• Anonym (Trött)

    Ångrar katten

    Känns hemskt att erkänna. Vi har bara haft den drygt en vecka, men hade jag anat hur jobbig den skulle vara hade jag aldrig gått med på det. Barnen har velat ha djur i många år (jag också) och nu när jag separerat från pappan (som inte ville ha djur) fick de sin efterlängtade katt.
    Han är ett år gammal, bits mer och mer (inte aggressivt, men det gör ofta ont) och sätter ständigt klorna i en.

    Jag mår inte alls bra psykiskt, men en kompis katter har varit lugnande för mig, så trodde att jag skulle känna så inför en egen också... men nej. Jag ångrar att vi köpte honom och vet inte alls vad jag ska göra. Barnen älskar honom och jag är mest uppgiven. Vännen säger att "katten är det bästa som kunnat hända mig" och vägrar ta till sig att jag inte alls känner så. Jag vill bara vrida tillbaka tiden och inte köpa honom alls.

    Vet inte om det är ångesten som talar... men just nu vill jag verkligen inte ha honom...

  • Svar på tråden Ångrar katten
  • mari123

    TS kan ju försöka tänka att det kunde varit värre! MYCKET värre! Hon kunde blivit sittande med en liten hundvalp! DÅ har man det man gör!

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (crazy cat lady) skrev 2023-11-09 14:56:28 följande:
    Det beror på hur man bor. Bor man så katten inte kan gå ut själv kan man bygga en rastgård, näta in balkongen eller gå ut med katten i koppel om inget annat alternativ finns.

    Det är galet många som inte fattar vad en katt är för ett djur. En katt är INTE en liten hund. Den behöver praktisera smyg och jakt dagligen. Helst ute. I brist på ute får man stimulera katten inne och försöka efterlikna jaktsituationer med diverse leksaker.

    Om katten inte vänjer sig vid utevistelse vid ung ålder, när ska den då göra det? Självklart ska man inte släppa ut en ovan kattunge eller ungkatt i det fria utan övervakning. Man är ute tillsammans med den tills den är van och trygg. Då kommer den att börja bege sig ut på egna strövtåg när den är redo.
    Nej en katt är inte en hund..För en hund (valp) är det myyyyyyycket mer jobb med än en katt..Hundar är inte självständiga alls och hänger i hasorna hela tiden och så måste man rumsrenhetsträna dom, springa ut varannan tim i månader, aktivera OCH träna dom att bli följsamma, lydiga osv..

    Så en katt är ju mycket enklare att ha.
  • ragnvaldigur

    Sluta anklaga henne. Hon har inte gjort nåt större fel.

    katten är bara ett år, katter brukar klösa å hålla på. ha lite tålamod och ge katten lite utrymme och se om det blir bättre. ge det några månader. lycka till 

  • Anonym (ABC)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-09 16:17:33 följande:

    Har aldrig klippt en enda köp på mina katter. Vi har haft massor med katter sedan jag var liten. Klösträd och klösbrädor. 


    klipp inte kattens klor innan den känner dig. Du kommer inte få en bra reaktion. 


    Närma dig den försiktigt. 


    Läs på, finns massor på nätet. 


    Ledsen om jag lät arg innan. Min mamma lämnade min 19-åriga fina katt ensam när den var sjuk för att ut och supa. För hon mådde dåligt och var ledsen av andra saker. Fick gå in där och åka och avliva den. 


    Inte för det hör hit. Men jag är ändå smått allergisk mot någon gör en tråd med en rubrik att du Ångarr att du skaffat katten. Redan när man läser rubriken, tänker man - Lämna tillbaka stackaren. 


    Det vore nog det bästa också. Både för din hälsa men även kattens. Orkar du ta hand om dina barn ens med tanke på allt, du behövde ju bli inlagd på psykiatrin? Varför inte gå med på det om de rekommenderad det. För dina barns skull borde du kanske gjort det också. Jag tycker bara ändå inte att man borde ha en katt om man mår så dåligt så man inte orkar med den.


    Håller med
  • Anonym (Jessica)
    ragnvaldigur skrev 2023-11-09 23:06:05 följande:

    Sluta anklaga henne. Hon har inte gjort nåt större fel.

    katten är bara ett år, katter brukar klösa å hålla på. ha lite tålamod och ge katten lite utrymme och se om det blir bättre. ge det några månader. lycka till 


    Tänkte man gör fel om man skaffar ett djur när man knappt orkar med sig själv och dessutom har barn att ta hand om. Det kanske borde ha väntat lite. Men jag förstår att man vill bara snäll mot barnen. Men det är ju för barnens och djurets skull hon kanske borde tänkt mer på sig själv 
  • Anonym (Jessica)

    Om hon fullständigt kör slut på sig själv kan det ju gå ut över barnen med sen. Det är ju ksnsker därför reaktionen blev så stor nu, som ts skrev själv i tråden. Att ångesten talade. För att katten är si och så, efter att de bara haft en vecka. Man blir inte så tålig med sådan ångest. Minsta lilla så blir man ju ledsen, förtvivlad och så. Då behövs inte så mycket. Men kanske inte rätt läge att skaffa katt då. Egentligen.

  • Anonym (L)
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-09 15:21:20 följande:

    Katten har alltid varit innekatt och kan absolut inte gå ut här. Han stimuleras massor och mår inte dåligt.
    Jag är visst van vid katter, hans klor är verkligen jättelånga. Han fastnar hela tiden.


    Vi köpte en katt som också ?alltid varit innekatt?, men efter 2år fick vi ge upp. Han trivdes inte alls i lägenhet, han stod och skrek vid dörren konstant, spelade ingen roll hur mycket vi aktiverade honom, gick ut i koppel flera gånger om dagen. Vi tog tillslut beslutet att omplacera honom till en jättefin familj ute på en bondgård, han blev en helt annan katt efter det. (Vi hade balkong som han kunde springa fritt på).

    Kanske är det så att just er katt inte passar som innekatt? Jag har lovat mig själv att inte skaffa katt igen om jag inte bor i hus, just för att det alltid finns en risk. Däremot blev vi jourhem istället och har kunnat hjälpa hemlösa katter som inte fått plats på katthemmet tills dess att de fått ett föralltid hem! 
  • Anonym (Teodor Brasved)
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-09 06:37:02 följande:
    Ångrar katten

    Känns hemskt att erkänna. Vi har bara haft den drygt en vecka, men hade jag anat hur jobbig den skulle vara hade jag aldrig gått med på det. Barnen har velat ha djur i många år (jag också) och nu när jag separerat från pappan (som inte ville ha djur) fick de sin efterlängtade katt.
    Han är ett år gammal, bits mer och mer (inte aggressivt, men det gör ofta ont) och sätter ständigt klorna i en.

    Jag mår inte alls bra psykiskt, men en kompis katter har varit lugnande för mig, så trodde att jag skulle känna så inför en egen också... men nej. Jag ångrar att vi köpte honom och vet inte alls vad jag ska göra. Barnen älskar honom och jag är mest uppgiven. Vännen säger att "katten är det bästa som kunnat hända mig" och vägrar ta till sig att jag inte alls känner så. Jag vill bara vrida tillbaka tiden och inte köpa honom alls.

    Vet inte om det är ångesten som talar... men just nu vill jag verkligen inte ha honom...


    Min fru och jag adopterade en katt från djurskyddsföreningen. Hon var 4 månader då. Det var lite bitande och rivande i början, men det försvann allteftersom och nu är hon hur go som helst. Din katt har du haft i en vecka bara och den är inte riktigt vuxen än. En ugn katt behöver lite tid för att anpassa sig till ett nytt hem och nya miljöer. Det blir bra så småningom. Ge det lite tid bara.

     
  • Anonym (Andetag)

    Är man så pass att läkaren vill lägga in en på psyket, har det i regel hunnit gå så pass långt att man knappt orkar vara människa ens. Kan lätt se att en omställning i livet, hur liten den egentligen är, blir övermäktig under den situationen. 


    Vilket jag tror är det du egentligen reagerar på TS. Inte katten i sig. Sedan låter det som en mycket social katt, och när man knappt orkar med att existera kan en kontaktsökande och fysiskt närkontaktsökande katt. Uppfattas som för klängig. Du har inte någon energi att ge, inte något genuint engagemang. För du orkar helt enkelt inte. 


    Jag tror katten kan bli bra för dig TS. Även om det inte känns så just nu. 


    Köp lite interaktiva leksaker, katten kan pyssla med på eget bevåg. Så du kan minimera tiden du själv måste vara aktivt engagerad. Ha inte dåligt samvete över det, då det förmodligen kommer vara ett temporärt tillstånd. Att du inte orkar. Plocka fram och ta bort dessa leksaker. Så katten får variation. 


    Tills dess att veterinären kan ta en koll på klorna. Köp lite fler klösbrädor. Gnid in lite kattmynta på ett par av dom. Som förhoppningsvis uppmuntrar katten till att vilja klösa mer. Köp gärna ett större klösträd, ta hjälp av en vän eller någon i din familj till att montera det. 


    Du kan vara passiv inför kattens närkontakt. Inte avvisande. Såvida det inte handlar om att den bits eller klöser. Men helt enkelt passiv. Låt katten vara nära, men engagera dig inte mer än du just där och då orkar med/har lust till. Katten kommer inte känna sig ovälkommen utav det. 


    Stör den din nattsömn får du lugnt och konsekvent visa att du inte vill. Att fösa bort den är okej som en kraftigare markering. Så länge den inte blir skrämd eller orolig, så är det ok. 


    När du har barnen så förklara för dom att det är deras uppgift att mata. Rensa kattlådan. Leka och gosa med katten. 


    Jag tror att efter 2-3 veckor (ifrån nu) kommer situationen med katten upplevas annorlunda. Dels är du då förbi omställnings fasen, och du och katten har lärt känna varandra lite bättre. En vardag med katten börjar naturligt träda fram. Bli en rutin. Men om det skulle kännas helt fel om 2-3 veckor, så vet du att du har gjort ditt bästa. En ungkatt kanske inte var rätt. Eller så är du så skör att det helt enkelt inte går, och en inläggning måste till. Uppfödaren får då ta tillbaka katten. Barnen kommer förstå längre fram. 


    Men ge det en ärlig chans först. Samtidigt som du är rädd om din energi och ork. 

  • Anonym (Lisa)

    Hur har det gått TS?

    Har katten börjat lugna ner sig liiiite, lite grann?..

    Det kommer säkert kännas bättre när ni lärt känna katten och katten lärt känna er och vant sig vid ett nytt hem o med att vara ensam katt...

    Tycker du fått många bra råd...av vana kattägare här :)

Svar på tråden Ångrar katten