HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS FRÅN Gjensidige

Publicerad 11 December 2018

Fotograf:

Tre tips: Så får du ditt barn att sova på natten - Gjensidige

Det är inte lätt om man har en liten nattuggla i huset. Men det finns faktiskt metoder för att få din bebis att sova bättre. Här är tre riktigt bra tips.




Först och främst: Små barn sover inte som vuxna. Spädbarn under tre månader har ingen uppfattning om natt eller dag och måste dessutom äta med bara några timmars mellanrum. En helt perfekt nattsömn är alltså inget man ens ska hoppas på.

Efter tre månaders ålder så producerar barnet melatonin, som är ett hormon som gör så att hen kan reglera sovmönstret. I den här åldern räknas fem till sex timmar sömn som att de sover genom hela natten. Nu kan alltså du som förälder börja arbeta för att ditt barn ska sova så bra som möjligt.

TRE TIPS FÖR EN GOD NATTSÖMN:

1. Var konsekvent
Regelbundna läggtider och återkommande rutiner gör att barnet lär sig när det är meningen när hen ska sova.

Var försiktig med vad ditt barn kan komma att associera med att somna. Om du exempelvis gungar eller vyssar din bebis varje kväll kan hen få svårt att sova utan du gör exakt så. Det allra bästa är om barnet lär sig somna på egen hand.

2. Se till att barnet sover i en trygg ställning
Ditt barn bör sova i en skön och passande säng. Spädbarn ska inte ha kudde och se till att täcket varken är för varmt eller för kallt då så små barn har svårt att reglera sin kroppstemperatur.

Det är viktigt att ditt barn sover på rygg. Det har gått trender i hur ett spädbarn säkrast ska sova, men man har sett att det är mycket högre risk för plötslig spädbarnsdöd hos bebisar som sover på magen.

Om du oroar dig för ditt barns hälsa kan du alltid tala med BVC. Det kan även vara skönt att se till att ha en bra försäkring, som täcker både olyckor och sjukdomsfall. Gjensidiges topprankade barnförsäkring ger både bra skydd och är dessutom prisvärd.

Läs mer om Gjensidiges barnförsäkring här!

3. Se till att miljön är lugn
Det är svårt nog som det är att kunna slappna av, så för att ge de allra bästa förutsättningarna för en god nattsömn bör du se till att ditt barns sovmiljö är så lugn och avslappnande som möjligt.

Låt rummet vara mörkt och ganska svalt och minimera alla ljud. Tänk även på din egen röst och kroppsspråk, så att du talar lågt och har ett omhändertagande och lugnande kroppsspråk.

I samarbete med Gjensidige




Textstorlek 1 2 3

Innehåll

Jag vill bli kontaktad

Jag vill bli kontaktad av Gjensidige angående försäkringar.
Din e-postadress
Ditt telefonnummer
Namn