaccin. Får inte ens ta stelkramp om något skulle hända. Jobbar inom vården mitt i pandemin och är den enda av all personal på min avdelning som ännu inte blivit smittad konstigt nog.

  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 19:00:40 följande:

    Kan du besvara frågan istället? Det finns statistik för alla att ta del av.

    Är det bättre med en stor risk att bli svårt sjuk, en stor risk att få kroniska skador än vad det är med en mycket liten risk att få mindre svåra skador?

    Vad är bäst enligt dig?


    Det är det jag säger - du kan inte uttala dig om att det föreligger en mycket liten risk att få svåra skador av vaccinet. Statistiken uppdateras i detta nu och några långtgående studier i ämnet finns inte att tillgå än så länge.

    För det andra föreligger inte stor risk att få kroniska skador. Har haft covid redan f ö för två år sedan och har åtminstone inga skador som märks av.

    Vet många som har haft det och inte märker av några kroniska skador.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 06:36:41 följande:
    Det är det jag säger - du kan inte uttala dig om att det föreligger en mycket liten risk att få svåra skador av vaccinet. Statistiken uppdateras i detta nu och några långtgående studier i ämnet finns inte att tillgå än så länge.

    För det andra föreligger inte stor risk att få kroniska skador. Har haft covid redan f ö för två år sedan och har åtminstone inga skador som märks av.
    Vet många som har haft det och inte märker av några kroniska skador.
    Eftersom man forskat på detta vaccin ända sedan SARS-epedemin 2002 så kan man det. Risken att få vaccinskador är extremt liten. Det är inte jag som säger det utan forskarna.

    Tror du inte på vetenskap och fakta annars heller?

    Det är totalt irrelevant vilka skador du fått eller inte. Man ser till hela populationen och då är risken mycket större att få kroniska skador som ovaccinerad än skador av vaccinet.

    Åter  är det forskning och fakta. Du är således inte fakta, du är anekdot. Förstår du skillnaden?
  • Anonym (Forskning)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-12-04 23:13:55 följande:

    Det är vad Tegnell säger. Typ nästan hela världens experter säger annat.


    Stämmer ju inte att "nästan hela världens experter säger annat". I en stor metastudie (genomgång av befintlig forskning) om hur munskydd skyddar mot covid-19 hittades studier som pekade på att munskydd kan - observera kan - skydda upp till 50% i några av dessa studier. Övriga studier visade på lägre skyddseffekt. Men när de som genomförde denna metastudie granskade metoderna som använts och resultaten mer i detalj så finns det så många osäkerhetsparametrar att de bedömer att den verkliga effekten ligger på omkring 10% smittmiskning.

    Så det är helt klar viktigare att hålla avstånd än att bära munskydd. Det måste alltid göras en avvägning vad som dels är enkelt att genomföra på ett bra sätt och dels ekonomiska frågar (I detta fall kostnaden för munskydd för den enskilde). Folkhälsomyndigheten har aldrig sagt att munskydd inte hjälper. Däremot har man sagt att det gäller att ha rätt verktyg vid rätt tidpunkt och plats. Därför rekommenderas munskydd endast i vissa situationer, helt i enlighet med internationell forskning. Varför politiker och myndigheter i många andra länder mer lyssnar på de som skriker högst får dessa länder svara på.
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Forskning) skrev 2021-12-05 11:02:41 följande:
    Stämmer ju inte att "nästan hela världens experter säger annat". I en stor metastudie (genomgång av befintlig forskning) om hur munskydd skyddar mot covid-19 hittades studier som pekade på att munskydd kan - observera kan - skydda upp till 50% i några av dessa studier. Övriga studier visade på lägre skyddseffekt. Men när de som genomförde denna metastudie granskade metoderna som använts och resultaten mer i detalj så finns det så många osäkerhetsparametrar att de bedömer att den verkliga effekten ligger på omkring 10% smittmiskning.

    Så det är helt klar viktigare att hålla avstånd än att bära munskydd. Det måste alltid göras en avvägning vad som dels är enkelt att genomföra på ett bra sätt och dels ekonomiska frågar (I detta fall kostnaden för munskydd för den enskilde). Folkhälsomyndigheten har aldrig sagt att munskydd inte hjälper. Däremot har man sagt att det gäller att ha rätt verktyg vid rätt tidpunkt och plats. Därför rekommenderas munskydd endast i vissa situationer, helt i enlighet med internationell forskning. Varför politiker och myndigheter i många andra länder mer lyssnar på de som skriker högst får dessa länder svara på.
    fast 10 procent bättre skydd (om det stämmer alltså, beror väl på typ av munskydd) är ju bättre än inget extra skydd?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 09:26:54 följande:

    Eftersom man forskat på detta vaccin ända sedan SARS-epedemin 2002 så kan man det. Risken att få vaccinskador är extremt liten. Det är inte jag som säger det utan forskarna.

    Tror du inte på vetenskap och fakta annars heller?

    Det är totalt irrelevant vilka skador du fått eller inte. Man ser till hela populationen och då är risken mycket större att få kroniska skador som ovaccinerad än skador av vaccinet.

    Åter  är det forskning och fakta. Du är således inte fakta, du är anekdot. Förstår du skillnaden?


    Ett ämne blir aldrig *färdigforskat* om du tror det. Jag tror på en sak om den bevisas många gånger över tid. Jag har inte påstått att jag är emot detta vaccin, men du ljuger när du påstår att det forskats kring detta vaccin sedan 2002. Då spreds sars-1-virus och det självdog, det skedde ingen vaccinering mot det vad jag vet. Sars-2 är från 2013.
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er