• Anonym (Heidi)

    Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?

    T.ex att man är med på forum,tinder eller annat och blir förföljd av en nära vän, ett ex, en gammal klasskompis eller en kollega? T.ex att personen dag ut o dag in under väldigt lång tid försöker psyka dig eller få fram någon slags information.
    Någon som varit med om det? Inte att det händer någon enstaka gång utan att en person lägger allt fokus på dig av någon anledning istället för på sitt egna liv

  • Svar på tråden Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-25 19:55:51 följande:
    Det sista är så intressant. Den som håller på såhär kan mycket väl vara en respekterad människa  som har familj och allt det där andra.

    Att han förföljer någon är knappat någon annan som känner till, det är hans egen lilla hemlighet.

    Bra att det avtagit lite, men hur kan han på allvar tro att du ska ändra dig? Inte klokt.
    Ja, jag blir nästan full i skratt ibland när jag tänker på det. Fast ofta bara kokar jag inombords. Det är f*n inte klokt att han ens tänker så. Tyvärr hände det tidigare att jag tappade det och skrev tillbaka. Men det ska man ju absolut inte göra tydligen.
  • Anonym (Heidi)
    Anonym (Jorå) skrev 2023-11-25 19:50:22 följande:
    Nej, han har aldrig varit direkt hotfull. Däremot är han arg på mig för att han "inte gjort något fel" som han har upprepat tusentals gånger. Och eftersom han inte gjort något fel så borde jag ge honom en chans. Men jag upplevde det ändå riktigt hotfullt de gånger han varit i närheten av mig och skickat bilder. Då har jag känt mig riktigt rädd. Men han har aldrig kommit fram och de senaste åren har han inte skickat sådande bilder längre, så det avtar ju helt klart. Tyvärr brukar högtider dra igång honom igen. Det sjuka i det hela är att han har fru och barn.
    Oj shit! Han är arg för att du tycker han är obehaglig och inte vill ha kontakt med honom. Det känns som det är sånna människor som är riktigt farliga om dem kommer in i personers liv. Känns som dem inte kan respektera andras gränser och kommer bryta ner folk. Jag kan bara tänka mig hur hans fru har det. Läste att i genomsnitt så blir man stalkad i 5år om man blir stalkad lr något sånt. Skönt att det börjar avta. Önskar polisen hade mer resurser för sådant här. Jag kan tänka mig det finns alla möjliga stalkers. Och att t.o.m vissa kanske är omedvetna om att dem har en.  jag har senaste tiden tänkt på om man t.ex blivit hackad eller något annat sånt eller chattat med någon bakom en fejk profil. Att man kanske träffat på flertalet människor som uppsökt en i verkligheten. T.ex att man suttit på cafe så har de dykt upp någon på samma och man har varit helt omedveten om det.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Japp när jag cammade) skrev 2023-11-25 19:53:41 följande:

    Jag hade en nät-stalker när jag cammade. Jag pratade alltid engelska men han hörde ändå att jag är svensk och tom vilken dialekt jag pratade (på engelska hörde han ändå vilken svensk dialekt!!) Blockade och blockade men han gjorde nya konton och spammade chatten med att skriva på svenska och länka till gamla klipp där Robert Gustavsson pratar med samma dialekt. Spammade social media som jag hade för cam reklam typ där jag bara skrev på engelska med samma saker. Blockade där med men han kom tillbaks med nya konton hela tiden. Även uppmanade mig att skriva/prata på rumänska om jag nu var från Rumänien som jag sa vilket jag inte kunde givetvis.

    Visst man visar sig extremt mycket som camgirl men man vill ändå ha en viss anonymitet men han respekterade inte det alls. 


    "Camgirl", är det när man visar allt för den man cammar med?
  • Anonym (Heidi)

    Som jag förstått det att sånna personer när dem blir avvisade så blir dem besatta. Dem tycker man hör ihop och kan gå så långt att förstöra hela ditt liv för att du ska ge vika. Från att sprida rykten , kontakta dina vänner, o i extrema fall våldta. Det skulle funnits fler resurser för dem här människorna att få psykisk hjälp. Och även fler resurser för att få fast dem. Jag har själv slösat bort sjukt mycket tid av mitt liv på att få fast min stalker. 

  • Anonym (Brjddk)

    Delvis. En kille jag skrev med på nätet dök plötsligt upp utanför min lägenhet en gång. Då var jag ju runt 20 så tänkte inte så mkt på det, vi gick en promenad. När han skulle gå kramade han mig som om han inte skulle släppa någon gång.  Han skakade också. Sen dök han upp så flera ggr. Han bytte jobb till där jag bodde för att jag skulle vilja vara med honom. Han erbjöd sig att tälta utanför min lägenhet. Sa till honom att jag inte ville nåt. Men han fortsatte ändå liksom gulla med mig. 

    Det är väl först nu som jag insett att han var rätt knäpp. 


    Han gjorde ju inget på så vis men det var ändå lite smått läskigt nu när jag tänker tillbaka på det. 


    Min kompis hade en kille och när de gjorde slut så dök han upp utanför hennes lägenhet. Han sov i bilen där osv. Kontaktade henne ofta. Förföljde henne lite halvt. 


     

  • Anonym (Brjddk)

    Mitt ex syster fick för sig att jag snackat skit om henne och fått hennes bror (mitt ex då) att inte prata med henne, vilket inte stämde. Hon sprang efter mig på fyllan en gång barfota. Skrek fula ord efter mig. Pratade skit om mig till andra. Kontaktade mig då och då. Varannan gång var hon trevlig och ville skaka hand och fixa allt. Näsra gång skulle hon slå mig. Men mitt ex gick emellan. 

  • Anonym (Brjddk)

    Hon kontaktade mig nu 10 år senare för ett tag sen men jag sa att jag inte haft kontakt med honom på massa år. 

  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Heidi) skrev 2023-11-25 20:10:48 följande:

    Som jag förstått det att sånna personer när dem blir avvisade så blir dem besatta. Dem tycker man hör ihop och kan gå så långt att förstöra hela ditt liv för att du ska ge vika. Från att sprida rykten , kontakta dina vänner, o i extrema fall våldta. Det skulle funnits fler resurser för dem här människorna att få psykisk hjälp. Och även fler resurser för att få fast dem. Jag har själv slösat bort sjukt mycket tid av mitt liv på att få fast min stalker. 


    Ja, så var det för mig.

    Vad hände för dig då?
  • Anonym (Heidi)
    Anonym (Brjddk) skrev 2023-11-25 20:12:02 följande:

    Delvis. En kille jag skrev med på nätet dök plötsligt upp utanför min lägenhet en gång. Då var jag ju runt 20 så tänkte inte så mkt på det, vi gick en promenad. När han skulle gå kramade han mig som om han inte skulle släppa någon gång.  Han skakade också. Sen dök han upp så flera ggr. Han bytte jobb till där jag bodde för att jag skulle vilja vara med honom. Han erbjöd sig att tälta utanför min lägenhet. Sa till honom att jag inte ville nåt. Men han fortsatte ändå liksom gulla med mig. 

    Det är väl först nu som jag insett att han var rätt knäpp. 


    Han gjorde ju inget på så vis men det var ändå lite smått läskigt nu när jag tänker tillbaka på det. 


    Min kompis hade en kille och när de gjorde slut så dök han upp utanför hennes lägenhet. Han sov i bilen där osv. Kontaktade henne ofta. Förföljde henne lite halvt. 


     


    Ja det var märkligt av han att dyka upp så.
  • Anonym (Heidi)

    Någon som fått riktigt psykiska besvär av konsekvenserna av att bli stalkad. 
    Som t.ex i serien Stalker på svt får personen hot osv. Och jag kan bara tänka mig att man blir ganska skadad under så lång tid. Han letade efter kameror och allt i sin lägenhet. Man måste ju få något psykbryt tillslut. 
    Jag kan tänka mig att en stalker har en brist på empati som gör att personen inte kan förstå eller bry sig om vad den utsätter den andra för.

Svar på tråden Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?