• Carolatom07

    Varför stämpas idag män som riktar kritik mot kvinnor för "incels"?

    Incel har ju bllvit en populär stämpel kvinnor gärna sätter på ofta yngre, bittra män som har en inre längtan efter kvinnlig närhet.

    När kvinnor är  bittra på män så är det som det ska vara. Mannen ska ju i "jämställdhetens" namn anpassa sig och aldrig klaga oavsett vilka fel kvinnor gör  eller oavsett hur de beter sig.

    Det jag ställer mig frågande till är varför även män som bara har lite, men ofta befogad kritik mot kvinnor och kvinnors beteende för incels? En stereotyp incel är ju en utpräglad kvinnohatare och därför placeras han förstås in i detta fack. Men män som känner sig ensamma och är bittra för att inga kvinnor tycks vilja ha dem, varför ska de behöva få den stämpeln?

  • Svar på tråden Varför stämpas idag män som riktar kritik mot kvinnor för "incels"?
  • pump
    molly50 skrev 2023-01-29 11:18:01 följande:
    Det är klart man får kritisera om en kvinna beter sig illa.
    Det kan även jag göra.
    Men det som många reagerar på är att män ofta kritiserar kvinnor som grupp. Inte som individer.
    Och att det är orättvist att kvinnor inte vill ha barmhärtighetssex med männen.
    Det är saker som jag tror att många reagerar på. 
    Ja, jag reagerar också på de som tycker att kvinnor ska ha barmhärtighetssex med män.
    Ja, många verkar inte kunna läsa. Jag skriver inte att alla kvinnor är såhär. 
    Och så ser man det gamla vanliga. Här är en tråd där vi diskuterar kvinnors attityd mot män. Givetvis så ska kvinnor slå ifrån sig.
    "Ja, men män då! Titta vad män gör mot kvinnor!" Tävlingen är igång igen. Och de som har det värst av alla, det är kvinnor det.
  • pump
    pump skrev 2023-01-29 10:44:12 följande:
    Ja, som en kvinna jag skule träffa. Hon la ut bilder på sig själv när hon piffat upp sig lite. Kommentarer från hennes väninnor:
    "Nu får killarna se upp"
    "Nu måste du ju träffa nån"

    Man ser att ytan är viktig hos kvinnor. Varför kunde hon inte träffa nån innan hon piffat upp sig?
    Kvinnor säger ofta att män är ytliga. Jag har aldrig hört några som pratar lika mycket om utseendet som kvinnor gör. Och kritiserar andra.
    Varför har ingen kvinna här kommenterat detta?
    Med tanke på att vi män ofta får höra hur ytliga vi är, att allt  handlar om utseendet.
  • pump
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 10:40:37 följande:
    Tror ofta inte det handlar om att de "lägger över ansvaret" på kvinnor, men alla människor, såväl män som kvinnor, har ett behov av att bli sedda och bekräftade och att få höra att de duger som de är. Många män har förstått att som man är konkurrensen hårdare på relationsmarknaden och därför får män ofta kämpa så mycket mer för att marknadsföra sig och visa sig från sina bästa sidor. Alla män orkar inte kämpa så mycket, och det kan bero på att de har annat i livet som tar kraft och ork från dem, och därför drar ner motivationen. När män sedan ser på t.ex. datinggrupper på exempelvis Facebook så ser de att när en kvinna lägger ut en text med en bild på sig själv så får hon hundratals gillningar och kommentarer. En man som lägger ut text och bild på sig själv får kanske nöja sig med några få gillningar och någon enstaka kommentar. Män som lägger ut inlägg i sådana grupper måste ofta krydda sina inlägg med humor eller skriva något väl genomtänkt för att inlägget ska få uppmärksamhet. Kvinnor behöver i regel bara lägga ut en bild på sig själva med texten "Ha en bra dag alla", och gillningarna kommer direkt. Fler än jag måste ha noterat detta. Nu tog jag Facebook endast som ett exempel, men samma gäller ju i övrigt, förutom för de som går på krogen och raggar på fyllan, där man i berusningen inte är så nogräknad. Dagen efter, när kvinnan ser vad hon släpat hem eller vem som hon följt med, brukar de ofta vilja dra direkt.
    Ja, sett det ofta när kvinnor lägger ut bilder på facebook. Kommentarer från väninnorna, ofta olika varianter av OMG.
    OMG så het
    OMG vilken puma
    OMG hur kan du va så snyyygg?
    OMG så vacker

    Men även hjärtan och tungan ute-smilies från män. Kvinnor får bekräftelse och det känns nog kul. Men det handlar också om yta, utseendet.

    Jag har lagt upp bild, har fått varken gilla eller kommentarer. De flesta män jag sett som lagt upp bilder får gliringar. Ofta från killkompisarna, som driver med dom. Men även från kvinnor, som gör sig lustiga över hans bild på nåt sätt.
  • pump
    pump skrev 2023-01-30 08:57:24 följande:
    Ja, sett det ofta när kvinnor lägger ut bilder på facebook. Kommentarer från väninnorna, ofta olika varianter av OMG.
    OMG så het
    OMG vilken puma
    OMG hur kan du va så snyyygg?
    OMG så vacker

    Men även hjärtan och tungan ute-smilies från män. Kvinnor får bekräftelse och det känns nog kul. Men det handlar också om yta, utseendet.

    Jag har lagt upp bild, har fått varken gilla eller kommentarer. De flesta män jag sett som lagt upp bilder får gliringar. Ofta från killkompisarna, som driver med dom. Men även från kvinnor, som gör sig lustiga över hans bild på nåt sätt.
    Det här beteendet går igen, då man ofta ser hur kvinnor anser sig kunna säga vad som helst till män om hans utseende, och förlöjliga honom.
  • sextiotalist
    pump skrev 2023-01-30 08:57:24 följande:
    Ja, sett det ofta när kvinnor lägger ut bilder på facebook. Kommentarer från väninnorna, ofta olika varianter av OMG.
    OMG så het
    OMG vilken puma
    OMG hur kan du va så snyyygg?
    OMG så vacker

    Men även hjärtan och tungan ute-smilies från män. Kvinnor får bekräftelse och det känns nog kul. Men det handlar också om yta, utseendet.

    Jag har lagt upp bild, har fått varken gilla eller kommentarer. De flesta män jag sett som lagt upp bilder får gliringar. Ofta från killkompisarna, som driver med dom. Men även från kvinnor, som gör sig lustiga över hans bild på nåt sätt.
    Säger mycket om ditt umgänge.
    Här varken pikas det eller drägglas det 
  • pump
    sextiotalist skrev 2023-01-30 10:53:33 följande:
    Säger mycket om ditt umgänge.
    Här varken pikas det eller drägglas det 
    Nej, många av dom umgås jag inte med. Det säger mycket om hur folk är, och skillnaderna mellan män och kvinnor.
  • sextiotalist
    pump skrev 2023-01-30 10:55:10 följande:
    Nej, många av dom umgås jag inte med. Det säger mycket om hur folk är, och skillnaderna mellan män och kvinnor.
    Hur folk kring dig är.  
    Puma, gliringar, drägglingar kan jag inte komma ihåg att jag sett i mitt flöde.
    Snygging däremot, både när män och kvinnor har fått det 
  • molly50
    pump skrev 2023-01-30 08:36:08 följande:
    Ja, jag reagerar också på de som tycker att kvinnor ska ha barmhärtighetssex med män.
    Ja, många verkar inte kunna läsa. Jag skriver inte att alla kvinnor är såhär. 
    Och så ser man det gamla vanliga. Här är en tråd där vi diskuterar kvinnors attityd mot män. Givetvis så ska kvinnor slå ifrån sig.
    "Ja, men män då! Titta vad män gör mot kvinnor!" Tävlingen är igång igen. Och de som har det värst av alla, det är kvinnor det.
    Jag kan inte se att någon har påstått att kvinnor har det värre än män.
    Men när kvinnor kritiseras som grupp så är det klart att många reagerar.
    Speciellt om man inte känner igen sig i det som skrivs.
    Tror du inte att många män skulle reagera om män kritiserades som grupp?
    Och faktum är att här fins många trådar där män kritiserar kvinnor för deras utseende,att de inte får sex direkt efter att kvinnan fött deras barn,att hon inte vill träna,att hon inte går ner i vikt efter en förlossning osv.
    Är det ok,tycker du? Ska det inte få kritiseras?
  • molly50
    pump skrev 2023-01-30 08:39:42 följande:
    Varför har ingen kvinna här kommenterat detta?
    Med tanke på att vi män ofta får höra hur ytliga vi är, att allt  handlar om utseendet.
    Kanske för att man inte känner igen sig i det där?
    I min bekantskapskrets så duger vi alla som vi är.
    Jag vet inte hur gammal du är.
    Eller hur gamla de där tjejerna du nämner är.
    Men kanske är du/de lite yngre?
    Då spelar utseendet nog större roll än det gör när man är lite äldre.
  • pump
    molly50 skrev 2023-01-30 13:46:21 följande:
    Kanske för att man inte känner igen sig i det där?
    I min bekantskapskrets så duger vi alla som vi är.
    Jag vet inte hur gammal du är.
    Eller hur gamla de där tjejerna du nämner är.
    Men kanske är du/de lite yngre?
    Då spelar utseendet nog större roll än det gör när man är lite äldre.
    Jag är 51. Kvinnan jag nämnde där var 46 år då. Och hennes väninnor i samma ålder.
    De andra tjejerna jag nämnde, som får kommentarer på facebook, är i alla åldrar.
    Jag är också så, jag tar folk som de är. Jag anmärker inte på andras kroppar, och definitivt inte på kvinnors kroppar. 
Svar på tråden Varför stämpas idag män som riktar kritik mot kvinnor för "incels"?