• Anonym (Känslor)

    Bok om otrohet: Den nakna sanningen

    Jag har börjat läsa Den nakna sanningen: varför vi är otrogna och vad vi kan lära oss av det av Angela Ahola doktor i psykologi. En intressant och spännande bok. Hon försöker också definiera vad som är otrohet.


    Enligt henne är en bra tumregel att alla saker man gör som man inte vill berätta för sin partner är en form av otrohet. Här på forumet verkar en del tycka att det inte är otrohet att träffas eller chatta i smyg bakom ryggen på sin partner. Men eftersom sånt skadar förhållandet på olika sätt så blir det en form av otrohet.

  • Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Torkad) skrev 2023-04-03 19:46:05 följande:
    Fast bara för att jag gör något när inte min partner ser betyder inte att jag går bakom ryggen. Och vem avgör vad jag får göra när jag inte är med min partner?
    Om jag har goda vänner av motsatt kön där jag har någon som jag skickar meddelanden till på messenger ibland (jag skickar mycket, både till kvinnor och män, släkt och vänner), är det att "gå bakom ryggen"  om jag gör det under min arbetsdag?
    Jag kanske går iväg med min mobil för att kolla av ett banksaldo som jag inte vill att min man ska se, är det värre än om jag går iväg för att skicka en smiley till en (manlig) bekant?

    Allt ovan är hypotetiskt men ska man dra gränser kring otrohet så blir det väldigt detaljerat om man samtidigt ska utgå ifrån att allt som görs när den andre inte närvarar är klassat som fel för att det görs bakom någons rygg. Det blir väldigt mycket som ska "kommas överens om".
    I grunden är jag för den sortens tydlighet för då har man också något att hänvisa till när någon är ute på vift, att vi var faktiskt överens om si och så. Men med relationer måste det till (min åsikt) mer flexibilitet och mental spänstighet för vad som helst kan hända precis när som helst även med de bästa intentioner. 

    Jag har ingen aning om vad min man tänker på när vi är tillsammans hemma, lite lite som när han är på sitt jobb och jag på mitt helt ärligt. Men vi har valt varandra mer än en gång och det är vi som delar säng på kvällen. 
    Det låter som du försöker rättfärdiga något som du inte riktigt vill stå för inför din respektive.

  • Anonym (Känslor)
    Anonym (Torkad) skrev 2023-04-03 19:46:05 följande:
    Fast bara för att jag gör något när inte min partner ser betyder inte att jag går bakom ryggen. Och vem avgör vad jag får göra när jag inte är med min partner?
    Om jag har goda vänner av motsatt kön där jag har någon som jag skickar meddelanden till på messenger ibland (jag skickar mycket, både till kvinnor och män, släkt och vänner), är det att "gå bakom ryggen"  om jag gör det under min arbetsdag?
    Jag kanske går iväg med min mobil för att kolla av ett banksaldo som jag inte vill att min man ska se, är det värre än om jag går iväg för att skicka en smiley till en (manlig) bekant?

    Allt ovan är hypotetiskt men ska man dra gränser kring otrohet så blir det väldigt detaljerat om man samtidigt ska utgå ifrån att allt som görs när den andre inte närvarar är klassat som fel för att det görs bakom någons rygg. Det blir väldigt mycket som ska "kommas överens om".
    I grunden är jag för den sortens tydlighet för då har man också något att hänvisa till när någon är ute på vift, att vi var faktiskt överens om si och så. Men med relationer måste det till (min åsikt) mer flexibilitet och mental spänstighet för vad som helst kan hända precis när som helst även med de bästa intentioner. 

    Jag har ingen aning om vad min man tänker på när vi är tillsammans hemma, lite lite som när han är på sitt jobb och jag på mitt helt ärligt. Men vi har valt varandra mer än en gång och det är vi som delar säng på kvällen. 
    I första hand är det du som avgör vad du får göra när du inte är med din partner. Men ska du ha en relation till din partner så har det även betydelse vad han tycker.

    Att göra saker bakom ryggen på någon handlar inte om allt utan sånt som man väljer att inte berätta för att ens partner eventuellt tar illa upp. 

    Men sen tror jag det stora problemet är saker som anses harmlösa men egentligen inte är det. Det är exempelvis när man blir för intim med och för nära personer av motsatt kön. Exempelvis om känslomässiga diskussioner börjar ske med någon annan än sin partner och speciellt när det sker med en viss regelbundenhet. Att prata är väl inte fel tänker många men redan där är man inne på grumliga vatten.

    När samtalen börjar handla om ens relation eller ens partner i någon negativ bemärkelse så har man passerat en gräns. Sådana samtal skapar känslomässiga broar och skadar ofta ens primära relation.

    Eftersom man inte ser något fel i det så kan det fortsatta länge och vips är det för sent när känslorna kommer.

    Vanliga samtal har lett till otrohet, separation eller någon form av kris.
  • Ordinär Man
    Anonym (jag) skrev 2023-04-03 20:18:18 följande:
    Och det är ju såklart samma sak som att du gick till närmsta horhus och bara råkade glömma nämna det för din partner.....

    Som sagt, det gäller ju att spela dum när det passar.
    Enligt doktor Ahola är det otrohet. 
  • Anonym (jag)
    Ordinär Man skrev 2023-04-03 22:36:22 följande:
    Enligt doktor Ahola är det otrohet. 
    Ja att knulla horor är helt klart otrohet
  • Ordinär Man
    Anonym (jag) skrev 2023-04-03 22:40:54 följande:
    Ja att knulla horor är helt klart otrohet
    Det tror jag vi är överens om. Men enligt doktor Ahola är att gå på konditori i hemlighet otrohet. (Obs! Konditori, inte bordell.)
  • Anonym (jag)
    Ordinär Man skrev 2023-04-03 22:50:32 följande:
    Det tror jag vi är överens om. Men enligt doktor Ahola är att gå på konditori i hemlighet otrohet. (Obs! Konditori, inte bordell.)
    Nope, jag tror att Ahola syftar på saker man medvetet hemlighåller som man inte vill att ens partner får reda på, det är ju lite skillnad på att gå på konditori och inte nämna de för sin partner men inte bryr sig om ens partner får reda på det och gå på konditori och göra allt för att ens partner inte ska få reda på att man varit där och betala kontant för att det inte ska dyka upp på kontoutdrag, stänga av positionering på telefonen, bränna kvitton och ha lösmustache för att ingen ska känna igen dig... eller hur?
  • Anonym (Lilla My)

    Jag är helt övertygad om att man vet när man är otrogen, man behöver inte fundera på det. 

    Men

    Problemet uppstår när ens partner inte har samma referensramar. Min partner kanske inte tycker han är otrogen när han sexchattar, men det tycker jag.

    Alltså om jag skulle sexchatta med en man känner jag mig otrogen mot min partner som inte skulle tycka att det är otrohet.

    Hänger ni med?

  • Anonym (jag)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-03 23:22:12 följande:

    Jag är helt övertygad om att man vet när man är otrogen, man behöver inte fundera på det. 

    Men

    Problemet uppstår när ens partner inte har samma referensramar. Min partner kanske inte tycker han är otrogen när han sexchattar, men det tycker jag.

    Alltså om jag skulle sexchatta med en man känner jag mig otrogen mot min partner som inte skulle tycka att det är otrohet.

    Hänger ni med?


    Hänger med, men jag tror att de flesta någorlunda normalt funtade individers referensramar sällan skiljer sig så extremt mycket från varandra, visst små variationer finns det nog alltid men extrema skillnader uppstår nog främst om en individ är totalt grönslös.... jag menar man behöver nog vara halvt lobotomerad om man inte förstår att SEXtjatta med andra än sin partner kanske inte uppskattas av sin partner, SEXtjatt som namnet antyder är ju en form av sex.

    Sen finns ju människor som helt enkelt inte är monogama men en sån person borde ju inte vara i en monogam relation öht.

    Och sen har vi ju det där med smygandet, om en person på riktigt inte förstod att det skulle vara fel, varför kände personen då ett behov av att smyga med det? Om man är övertygad om att det man gör är helt ok så är man väl öppen med det inför sin partner? Hemlighetsmakeriet är ju en ganska tydligt indikation på att personen fattade att det inte var ok.
  • BaraLillaJag84

    Fast det måste ju finnas någon generell definition på "otrohet" (orkar inte googla nu)? Annars skulle ju ordet inte finnas? Sen vad andra tycker och känner är en helt annan sak. 
    Att ligga med någon annan än sin partner ÄR "otrohet" även om man kommit överens om något annat sinsemellan. Att flirta med någon annan, fantisera om någon annan, skicka obscena bilder till någon annan. Att på något sätt vara intim med någon annan, fysiskt eller psykiskt. Det är ju ganska självklart egentligen. Sen kan man ju diskutera i all evinnerlighet vart gränsen går individuellt. "Otrohet" behöver ju inte vara något fult, bara ett begrepp.

    Tycker regeln i TS är bra, har själv hört den av Dr Phil: Skulle du göra det du gör om din partner såg det?? Och alla normalbegåvade förstår att det inte handlar om att gå och handla utan att förvarna.

  • Ordinär Man
    Anonym (jag) skrev 2023-04-03 23:03:59 följande:
    Nope, jag tror att Ahola syftar på saker man medvetet hemlighåller som man inte vill att ens partner får reda på, det är ju lite skillnad på att gå på konditori och inte nämna de för sin partner men inte bryr sig om ens partner får reda på det och gå på konditori och göra allt för att ens partner inte ska få reda på att man varit där och betala kontant för att det inte ska dyka upp på kontoutdrag, stänga av positionering på telefonen, bränna kvitton och ha lösmustache för att ingen ska känna igen dig... eller hur?
    Inte om de kommit överens om att konditoribesök är off limits.

    Jämför med en blivande pappa som går ut och tar en öl, trots att han i solidaritet lovat sin gravida partner att vara nykter. 
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen