Publicerad 29 December 2017

Fotograf:

Så mycket socker äter vi per år - och så påverkar det oss

Visste du att vi i Sverige är en av världens befolkningar som äter mest socker per år, närmare bestämt cirka 40 kilo per person och år? Det söta sockret som vi hittar i godis, kakor men även i mat är gott och kring årets högtider äter vi ännu mer socker än vanligt. Men hur mycket socker är egentligen okej?




Relaterat

Fakta

Min Doktor

Min Doktor finns där för hela familjen. Besök vår hemsida eller ladda ner vår app. Vid behov kan du enkelt komma i kontakt med en läkare alla dagar, dygnet runt.

Att komma igång efter julledigheten kan vara segt, vare sig man är ung eller gammal. Det är januari och möjligen har skumtomtar, sena kvällar och otaliga timmar framför teven börjat ta ut sin rätt.

 Att koppla av och bryta vardagsrutinerna hör ledigheten till. När januari kommer och vardagen åter knackar på dörren kan omställningen dock kännas motig. För dig som
förälder kan diskbänksrealismen bli extra påfrestande; dels ska du själv ställa om, och
med stor sannolikhet även övertala barnen att dra ner på både julgodis och TV-tittande.
 
Den goda nyheten är att vi relativt snabbt anpassar oss till nya omständigheter. Den inledningsvis mardrömstidiga morgonen går snabbt på rutin.
 
Ge barnen en lagom sockrad tillvaro. Här är några tips:

•    Börja i liten skala. Det vanligaste motivationstipset handlar om att inte ta sig vatten
över huvudet. I genomsnitt brukar det ta 20 repetitioner för en ny vana att få fäste. En totalomställning eller rivstart är sällan särskilt lyckad, låt istället omställningen få ta lite tid.

•    Ett sätt att långsamt ställa om är att gradvis trappa ner på onyttigheterna. Du behöver inte plocka bort julgodiset direkt, men introducera långsamt en lite nyttigare vardag. Byt ut lussebullar mot nyttigare alternativ. Kom överens om när julgodiset ska vara ute ur huset.

•    Sätt upp delmål. Har du lite större barn kan ni skaffa ett gemensamt planeringssystem med delmål och belöningar. Att ha något att se fram emot gör det enklare att återgå till vardag och rutiner.

•    Har dygnsrytmen förskjutits något? Börja ställa tillbaka väckarklockan lite för varje dag. Genom att gå upp en stund tidigare några dagar innan jobb- och skolstart känns det mindre tungt när det väl är dags att återgå till vardagen.

•    Om TV:n eller surfplattan gått varm kanske det är dags att bli lite mer restriktiv. Begränsa gradvis tiden det är okej att surfa eller titta på TV, och föreslå andra aktiviteter. Genom att inte från en dag till en annan ändra rutinerna så är sannolikheten större att barnen går med på omställningen utan synpunkter.

På Min Doktors app och webb finns tips och råd för dig som förälder. Du kan dessutom enkelt komma i kontakt med en läkare alla dagar, dygnet runt.




Textstorlek 1 2 3

Innehåll