• Anonym (Varför?)

    Logiken i att det ska göra ont att få barn?

    Har funderat en del kring detta. Vad kan den biologiska logiken (eller vad man ska säga) vara att det ska göra så ont att föda barn, att många kvinnor blir fysiskt skadade av det etc?

    Biologiskt borde det ju vara fördelaktigt att få barn, förs arten vidare etc. Varför är det då så att vi är skapta så att det gör så ont? Vore väl bättre att det inte gjorde det?

  • Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 10:54:46 följande:
    Ja kanske. Men att kvinnor blir orörliga en tid efter förlossningen borde ju också vara negativt, eftersom det gör en mer utsatt.
    Det finns tom arter som dör när dom fött ungar. Nu ammar ju kvinnor, så det vore väl inte bra evolutionärt. Men mannen/stammen var ju kvinnans beskydd förr. Dessutom kanske det fanns andra som kunde amma om det gick riktigt illa.

    Livet är inte alls snällt. Men väldigt starkt, konkurrens- och överlevnadskraftigt. Vi har ju spridit ut oss över hela jorden i princip.

    Evolutionen bryr sig inte om hur vi mår, bara vi överlever.
  • annabellelee

    Det är en missuppfattning att allt som är naturligt på något sätt är bra eller gynnar överlevnad. Istället är det ju så att det mesta som leder till död innan arten förökat sig "slipas bort" eftersom individer som lider av sådana problem inte får avkommor, men allt annat finns kvar. Ett ärftligt drag behöver alltså inte vara "bra" i sig, men gör det inte att det blir färre ungar, förs det vidare ändå.

    Som andra nämnt har människor smärtsammare och svårare födslar än andra djur eftersom människobarn har förhållandevis stort huvud (pga stor hjärna), och kvinnor smalare bäcken ( för att kunna gå upprätt). Barnen är också förhållandevis ofärdiga och hjälplösa jämfört med andra djurungar- de föds helt enkelt lite ofärdiga för de KAN inte växa mer för då skulle de bli för stora för att kunna komma ut naturligt.

    Att födseln är smärtsam för modern var inget som påverkar antalet födda barn innan feminismen och preventivmedlens framväxt, och har inte varit en faktor i det naturliga urvalet.

  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 10:41:45 följande:
    Fast både karies och att bryta armar är ju saker man vill undvika då de sätter ned ens förmåga, så där ser jag ändå en logik i att skador gör ont på något vis. Slutar folk få barn pga smärtan så dör ju arten ut, så konstruktionen att det gör ont och ibland skadar mamman motverkar ju syftet att skaffa fler ungar?
    Men en kvinna är inte programmerad att skaffa hur många avkommor som helst eftersom hon evolutionärt är den som ska ha hand om dem.
    Medan mannen ska sprida sin säd överallt och alltid typ, för att säkerställa sin fortlevnad.
    Intressant det där.
  • JesKed

    Hmm? jag har fött 4 barn och kan ändå med min erfarenhet säga att barnafödande inte behöver göra så värst ont. Det beror väldigt mkt på det mentala tillståndet hos den födande (har haft en extremt smärtsam förlossning och en som faktiskt inte gjorde mer ont än mensvärk) och huruvida den fysiologiska processen stöttas eller ej. Att åka in till ett sjukhus (som signalerar att något är på tok) med starka lysrörslampor och okända dofter, mötas av främlingar, få någons inplastade hand i vaginan, kopplas till maskiner och låta livmodern bedömas som värksvag eller ej försätter oss i en oerhörd stress. Att kvinnan spänner sig, att förlossningen avstannar och att hon sedan behöver ?hjälp? i form av medicin och verktyg beror väldigt ofta på den dominoeffekt som sätts igång redan vid bilfärden till sjukhuset. Spänningar, utdragna förlossningar och forcerade metoder leder absolut till mer smärta och diverse skador. Många blir irriterade av att höra sånt här, men jag kan inte förstå hur någon kan bortse från det faktum att allt detta påverkar en förlossning negativt? Ja, ibland behövs hjälp. Men i de flesta fall saboterar vårdkarusellen runt en förlossning mycket mer än den hjälper?

  • Anonym (!!!)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 10:34:16 följande:
    Logiken i att det ska göra ont att få barn?

    Har funderat en del kring detta. Vad kan den biologiska logiken (eller vad man ska säga) vara att det ska göra så ont att föda barn, att många kvinnor blir fysiskt skadade av det etc?

    Biologiskt borde det ju vara fördelaktigt att få barn, förs arten vidare etc. Varför är det då så att vi är skapta så att det gör så ont? Vore väl bättre att det inte gjorde det?


    Om det ?bara? vore smärtan. Det är dessutom rena självmordsuppdraget..
  • Anonym (Varför?)
    JesKed skrev 2023-07-25 11:50:24 följande:

    Hmm? jag har fött 4 barn och kan ändå med min erfarenhet säga att barnafödande inte behöver göra så värst ont. Det beror väldigt mkt på det mentala tillståndet hos den födande (har haft en extremt smärtsam förlossning och en som faktiskt inte gjorde mer ont än mensvärk) och huruvida den fysiologiska processen stöttas eller ej. Att åka in till ett sjukhus (som signalerar att något är på tok) med starka lysrörslampor och okända dofter, mötas av främlingar, få någons inplastade hand i vaginan, kopplas till maskiner och låta livmodern bedömas som värksvag eller ej försätter oss i en oerhörd stress. Att kvinnan spänner sig, att förlossningen avstannar och att hon sedan behöver ?hjälp? i form av medicin och verktyg beror väldigt ofta på den dominoeffekt som sätts igång redan vid bilfärden till sjukhuset. Spänningar, utdragna förlossningar och forcerade metoder leder absolut till mer smärta och diverse skador. Många blir irriterade av att höra sånt här, men jag kan inte förstå hur någon kan bortse från det faktum att allt detta påverkar en förlossning negativt? Ja, ibland behövs hjälp. Men i de flesta fall saboterar vårdkarusellen runt en förlossning mycket mer än den hjälper?


    Intressant, jag vet ju själv att jag alltid får mer ont när jag spänner mig eller blir stressad. Just födelsemiljön på ett sjukhus är ju ofta inte en lugnande miljö, minns själv med första barnet att jag tom tänkte att ?men i det här rummet kan man ju inte föda barn, här kan man ju inte smutsa ned liksom?? Blev snitt av det hela men avslappnad var det sista jag var.

    Dock är det ju en fördel att vara på sjukhus om nåt går helt snett. Men det kanske inte ger de naturligt mest smärtfria förlossningarna sett över alla som föder då?
  • Anonym (Anni)

    Sen är det ju något i hjärnan som gör att man faktiskt glömmer bort hur ont det gör. Och hur jobbigt det är med sömnlösa nätter. Och hur jobbiga småbarn är. Om man kom ihåg allt skulle nog inte de flesta kvinnor skaffa mer än ett barn. 

  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 13:25:56 följande:
    Intressant, jag vet ju själv att jag alltid får mer ont när jag spänner mig eller blir stressad. Just födelsemiljön på ett sjukhus är ju ofta inte en lugnande miljö, minns själv med första barnet att jag tom tänkte att ?men i det här rummet kan man ju inte föda barn, här kan man ju inte smutsa ned liksom?? Blev snitt av det hela men avslappnad var det sista jag var.

    Dock är det ju en fördel att vara på sjukhus om nåt går helt snett. Men det kanske inte ger de naturligt mest smärtfria förlossningarna sett över alla som föder då?
    Det tror jag stämmer. Att det inte är det optimala sett till hela populationen. Men så har du alla osäkra parametrar som gör att man ofta tar det säkra före det osäkra till slut. För du kan inte veta vem som ska komma att drabbas av vilken komplikation.

    När vi gick på föräldrautbildning på MVC (2005, så då gjorde man så - vet ej hur det ser ut idag) så gick en av övningarna faktiskt ut på att nypa varandra på armen och hålla andan samtidigt. Gör det mindre ont om du spänner dig och inte andas... svar nej. Snarare kan avslappning och andning hjälpa dig att hantera smärtan. Men det är en reflex att spänna sig och då måste man hjälpa sig själv att öva in en annan reflex.
    Nu blir det OT här men jag tror att man kan öva sig i sånt. Därmed inte sagt att standard ska vara att "andas ut sitt barn" och att alla är nån slags naturbarn. Då riskerar man att skuldbelägga folk som gjort allt rätt och ändå hamnar i trauma. 
  • Anonym (XXX)

    Det finns ingen "tanke" bakom, utan vi har evolverat ifrån djur som föder mycket lättare, på grund av att de gick på alla fyra och därför kunde ha mycket bredare bäcken (det kan inte vi, för då skulle vi inte kunna gå med vår uppräta hållning), samt att deras foster hade mindre huvuden (vi måste ha stora huvuden p.g.a. allt som ska få plats i vår storhjärna).

    Kvinnans bäcken och fosterhuvudets storlek är en ekvation som nästan inte går ihop, och ibland gör den inte det alls - och då dör kvinnan och därmed också fostret, om ingen skär ut det. Numera finns förstås kejsarsnitt, så nu behöver vi inte dö om det inte går den naturliga vägen. 

    I alla fall, i och med detta så är det något väldigt stort som måste pressas igenom något väldigt litet, och då krävs det oerhört starka krafter - vilket skapar mjölksyra i livmodern, som ju är en muskel, och DET gör ont. Samt att vävnaderna i underlivet måste tänjas ut, och ibland till och med spricka upp. 

    Det är olyckligt, men barn har det alltid blivit ändå. Enda sättet att slippa föda barn förr, om man inte var ofruktsam, var att avstå från att gifta sig. Men det ville de flesta inte ändå, inte ens om de var medvetna om att barnafödande innebar smärta, svår ansträngning och risk för död (och det var nog de flesta).

  • Anonym (JB)

    Tycker det är vansinnigt när folk säger att "kvinnor är skapta för att föda barn", det är uppenbarligen inte så!

Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?