• Anonym (Trött)

    Ångrar katten

    Känns hemskt att erkänna. Vi har bara haft den drygt en vecka, men hade jag anat hur jobbig den skulle vara hade jag aldrig gått med på det. Barnen har velat ha djur i många år (jag också) och nu när jag separerat från pappan (som inte ville ha djur) fick de sin efterlängtade katt.
    Han är ett år gammal, bits mer och mer (inte aggressivt, men det gör ofta ont) och sätter ständigt klorna i en.

    Jag mår inte alls bra psykiskt, men en kompis katter har varit lugnande för mig, så trodde att jag skulle känna så inför en egen också... men nej. Jag ångrar att vi köpte honom och vet inte alls vad jag ska göra. Barnen älskar honom och jag är mest uppgiven. Vännen säger att "katten är det bästa som kunnat hända mig" och vägrar ta till sig att jag inte alls känner så. Jag vill bara vrida tillbaka tiden och inte köpa honom alls.

    Vet inte om det är ångesten som talar... men just nu vill jag verkligen inte ha honom...

  • Svar på tråden Ångrar katten
  • Anonym (Trött)

    Han har redan allt det där, men äta vägrar han göra ensam. Jag måste vänta i köket medan han äter. Han har heller inga problem med att gå på lådan med mig där samtidigt.

  • Anonym (Anna)

    Strunta i de som svarar otrevligt. Ts mår redan dåligt och skriver ju här för att få hjälp. Låter inte direkt som att hon vill katten illa. 

    Till ts, jag tror att det är viktigt att du inser att ditt mående inte beror på katten men du kan inte heller förvänta dig att katten kommer få dig att må bättre då ditt mående antagligen har helt andra orsaker. Att se och acceptera situationen som den är tror jag är första steget, sedan att ta hjälp utifrån för att få hjälp med ditt mående, ha kontakt med vårdcentralen och be att få träffa psykolog. Därefter kan du fatta ett beslut om katten, det går ju att omplacera honom i värsta fall, men då får du såklart väga in att barnen blir ledsna. Men det finns säkert mycket du kan göra för att hjälpa katten att minska dessa beteenden. Du kan kanske ta hjälp av en veterinär eller uppfödaren för att få hjälp med detta? 

  • Anonym (Wera)

    Jag fattar inte hur katten kan göra att du mår dåligt. Det är ju bara en katt! Katter brukar inte vara jobbiga direkt. Brukar vara väldigt självständig. du behöver ju inte mata den eller gå på promenad eller nåt. Sen har du ju barnen som ville ha katten p antagligen då leker en del med den.

  • Jemp

    Det finns ju flera alternativ här. Ett är att prata med uppfödaren om att antingen lämna tillbaka den eller få råd. 


    Men det är en ung katt! En vecka är heller inte tillräckligt för att få den att känna sig hemma, så beteendet kommer variera ett tag framöver. 


    om det gör ont när han trampar på er på nätterna kanske klorna är för långa? Busbett osv lär man sig ofta hantera med tiden, katter kan få lite överslag.

    Men absolut- du har skaffat en familjemedlem, en ung sådan, och hemmet och livet påverkas såklart. Min treåring börjar lugna sig nu, men blev nästan som ett barn till som unge i form av stök osv (men såklart lättare än människobebis).

  • Anonym (Trött)
    Jemp skrev 2023-11-09 08:30:07 följande:

    Det finns ju flera alternativ här. Ett är att prata med uppfödaren om att antingen lämna tillbaka den eller få råd. 


    Men det är en ung katt! En vecka är heller inte tillräckligt för att få den att känna sig hemma, så beteendet kommer variera ett tag framöver. 


    om det gör ont när han trampar på er på nätterna kanske klorna är för långa? Busbett osv lär man sig ofta hantera med tiden, katter kan få lite överslag.

    Men absolut- du har skaffat en familjemedlem, en ung sådan, och hemmet och livet påverkas såklart. Min treåring börjar lugna sig nu, men blev nästan som ett barn till som unge i form av stök osv (men såklart lättare än människobebis).


    Klorna är jättelånga. Har försökt klippa dem, men han får panik. Ska till veterinären för vaccin etc snart, så ska be dem hjälpa med klorna där.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Wera) skrev 2023-11-09 08:17:38 följande:

    Jag fattar inte hur katten kan göra att du mår dåligt. Det är ju bara en katt! Katter brukar inte vara jobbiga direkt. Brukar vara väldigt självständig. du behöver ju inte mata den eller gå på promenad eller nåt. Sen har du ju barnen som ville ha katten p antagligen då leker en del med den.


    En katt som inte ens vill äta ensam, låter han självständig?

    Barnen bor här vv och när de är här går de i skolan till fyratiden, så finns inte direkt så mycket hjälp att hämta
    där.
  • Anonym (Wera)
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-09 09:16:29 följande:
    En katt som inte ens vill äta ensam, låter han självständig?

    Barnen bor här vv och när de är här går de i skolan till fyratiden, så finns inte direkt så mycket hjälp att hämta
    där.
    Katten är ju på ett nytt ställe. Du lär ju ge de tid
  • Anonym (Missy)

    Du försökte väl inte klippa klorna på en katt som varit hos er EN vecka?!

    Katten känner er inte än och ni känner inte katten! Ta det lugnt och låt katten komma till er på sina villkor. Bygg upp ett förtroende och er relation. Se katten som du skulle se ett litet barn. Du hoppar inte på ett litet barn som du inte känner och kramar det, eller hur? Klappa och gosa med katten på kattens villkor. Lär känna den och låt den lära känna er. Ta det lugnt! Det är en levande varelse du tagit hem.

  • Anonym (Missy)

    Du försökte väl inte klippa klorna på en katt som varit hos er EN vecka?!

    Katten känner er inte än och ni känner inte katten! Ta det lugnt och låt katten komma till er på sina villkor. Bygg upp ett förtroende och er relation. Se katten som du skulle se ett litet barn. Du hoppar inte på ett litet barn som du inte känner och kramar det, eller hur? Klappa och gosa med katten på kattens villkor. Lär känna den och låt den lära känna er. Ta det lugnt! Det är en levande varelse du tagit hem.

  • LFF

    1) Katten har precis flyttat hem till er. Det är en omställningsperiod och den har gått från ett hem med massvis med sällskap till att bo ensam med dig och barnen. Hur aktiveras katten när ni kommer hem?

    2) Som uppfödaren säger så är det en ung katt. Med tålamod och konsekvens så går det att få beteendet att upphöra. Även katter kan uppfostras. 

    3) Hur gamla är barnen? Vad är det för ras på katten?

Svar på tråden Ångrar katten