• Anonym (Heidi)

    Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?

    T.ex att man är med på forum,tinder eller annat och blir förföljd av en nära vän, ett ex, en gammal klasskompis eller en kollega? T.ex att personen dag ut o dag in under väldigt lång tid försöker psyka dig eller få fram någon slags information.
    Någon som varit med om det? Inte att det händer någon enstaka gång utan att en person lägger allt fokus på dig av någon anledning istället för på sitt egna liv

  • Svar på tråden Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?
  • Anonym (Heidi)

    Någon som fått riktigt psykiska besvär av konsekvenserna av att bli stalkad. 
    Som t.ex i serien Stalker på svt får personen hot osv. Och jag kan bara tänka mig att man blir ganska skadad under så lång tid. Han letade efter kameror och allt i sin lägenhet. Man måste ju få något psykbryt tillslut. 
    Jag kan tänka mig att en stalker har en brist på empati som gör att personen inte kan förstå eller bry sig om vad den utsätter den andra för.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Heidi) skrev 2023-11-25 20:26:02 följande:

    Någon som fått riktigt psykiska besvär av konsekvenserna av att bli stalkad. 
    Som t.ex i serien Stalker på svt får personen hot osv. Och jag kan bara tänka mig att man blir ganska skadad under så lång tid. Han letade efter kameror och allt i sin lägenhet. Man måste ju få något psykbryt tillslut. 
    Jag kan tänka mig att en stalker har en brist på empati som gör att personen inte kan förstå eller bry sig om vad den utsätter den andra för.


    Det är väl heller inte olagligt att vara väldigt "på" sålänge man inte uttrycker hot?

    Har någon åkt dit för att ha skickat 300 trevliga SMS och frågat om träff?

    Var går gränsen när beteendet blir kriminellt?
  • Anonym (Brjddk)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-25 20:29:44 följande:
    Det är väl heller inte olagligt att vara väldigt "på" sålänge man inte uttrycker hot?

    Har någon åkt dit för att ha skickat 300 trevliga SMS och frågat om träff?

    Var går gränsen när beteendet blir kriminellt?
    Om man skickar 300 sms skulle det nog kunna tas som trakasseri, fast man behöver kanske sagt till den att sluta. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Brjddk) skrev 2023-11-25 20:42:43 följande:
    Om man skickar 300 sms skulle det nog kunna tas som trakasseri, fast man behöver kanske sagt till den att sluta. 
    Så skulle det kunna vara.
  • Anonym (Heidi)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-25 20:52:35 följande:
    Så skulle det kunna vara.
    Ja man ska ha behövt sagt till har jag också för mig. Och sen kan man säga att om dem hör av sig igen kommer man anmäla dem för ofredande. 
  • Anonym (Heidi)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-25 20:52:35 följande:
    Så skulle det kunna vara.
    Ja man ska ha behövt sagt till har jag också för mig. Och sen kan man säga att om dem hör av sig igen kommer man anmäla dem för ofredande. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Heidi) skrev 2023-11-25 21:11:22 följande:
    Ja man ska ha behövt sagt till har jag också för mig. Och sen kan man säga att om dem hör av sig igen kommer man anmäla dem för ofredande. 
    Låter rimligt. Men kan tänka mig att det väldigt sällan leder till något rättsligt, behöver nog vara just hot för att det ska bli ett ärende.

    Obehagligt och något som säkert kan förstöra vissa människors liv. Blir svårt att slappna av kan jag tänka mig såvida man inte är en person som inte alls bryr sig om vad andfra tycker om en.
  • Anonym (Dumpenkvinnan)

    Jag?nu har jag i och för sig blockat personen men skriver ändå konstant om denna samt skickat 8 mail till denna. Jag tycker personen stalkar mig 

  • Anonym (Japp när jag cammade)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-25 20:07:10 följande:
    "Camgirl", är det när man visar allt för den man cammar med?
    Man cammar med flera live och visar upp sig, en slags show kan man säga, de som tittar ger dricks.

    Men man spelar också ofta in saker som inte är live för att sälja eller bara som reklam för själva livesändningarna. Även att tittarna kan beställa en sådan film där de har önskemål på vad de vill man skall göra. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Japp när jag cammade) skrev 2023-11-28 12:46:52 följande:
    Man cammar med flera live och visar upp sig, en slags show kan man säga, de som tittar ger dricks.

    Men man spelar också ofta in saker som inte är live för att sälja eller bara som reklam för själva livesändningarna. Även att tittarna kan beställa en sådan film där de har önskemål på vad de vill man skall göra. 
    Där du visar dig naken?
Svar på tråden Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?