• IddeGi­rl
    Äldre 5 Jun 10:49
    14361 visningar
    24 svar
    24
    14361

    faderskapsbevis

    Hur gjorde/ska ni göra med faderskapsbeviset? Måste man själv ta kontakt med soc eller gör dom de? Ungefär när ska man skriva på papprena? Jag har hört folk säga både innan och efter barnet har kommit...

  • Svar på tråden faderskapsbevis
  • Nanna8­1
    Äldre 5 Jun 10:53
    #1

    du tar kontakt med soc det är lättare att skriva pappernen nu innan barnet är fött än efteråt.
    det som skrivs på papperet går soc igenom.
    det gjorde dom för mig sen så tar den 2 veckor innan du får papperen till soc vem som är pappa till barnet alltså efter att barnet har blivit född.
    men ja o min soc som ja hade förrut skrev papperen redan på sommarn så allt var klart att ta med upp till BB.....

  • Fiffie
    Äldre 5 Jun 12:19
    #2

    Är det inte familjerätten som har hand om faderskapsbevisen, alltså att det är där man skriver papprerna.. Så var det i alla fall när jag födde dottern för 2 år sedan och detta i Göteborg, kanske är olika på olika platser i landet??


    »-(¯`v´¯)-» Nell och Novas mamma »-(¯`v´¯)-»
  • miamoa
    Äldre 5 Jun 13:32
    #3

    Jag tror att det är olika på olika ställen, våran bm sa att vi skulle ta kontakt med soc (Umeå). Fråga bm, de vet.

  • myspys­2
    Äldre 21 Jun 15:04
    #4

    Jag har oxå hört att det är via familjerätten som man numera fastställer faderskapet och sånt.. inte soc.. inte här iaf. För det är ju via f-rätten som man får en kallelse ifrån då man bekräftar sitt föräldraskap... Här har soc inget med faderskapstest o faderskapsfaststllning att göra.. det har jag kollat upp.. med just soc.

    Bor i Linköping

  • Äldre 21 Jun 15:05
    #5

    Här är det familjerätten.

    Vet ngn numret dit?

    KRAM

  • Fallen­Angel
    Äldre 21 Jun 15:08
    #6

    *tittar på pappret jag fått från BM* ett papper från skatteverket.
    Citerar:
    Faderskap:
    om mamman och pappan är gifta registreras hennes make som barnets pappa.

    Är mamman ogift fastställs faderskapet oftast genom att föräldrarna hos socialnämnden undertecknar en skriftlig bekräftelse av faderskapet. Socialnämnden underrättar sedan skatteverket om detta. Om faderskapet fastställs genom en dom underrättar domstolen Skatteverket.

  • Fallen­Angel
    Äldre 21 Jun 15:09
    #7

    och det är ni som ska ringa och boka tid =)

  • Gnagis
    Äldre 21 Jun 15:16
    #8

    Vi gjorde det bara för två veckor sedan och då var det familjerätten som formellt gjorde det, men familjerätten verkar vara synonym med soc hos oss för det var dit vi ringde och dit vi var och skrev på. Kanske är olika på större/mindre orter?

  • Fallen­Angel
    Äldre 21 Jun 15:42
    #9

    familjerätten är väl en del av socialnämnden. tror jag...

  • Äldre 21 Jun 17:07
    #10

    Ok så jag ska ringa socialen för att skriva på faderskapsintyg?

    Hur gjorde ni, gjorde ni det innan barnet var fött(och isåfall hur mkt tidigare) eller efter barnets födsel?

    KRAM

Svar på tråden faderskapsbevis