• Anonym (Motionären)

    Varför anstränger sig inte fler?

    Jag har tränat i olika former sedan innan grundskolan vilket innebär runt 40 år. Att inte träna innebär ohälsa. Men ändå är det så många som drar sig för det. Det finns till och med studier som visar att brist på motion är värre än rökning.


    Bland både kvinnor och män är det många som klagar på att de blir dumpade eller inte hittar någon partner. En del i detta är att mer attraktiva partners inte vill ha en latmask, någon som är ohälsosam eller någon som har en oattraktiv kropp. Till skillnad mot längden (som är viktig att män har) så kan man iaf göra något åt kroppen. En del studier visar även att förhållandet mellan midja och axelbredd kan kompensera för att de är kortare.


    Men för både män och kvinnor är relativt lågt kroppsfett mest attraktivt. Så varför inte bara träna? Och när ni ändå gör det: se till att när ni väl kommit igång och kroppen vant sig så försöker ni anstränga er lite mer. Tränar man likadant under ett år så händer det inte så mycket. Öka vikterna successivt. Spring lite snabbare. Osv.

  • Svar på tråden Varför anstränger sig inte fler?
  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 15:14:09 följande:

    1. Folk är lata.
    2. Tjocka kvinnor får massor av uppmärksamhet på dejtingsidor pga en stor obalans. Så incitamenten att gå ner i vikt finns inte. Och kvinnor med barn prioriterar sina avkommor före sig själva.  Det kan man se när de har barn VV helt plötsligt kommer de i bättre form och börjar träna.
    3. Övervikt har blivit normaliserat.


    Tjocka kvinnor får uppmärksamhet (men inte av mig). Däremot blir de ofta ratade av de mer attraktiva männen som de själva är intresserade av.


    Sen vet jag inte hur mycket det spelar roll att ha barn varannan vecka. Jag vet många som tränar fast de har barn varannan vecka. Gäller bara att inte vara tillsammans med en idiot.


    Sen vet jag många singelmammor som inte motionerar alls.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 16:03:28 följande:
    De verkar inte hjälpa för kvinnorna då de flesta är feta trots att de gymmar.
    Jag anser att en mer allsidig träning är bättre än fokus på rumpa.
    Jag har tränat länge på gym. Många anstränger sig helt enkelt inte och får därför inget resultat. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har tränat regelbundet i ca 34 år. Jag var ändå med om att kvinnor klankade ner på min kropp när jag var yngre. Och så har jag aldrig haft ett förhållande. Trots alla mil i spåren och alla ton skrot jag lyft genom åren.
    Ain't that a bitch.

  • OlgaElvira

    Jag tror tyvärr att många tror att träning är att gå på gymmet och träna hårt eller att springa flera gånger veckan. Då känns det övermäktigt. Man tänker att det har jag inte tid med eller jag har inte råd med gymkort.
    Men för hälsa och välbefinnande räcker det utmärkt med en promenad varje eller varannan dag.
    Bästa träningen är den som blir av, om än bara n kort promenad runt kvarteret.
    https://www.dn.se/sverige/forskning-visar-pa-den-lilla-motionens-stora-fordelar/
    V
    i behöver öka insikten om vikten av vardagsmotion. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Motionären) skrev 2024-03-20 16:06:18 följande:
    Jag har tränat länge på gym. Många anstränger sig helt enkelt inte och får därför inget resultat. 
    Många har inte tålamod och går ut för hårt, och tröttnar. Man behöver inte träna jättemycket, grejen är att göra det regelbundet, och tänka på kosten.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 16:01:04 följande:
    Jag hoppas du inte heller bryr dig om ifall mannen är kortare än dig.
    Jag har aldrig funderat på det.  Men en man kortare än mig, väldigt ovanligt i Sverige alla fall. 
  • Anonym (...)

    Jag har aldrig i hela mitt liv tränat för att bli attraktivare. Jag är hyfsat vältränad - för en medelålders kontorsråtta - och försöker få in 150 minuters kondition och styrka i veckan och utöver det rör jag mig mycket i min vardag. Jag tränar för att hålla mig frisk och för att kroppen ska hålla för att kunna göra de saker jag vill i mitt liv. Jag har alltid prioriterat träning, men inser också att jag är priviligerad som har kunnat göra det, även om jag sedan jag fick barn tränar hemma, för det finns inte en chans att jag skulle kunna karva ut tiden att gå till gymmet och få resten av vardagspusslet att gå ihop.

    Och vad vet du om hur andra anstränger sig? De kanske jobbar hårdare på andra områden och tycker att du latar dig när det kommer till dessa. De kanske har andra bördor att bära på, som kanske inte är kompatibla med ett fysiskt aktivt liv.

    Vi har alla ett ansvar för att ta hand om oss själva och för vårt eget välmående och det är oroande att så många fler är överviktiga numer. Jag tvivlar dock på att det är för att folk inte anstränger sig.

  • Anonym (Motionären)
    OlgaElvira skrev 2024-03-20 16:10:05 följande:

    Jag tror tyvärr att många tror att träning är att gå på gymmet och träna hårt eller att springa flera gånger veckan. Då känns det övermäktigt. Man tänker att det har jag inte tid med eller jag har inte råd med gymkort.
    Men för hälsa och välbefinnande räcker det utmärkt med en promenad varje eller varannan dag.
    Bästa träningen är den som blir av, om än bara n kort promenad runt kvarteret.
    https://www.dn.se/sverige/forskning-visar-pa-den-lilla-motionens-stora-fordelar/
    V
    i behöver öka insikten om vikten av vardagsmotion. 


    Visst men träning som höjer pulsen är bäst. Och träning som underhåller musklerna motverkar olika skador som kommer med åldern eller vid olyckor. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Jag har alltid i vuxen ålder haft ett BMI över 25 och många män har velat data mig , ha relation och en man gifte jag mig med. 


    De mycket intelligenta män som jag blir intresserad av attraheras av annat än bara fettprocent och utsidan. I alla fall tillräckligt många för mig.För mig är intelligens och humor hos en man avgörande. Och att han är en bra människa. En sån man som hjälper en gammal dam eller ett litet barn som behöver hjälp. 

    En bra utbildning är också bra eller åtminstone ett bra jobb, annars känner han sig nog underlägsen.  

  • Anonym (...)

    Jag läste förresten en bok av Daniel Lieberman som försökte svara bla på frågan. Exercised, heter den.
    Kan rekommendera!

Svar på tråden Varför anstränger sig inte fler?