• Anonym (förbryllad chef)

    kvinnlig anställd som verkar intresserad?

    Jag är ca 50 år, och en kvinna på cirka 40+ som rapporterar till mig verkar vara intresserad. Samtidigt som hon verkar vara lyckligt gift.

    Jag är också gift och inte intresserad att ta det hela vidare - särskilt som jag är hennes chef. 

    Är osäker på vad jag ska göra åt situationen. Jag har märkt av det i ungefär ett år, men det har börjat eskalera lite känner jag... Hon sitter gärna så våra ben nuddar - även om jag genast drar undan benen och säger sorry! Känner att hon tittar efter mig längtansfullt. Hon sitter så jag måste gå förbi henne påvägen till kaffemaskinen t.ex. och hon tittar alltid upp och försöker liksom fånga min blick, upplever jag.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden kvinnlig anställd som verkar intresserad?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (förbryllad chef) skrev 2024-02-24 22:10:45 följande:
    - jag har inte gjort något överilat hittills, utan tänkt att det kan vara hennes personlighet. Jag har dock varit väldgt noga med att inte uppmuntra henne
    - jag har nu, när jag känner att hon eskalerat, försökt FÖRBEREDA mig inför en diskussion, till exempel genom att forska lite i detta forum (vilket jag räknar som ett misstag - detta verkar vara en plats där grälsjuka människor hänger)
    - jag har nu min plan redo
    Hur ser din plan ut?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-02-23 21:26:45 följande:
    Det är ju ingen idé att diskutera med dig. Antingen lider du av någon form av autism, eller så har du levt så isolerat att du inte förstår dig på relationer, känslor och vibbar mellan män och kvinnor. Dessa upphör ju inte för att kontrahenterna befinner sig på en arbetsplats.
    Eller så lider du av lättja och tror att så fort det blir svårt så är det ok att skita i att ta sitt ansvar kombinerat med omognad där du tror att känslor är det viktigaste i universum som gör att det är ok att bete sig hur man vill på en arbetsplats och det ska alla såklart acceptera och anpassa sig efter.
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (jaha) skrev 2024-02-26 11:35:54 följande:
    Och du verkar inte förstå att bara det faktum att du kände att du behövde bolla det på detta forum visar klart och tydligt att du HAR svårt för att säga ifrån, dvs konflikträdsla. En person som inte är konflikträdd hade sagt ifrån UTAN att behöva bolla det med andra först.

    OBS! Jag säger inte att det är fel att bolla saker med andra, det är alltid bra, det jag säger är att man behöver vara ärlig med sig själv och sina brister om man vill kunna utvecklas.

    Det är snarar DU som gör det till en svartvit diskussion, antigen så är man med dig eller emot dig genom att inte tåla kritik.
    Förutom att jag inte är det. Detta är inte enligt mig en "konflikt", utan något som kräver särskild hänsyn.

    En person som hade sgt ifrån utan att först fundera igenom saken eller bollat med andra, är kanske däremot konfliktsökande? 
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (jaha) skrev 2024-02-26 11:49:12 följande:
    Eller så lider du av lättja och tror att så fort det blir svårt så är det ok att skita i att ta sitt ansvar kombinerat med omognad där du tror att känslor är det viktigaste i universum som gör att det är ok att bete sig hur man vill på en arbetsplats och det ska alla såklart acceptera och anpassa sig efter.
    Du får tro precis vad du vill! 

    Själv tror jag att du tillbringar tid här för att klanka ner på andra. Jag tror du behöver en kram!

    Kraaaaam på'rej!
  • Anonym (jaha)
    Anonym (förbryllad chef) skrev 2024-02-26 12:10:55 följande:
    Du får tro precis vad du vill! 

    Själv tror jag att du tillbringar tid här för att klanka ner på andra. Jag tror du behöver en kram!

    Kraaaaam på'rej!
    Gösses så omoget, det bli ju bara tydligare och tydligare att du ÄR en kass chef.

    Ska du springa runt och krama alla som inte håller med dig kommer du garanterat få HR på dig.
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-26 11:42:41 följande:
    Hur ser din plan ut?
    Att ha en diskussion med henne nästa gång hon går över min gräns. En där jag håller mig helt till fakta, och benämner enbart det beteende som jag skulle vilja upphörde. Med så neutrala ord som möjligt (factual, typ "att du nyss rörde vid mitt ben"), att hon inte kan börja fäkta emot baserat på ordval.

    Sedan hoppas jag att vi kan fortsätta vårt professionella samarbete. 

    Hon är på semester nu, ifall JAHA undrar (vilket han säkert gör) varför denna diskussion inte inträffat ännu. 
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (jaha) skrev 2024-02-26 12:15:35 följande:
    Gösses så omoget, det bli ju bara tydligare och tydligare att du ÄR en kass chef.

    Ska du springa runt och krama alla som inte håller med dig kommer du garanterat få HR på dig.
    LOL
  • Anonym (jaha)
    Anonym (förbryllad chef) skrev 2024-02-26 12:15:44 följande:
    Hon är på semester nu, ifall JAHA undrar (vilket han säkert gör) varför denna diskussion inte inträffat ännu. 
    Det jaha undrar är snarare varför inte den där diskussionen uppstod i samma sekund som hon gjorde så utan lång senare?
  • olof 45
    Anonym (jaha) skrev 2024-02-26 12:19:16 följande:
    Det jaha undrar är snarare varför inte den där diskussionen uppstod i samma sekund som hon gjorde så utan lång senare?
    Det tror jag TS både förklarat själv, samt fått förklarat för sig här i tråden. Hur många har inte här påpekat att han KAN HA missuppfattat kvinnan?? Kanske hon bara är trevlig? Har en bubblig personlighet?

    Vem på allvar har en allvarlig diskussion med en kollega för att denne ler mot en, eller råkar snudda med knät - första gången det händer? Seriöst?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (förbryllad chef) skrev 2024-02-26 12:09:33 följande:
    Förutom att jag inte är det. Detta är inte enligt mig en "konflikt", utan något som kräver särskild hänsyn.

    En person som hade sgt ifrån utan att först fundera igenom saken eller bollat med andra, är kanske däremot konfliktsökande? 
    Fast du har ju haft ett år på dig att fundera? Det framstår ju som handlingsförlamning. 
Svar på tråden kvinnlig anställd som verkar intresserad?