• Anonym (Har fått nog!)

    Lås ute männen från FL

    Varför inte göra om FL i grunden?
    Börja med att avsluta alla nuvarande medlemskap och lås alla gamla diskussioner så att det eviga tjafset inte kan fortlöpa. Kräv sedan identifiering med bank-id när ett nytt konto startas, men låt användarna själva få hitta på egna anonyma användarnamn så att man inte skyltar med sin riktiga identitet. På så sätt kan vi vara säkra på att det är ett 
    skyddat forum för endast kvinnor. Lås ute männen och ta bort möjligheten att posta svar anonymt. 



    hur låter det?

  • Svar på tråden Lås ute männen från FL
  • Anonym (Har fått nog!)

    Till er som oroar er för att er identitet kommer att röjas vill jag bara fråga: Har ni hört talas om Chat Control 2.0? Där har ni verkligen något att oroa er för. Något mycket större än några futtiga inlägg på ett forum. 

  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Har fått nog!) skrev 2024-03-17 15:25:21 följande:

    Till er som oroar er för att er identitet kommer att röjas vill jag bara fråga: Har ni hört talas om Chat Control 2.0? Där har ni verkligen något att oroa er för. Något mycket större än några futtiga inlägg på ett forum. 


    Vad jag har förstått det som så är Chat Control 2.0 helt nedmalet på EU-nivå och ser inte ut ett bli verklighet.

    Återigen handlar det om insamling om persondata och risken finns alltid att sådan hamnar i fel händer. Vi har sett extremt många IT-attacker de sista månaderna och läckor från diverse hackinggrupper, inte minst från Ryssland. Familjeliv skulle kunna vara en utmärkt måltavla för känsliga uppgifter om barnfamiljer.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ja tack.) skrev 2024-03-17 00:45:24 följande:

    Man hade åtminstone sluppit anmäla alla obscena trådar och dess inlägg. Det är knappast kvinnor som fördärvar forumet med vidriga runktrådar. Snarare incels där vissa av dem låtsas vara kvinnor. 


    Om du går in i sexforumet så får du räkna med att se "obscena" trådar.
    Som att jag skulle gå in i spädbarnsforumet och klaga över att det snackas för mycket om kolik, nappar, blöjor och namn. Det vore väldigt dumt.
  • Anonym (Har fått nog!)
    Anonym (NEJ) skrev 2024-03-17 15:30:33 följande:
    Vad jag har förstått det som så är Chat Control 2.0 helt nedmalet på EU-nivå och ser inte ut ett bli verklighet.

    Återigen handlar det om insamling om persondata och risken finns alltid att sådan hamnar i fel händer. Vi har sett extremt många IT-attacker de sista månaderna och läckor från diverse hackinggrupper, inte minst från Ryssland. Familjeliv skulle kunna vara en utmärkt måltavla för känsliga uppgifter om barnfamiljer.
    Då vill jag gärna ha en källhänvisning för ditt påstående, för det är i så fall något som har gått mig helt förbi. 
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Har fått nog!) skrev 2024-03-17 15:42:03 följande:
    Då vill jag gärna ha en källhänvisning för ditt påstående, för det är i så fall något som har gått mig helt förbi. 
    Vilket av dem?

    Äh jag länkar bägge.

    Chat Control: www.sweclockers.com/nyhet/37603-eu-parlamentet-enade-mot-krypteringsforbud-i-chat-control-2-0

    Hot om läcka: www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/rysk-hackergrupp-hotar-bjuvs-kommun
  • Anonym (HmJ)
    nihka skrev 2024-03-17 14:59:46 följande:
    Det är ju just pga modereringen sköts som den här mannen löper amok. Han inbillar sig att han kastas ut "av ingen anledning". Han förstår inte att personangrepp och diskussioner om enskilda medlemmar inte hör hemma i sakdiskussioner.

    Jag är väl krypterad. Men är det svårt för exempelvis de som arbetar för familjeliv att vara "bättre krypterade" när det är meningen att de ska vara ett ansikte utåt. Ska ingen som figurerar på nätet kunna vara identifierbar utan att riskera att utsättas för anonyma mobbare och stalkare?

    Jag välkomnar en lagstiftning gällande nätet som motsvarar helt trakasserier och hot irl och då behöver man kunna identifiera människor.
    Håller med
  • Dr Nail
    nihka skrev 2024-03-17 14:59:46 följande:
    Det är ju just pga modereringen sköts som den här mannen löper amok. Han inbillar sig att han kastas ut "av ingen anledning". Han förstår inte att personangrepp och diskussioner om enskilda medlemmar inte hör hemma i sakdiskussioner.

    Jag är väl krypterad. Men är det svårt för exempelvis de som arbetar för familjeliv att vara "bättre krypterade" när det är meningen att de ska vara ett ansikte utåt. Ska ingen som figurerar på nätet kunna vara identifierbar utan att riskera att utsättas för anonyma mobbare och stalkare?

    Jag välkomnar en lagstiftning gällande nätet som motsvarar helt trakasserier och hot irl och då behöver man kunna identifiera människor.
    Jag har ingen aning om fallet du nämner. Vilken man? Vad hände?
  • Bits1975
    Postman skrev 2024-03-17 15:19:02 följande:
    Jo men det är ju sant, går vi bakåt i tiden så var det mer respekt och mindre anonymitet förr när man hängde på forumen, så upplevde jag det med, samtalen var mer mjukare och de flesta hade på nåt sätt ändå lika grundsyn. Nåt har hänt de senaste åren, samtalen har hårdnat betydligt, människor etiketterar andra, är du för något så se andra det som att du är emot, allt du säger vägs numera på guldvåg och folk drar allehanda märkliga slutsatser, mycket är så känsligt och infekterat numera. Det är verkligen svårt om man bara vill surra och diskutera utan några djupare relationer till sajten.
    Precis så, man gick liksom aldrig på personen utan mer på åsikten om det var något någon inte höll med om. Folk hade nick med foton och presentationer, visst kunde en del uppfattas som dömande, men det går inte att jämföra med hur det ser ut på forumet idag. Det är som att människor är arga på livet och avreagerar sig på familjeliv. 

    Det finns exempelvis en tråd (som dock är en uppenbar trolltråd) där den anonyme skribenten vill få bekräftat att den väntar en pojke, i v.14, genom att visa upp en ultraljudsbild. Genast kommer frågor om vad skribenten skulle göra om barnet vore en flicka, och tråden spårar ur till en diskussion om könsdysfori.

    Ibland har jag tittat på gamla avsnitt av svenska talkshows på kontot rosa mannen som finns på Youtube,  jag blev i början helt chockad för jag hade glömt bort hur högt i tak det var på diskussionerna, och mycket mer ödmjuka folk var, det kunde gapas och bjäbbas men man gick inte på personer och kallade dessa för rasister, homofober etc, särskilt rasist var ett starkt ord när jag växte upp, en rasist var en riktigt utpräglad rasist som hatade folk pga hudfärg eller hårfärg. Nu kan någon som röstar på moderaterna eller kristdemokraterna bli kallad för rasist, det är hemskt hur det har blivit.
  • Postman
    Bits1975 skrev 2024-03-17 15:49:57 följande:
    Precis så, man gick liksom aldrig på personen utan mer på åsikten om det var något någon inte höll med om. Folk hade nick med foton och presentationer, visst kunde en del uppfattas som dömande, men det går inte att jämföra med hur det ser ut på forumet idag. Det är som att människor är arga på livet och avreagerar sig på familjeliv. 

    Det finns exempelvis en tråd (som dock är en uppenbar trolltråd) där den anonyme skribenten vill få bekräftat att den väntar en pojke, i v.14, genom att visa upp en ultraljudsbild. Genast kommer frågor om vad skribenten skulle göra om barnet vore en flicka, och tråden spårar ur till en diskussion om könsdysfori.

    Ibland har jag tittat på gamla avsnitt av svenska talkshows på kontot rosa mannen som finns på Youtube,  jag blev i början helt chockad för jag hade glömt bort hur högt i tak det var på diskussionerna, och mycket mer ödmjuka folk var, det kunde gapas och bjäbbas men man gick inte på personer och kallade dessa för rasister, homofober etc, särskilt rasist var ett starkt ord när jag växte upp, en rasist var en riktigt utpräglad rasist som hatade folk pga hudfärg eller hårfärg. Nu kan någon som röstar på moderaterna eller kristdemokraterna bli kallad för rasist, det är hemskt hur det har blivit.
    Ja det är verkligen galet, det kanske är som du skriver - människor är så arga på livet och de avreagerar sig här, man vet inte vad man ska tro längre.
Svar på tråden Lås ute männen från FL