• Anonym (en undran­)
    Äldre 24 Apr 15:27
    2846 visningar
    12 svar
    12
    2846

    frivillig placering i familjehem??

    jag söker någon med kunskap om det socialasystemet.Det här är vad jag undrar. i detta fall kan barnet då bli tvångsplacerat mot moderns vilja eller finns det inte underlag för det. vad krävs för att socialen ska få göra om en frivilligplacering till en tvångsplacering??

    kvinnan mår dåligt psykiskt och har haft nära kontakt med socialen ang sitt barn i flera år. först för faderskapstest och för kontakt med den biologiska fadern och sedan för att hon själv mår dåligt och orkar inte ta hand om barnet. efter antal självmordsförsök går kvinnan med på att frivillig placera sitt barn. Under tiden barnet är placerat har kvinnan kontakt med barnet och träffar det regelbudnet ca 2 gånger i månaden. Några månader in i placeringen försöker kvinnan ta sitt liv igen och hamnar på psyk. nu vill familjehmmet att barnets kontakt med mamman ska minskas då de anser att barnet mår dåligt efter att ha avrit med mamman. har familjehemmet och socialen rätt att begränsa barnet och kvinnans umgänge då detta är en frivillig placering. kan socialen göra om denna placering till tvångsplacering om kvinnan nu vill ta hem barnet till sommaren. tror ni det finns skäl nog för att tvångsplacera ett barn eller behöver socialen då starkare bevis för att barnet far illa.

  • Svar på tråden frivillig placering i familjehem??
  • Meli
    Äldre 24 Apr 15:55
    #1

    Efter att ha läst din berättelse så hoppas jag att det blir tvångsplacering om kvinnan skulle motsätta sig. Det är ju ingen trygghet för barnet att växa upp med en mamma som försöker ta sitt liv och åker in och ut på psyk. Det är hemskt synd om mamman, men samhället ska skydda barn från att leva i sånt här.

  • Äldre 24 Apr 16:31
    #2

    Har man gjort en psykologbedömning på att barnets umgämge med mamman kan vara skadligt? Eller är det bara någon som har "tyckt" det? Mamman bör kräva att det görs en utredning om det inte redan gjorts. Det är väl ibland så att familjehem inte riktigt förstår sin roll utan ser den biologiska föräldern som ett hot.

    Annars är det ju så precis som du skriver att mamman kan ta hem barnet när hon vill. Om barnet då inte känner henne, kan det ju bli tragedi... Det är nog väldigt svårt att bedöma om det finns grund för LVU när man inte har alla fakta. Men skulle myndigheten välja att ta ett beslut enligt LVU går det förstås att överklaga. Man får då hjälp av ett offentligt biträde om man inte kan betala själv. Beslut enligt LVU ska ju omprövas hela tiden (gäller iofs. även frivillig placering).

  • Äldre 26 Apr 11:04
    #3

    Enligt LVU lagen har socialamyndigheter rätt att tvångsomhänderta ett barn under 18år. Dock det måste finnas en grund samt ett skäl, vilket dem har i detta.

    Tar socialen ett beslut med omhändertagande enligt LVU lagen, så har man rätt att överklaga domen, fastställs detta genom länsrätt, har man rätt efter 6 månader o ansöka om att upphäva detta. Du får 14 dagar på dig att överklaga länsrätten beslut, man kan gå vidare till kammarrätten o dem andra rätterna.

    Under tiden ett barn har LVU på sig har socialen rätt till allt omplacering, tiderna ska begränsas osv.

    Tråkigt att det e så, men de e deras ansvar att barnet ska må bra o ha de bra.

    Hoppas att det ordnar sig för kvinnan. Ingen ska väl få uppleva de hon få göra.

    KRAMEN!

  • Äldre 26 Apr 11:08
    #4

    Om hon får rätten till sitt barn genom länsrätten, kan socialen ansöka om tillfälligt inhibition (inhibition= barnet ska stanna på familjehemmet, tills nästa dom kommer. För att inte utsätta barnet för att skildras mellan två olika hem.)ang barnet. Kolla upp med nån jurist som e insatt.

    Lycka Till!!!

    *StoltMama*

  • sallyb
    Äldre 26 Apr 20:27
    #5

    Hej!

    Lite svar på dina frågor;

    Vid planering av umgänge vid en frivillig placering, sker det tillsammans med mamman. Hänsyn måste tas till barnets behov, familjehemmets situation etc. Soc rekommenderar och tillsammans med mamman kommer man överens om hur umgänget ska se ut.

    Vid en tvångsplac kan soc ansöka om umgängesbegränsning och reglerar då hela umgänget utifrån vad man bedömmer lämpligt för barnet.

    Ja, en frivillig plac kan övergå till ett omhändertagande om det finns risk att mamman avbryter placeringen. Det krävs då grunder för att barnet riskerar att fara illa hos modern. (låter som det finns det i detta fallet - i vart fall under en period tills modern är mer psykiskt stabil )

    MVH
    Socsekr/Barnavårdsutredningar

  • Anonym (aha)
    Äldre 28 Apr 23:44
    #6

    Frivillig placering , ja det kan man ibland tro det är men ibland kan soc gå in o begränsa umgänget ändå.. bara inte mamman mår än sämre då hon inte är med sitt barn.. jag vet

    Föresten!! Finns det någon pappa som kan säkra barnets trygget??
    Nu behövs pappan!!

  • Äldre 29 Apr 00:35
    #7

    Socialens utredning kan inte alltid vara rätt heller. Det kan finnas brister i deras utredningar oxå. Jag ha vart med i ett fall, glad över det

    Låt en psykolog döma henne, testa henne. Dem kan ju hitta på oxå? Hoppas att hon e BRA! Hon behöver sitt barn!

    *StoltMama*

  • Äldre 29 Apr 00:36
    #8

    Var e TS egentligen?

  • Äldre 29 Apr 15:30
    #9

    Sallyb; är lite förvånad över att du kan uttala dig huruvida det finns grund för LVU eller inte med det bristfälliga faktaunderlag som finns...

  • Helgon­a
    Äldre 29 Apr 17:48
    #10

    Ja socialen kan besluta om färre umgänges tillfällen.
    Om hon vill ta hem barnet över sommaren och soc tycker att detta skulle vara skadligt för barnet kan det bli LVU man hoppas att mamman ska ta sitt förnuft tillfånga och kanske utöka sitt umgänge över sommaren men låta barnet bo kvar...för trygghetens skull om något skulle hända.

    Aaliyah- jag tycker också att det borde finnas skäl för LVU om mamman vill ta hem barnet då en utflyttning från familjehem ska ske planerad och under längre tid, efter att man har sett att mamman klarar av sin situation och mår bättre under längre tid så att det inte är av övergående art och barnet drabbas....
    Detta är också helt beroende på ålder på barnet och hur länge placeringen har varat....


    CARPE DIEM
  • Äldre 29 Apr 17:52
    #11

    Alltså; poängen är inte om det finns skäl att ta ett beslut enligt LVU eller inte, utan att man faktiskt inte kan avgöra det utan omfattande utredning!! Det är en jäkla massa tyckande i de här frågorna men beslut enligt LVU är faktiskt inget man tar i en handvändning.

  • sallyb
    Äldre 1 May 21:39
    #12

    Till Aaliyah;
    Om du läser vad jag har skrivit så står det "låter som att det finns grund" (för LVU). Precis som du själv skriver krävs givetvis en omfattande utredning, men utifrån den fakta som uppges samt min mångåriga erfarenhet av just omhändertagande av barn, kan jag ändå tycka att det "låter som att det finns grund" för LVU. Sen vet jag ju givetvis inte......!

Svar på tråden frivillig placering i familjehem??