• Anonym (Motionären)

    Varför anstränger sig inte fler?

    Jag har tränat i olika former sedan innan grundskolan vilket innebär runt 40 år. Att inte träna innebär ohälsa. Men ändå är det så många som drar sig för det. Det finns till och med studier som visar att brist på motion är värre än rökning.


    Bland både kvinnor och män är det många som klagar på att de blir dumpade eller inte hittar någon partner. En del i detta är att mer attraktiva partners inte vill ha en latmask, någon som är ohälsosam eller någon som har en oattraktiv kropp. Till skillnad mot längden (som är viktig att män har) så kan man iaf göra något åt kroppen. En del studier visar även att förhållandet mellan midja och axelbredd kan kompensera för att de är kortare.


    Men för både män och kvinnor är relativt lågt kroppsfett mest attraktivt. Så varför inte bara träna? Och när ni ändå gör det: se till att när ni väl kommit igång och kroppen vant sig så försöker ni anstränga er lite mer. Tränar man likadant under ett år så händer det inte så mycket. Öka vikterna successivt. Spring lite snabbare. Osv.

  • Svar på tråden Varför anstränger sig inte fler?
  • Tukt

    Det är ju på snudd omöjligt att träna bort fett. Det gör man med ändrad kosthållning. Men har man väl utvecklat för mycket fettceller är också det svårt.
    Sedan har det med hjärnans belöningscenter att göra. För vissa är träning det de kickar på, för andra socker, och för en tredje något annat.
    Att den som kickar på träning utgår från att alla ska fungera som den själv, är som om en alkoholist ifrågasätter nykterister.

    mvh, tränar nästan varje dag.

  • Anonym (Motionären)
    Tukt skrev 2024-03-20 16:44:20 följande:

    Det är ju på snudd omöjligt att träna bort fett. Det gör man med ändrad kosthållning. Men har man väl utvecklat för mycket fettceller är också det svårt.
    Sedan har det med hjärnans belöningscenter att göra. För vissa är träning det de kickar på, för andra socker, och för en tredje något annat.
    Att den som kickar på träning utgår från att alla ska fungera som den själv, är som om en alkoholist ifrågasätter nykterister.

    mvh, tränar nästan varje dag.


    Jag syftar inte bara på fettet utan även på det hälsosamma i att träna. Det är väldigt lätt att träna bort fett bara man ser till att inte äta mer än vad man gjorde tidigare. Det är grundläggande fysik att rörelse kräver energi och tillför man inte mer energi så kommer kroppen ta av reserverna.


    Det är om man börjar träna och ändrar kosten genom att äta mer som man inte går ned i vikt.


    Jag får ingen direkt kick av träning. Jag gör det för att jag har disciplin och mål i livet. Så är det med det mesta jag gör. Jag tränar dagar fast jag verkligen inte vill för jag vet att om jag vill uppnå mina mål så behöver jag göra det. 


    Det finns en skillnad mellan rationella individer och känslodrivna individer. Bara för att jag vill något behöver jag inte agera på det. 

  • Anonym (Motionären)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-20 16:25:10 följande:

    Jag har alltid i vuxen ålder haft ett BMI över 25 och många män har velat data mig , ha relation och en man gifte jag mig med. 


    De mycket intelligenta män som jag blir intresserad av attraheras av annat än bara fettprocent och utsidan. I alla fall tillräckligt många för mig.För mig är intelligens och humor hos en man avgörande. Och att han är en bra människa. En sån man som hjälper en gammal dam eller ett litet barn som behöver hjälp. 

    En bra utbildning är också bra eller åtminstone ett bra jobb, annars känner han sig nog underlägsen.  


    Det är väl helheten som spelar roll egentligen. Men män och kvinnor attraheras av olika saker. För många män är kroppen hos kvinnan relativt viktig. Sen är det givetvis inte så hos alla. 
  • Tukt
    Anonym (Motionären) skrev 2024-03-20 20:52:35 följande:

    Jag syftar inte bara på fettet utan även på det hälsosamma i att träna. Det är väldigt lätt att träna bort fett bara man ser till att inte äta mer än vad man gjorde tidigare. Det är grundläggande fysik att rörelse kräver energi och tillför man inte mer energi så kommer kroppen ta av reserverna.


    Det är om man börjar träna och ändrar kosten genom att äta mer som man inte går ned i vikt.


    Jag får ingen direkt kick av träning. Jag gör det för att jag har disciplin och mål i livet. Så är det med det mesta jag gör. Jag tränar dagar fast jag verkligen inte vill för jag vet att om jag vill uppnå mina mål så behöver jag göra det. 


    Det finns en skillnad mellan rationella individer och känslodrivna individer. Bara för att jag vill något behöver jag inte agera på det. 


    Fast det är ju precis det du gör med den här tråden. Du har en idé om andra människor filtrerad genom dig själv. Sedan agerar du känslomässigt på det genom att skriva det här inlägget.
  • Anonym (Motionären)
    Anonym (...) skrev 2024-03-20 16:18:02 följande:

    Jag har aldrig i hela mitt liv tränat för att bli attraktivare. Jag är hyfsat vältränad - för en medelålders kontorsråtta - och försöker få in 150 minuters kondition och styrka i veckan och utöver det rör jag mig mycket i min vardag. Jag tränar för att hålla mig frisk och för att kroppen ska hålla för att kunna göra de saker jag vill i mitt liv. Jag har alltid prioriterat träning, men inser också att jag är priviligerad som har kunnat göra det, även om jag sedan jag fick barn tränar hemma, för det finns inte en chans att jag skulle kunna karva ut tiden att gå till gymmet och få resten av vardagspusslet att gå ihop.

    Och vad vet du om hur andra anstränger sig? De kanske jobbar hårdare på andra områden och tycker att du latar dig när det kommer till dessa. De kanske har andra bördor att bära på, som kanske inte är kompatibla med ett fysiskt aktivt liv.

    Vi har alla ett ansvar för att ta hand om oss själva och för vårt eget välmående och det är oroande att så många fler är överviktiga numer. Jag tvivlar dock på att det är för att folk inte anstränger sig.


    Är man nöjd och livet fungerar i övrigt så behöver man givetvis inte träna för att bli attraktivare. Om man däremot är singel så tycker jag inte man ska klaga på att vissa män ratar en för att man inte motionerar alls.


    Gå till gymmet för att träna behöver man egentligen inte. Man kan köra burpees i 10 minuter hemma varje dag eller något annat för att få upp pulsen.


    Jag vet inte vilka områden du syftar på. Jag är en allmänt olat människa med många bollar i luften. Det man kritisera mig för är väl isf att jag inte tar det lugnt.


    Visst kan alla ha sina bördor. Men många saker beror på de egna tankarna och föreställningarna som begränsar en själv samt upptar tid. Motion ger mer välmående och får en bort från dessa tankar.


    Anders Hansen var på vårt jobb och föreläste tidigare. Han menade faktiskt att människan är lat i grunden och det är därför så många egentligen har svårt att komma igång.

  • Anonym (Motionären)
    Tukt skrev 2024-03-20 20:58:35 följande:
    Fast det är ju precis det du gör med den här tråden. Du har en idé om andra människor filtrerad genom dig själv. Sedan agerar du känslomässigt på det genom att skriva det här inlägget.

    Visst är det en känsla i grunden som får mig att skriva denna tråd men det finns olika nivåer av känslor. Det är också någon form av känsla som får mig att vilja ha disciplin men det är på en annan nivå än att impulsivt dra till gymmet, köpa godis, köpa alkohol eller vad det nu kan vara. 


    Det är konsekvenserna av ens impulser som är det mest relevanta. Men också hur vida man klarar av att ha rutiner istället för att styras impulsivt av vad man gör om dagarna. Att skriva eller prata om ämnet är på en annan nivå.

  • Anonym (Normal)

    Dom flesta jag känner tränar i alla fall nån dag i veckan. 

  • Anonym (Normal)

    Dom flesta jag känner tränar i alla fall nån dag i veckan. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Motionären) skrev 2024-03-20 20:54:30 följande:
    Det är väl helheten som spelar roll egentligen. Men män och kvinnor attraheras av olika saker. För många män är kroppen hos kvinnan relativt viktig. Sen är det givetvis inte så hos alla. 
    För kvinnor också.
  • Anonym (Tid)

    Rent krasst skulle jag nog säga att mycket ligger i vad man prioriterar. Även om många vill hävda att man inte har tid att träna så handlar det mer om att de prioriterar något annat helt enkelt. Det kan vara allt från mobiltittande till att sova längre på morgonen eller spendera mer tid med sina barn.

    Vissa anser helt enkelt att träning och/eller motion inte ligger högt upp på prioriteringslistan och därför hamnar den långt ner och blir sporadisk eller inte alls. Både jag och min man prioriterar träning och motion högt så därför formar vi vår vardag så att vi hinner med att göra detta. Tid finns alltid men det handlar om vad man väljer att fylla denna tid med. 

    Men träning och motion i all ära men det är inte en magisk lösning som vissa av er verkar vilja få det till. Att styrketräna bygger muskler. Att löpträna bygger kondition och uthållighet. Men det är inget som säger att bara för att du gör detta så blir du vältränad och smal. Även en fet eller tjock person kan löpträna eller styrketräna och ändå stå och stampa på samma vikt eller tom gå upp i vikt på grund träningen, då de helt enkelt inte ser över sin kost. Du kan gå ner i vikt och ändå aldrig motionera eller ens lyfta en vikt, genom att räkna ut ditt dagliga energibehov och sedan anpassa din kost utefter detta. Lära dig om kalorier och hur mycket/lite saker innehåller. Det finns en anledning till varför man säger att den största förändringen sker i köket. 

    Jag säger absolut inte att träning och motion inte är viktigt, för det är det absolut. Men är endast fokus att gå ner i vikt så är det inte där man ska börja. Är fokus dock att bli hälsosam, starkare i kropp och må bättre fysiskt och psykiskt så är mitt största tips att börja motionera och/eller styrketräna.

Svar på tråden Varför anstränger sig inte fler?