Publicerad 27 February 2018

Fotograf:

Sömntips för trötta föräldrar - Min Doktor

Sömnbrist hör för många ihop med föräldraskapet. Men ofta kan små förändringar göra stor skillnad för både din och ditt barns sömnkvalitet. Min Doktors tips hjälper dig att bli en piggare förälder.




Relaterat

Fakta

Min Doktor finns där för hela familjen – när ni behöver och på era villkor. Besök vår hemsida eller ladda ner vår app. Vid behov kan du enkelt komma i kontakt med en läkare alla dagar, dygnet runt.

Sömnen fungerar som hjärnans återställare. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.

Den goda nyheten är att det faktiskt finns en rad knep att ta till för att förbättra både ditt barns och din egen sömn. Min Doktor guidar dig till bättre sömn.

Min Doktors tips för barn:

•  När barnet vaknar: undvik att tända lampor, prata lågt och lugnt och försök bibehålla en så ”sömnig” stämning som möjligt. Det är viktigt att lugnt försöka signalera att ”nu är det natt, och då sover vi”.

• Förbered för en god natts sömn: öva ditt barn i att komma till ro av sig själv. Låt barnet ligga i egen säng när hen är trött, nöjd och mätt men fortfarande vaken.

• Var ute tillräckligt mycket på dagen. Dagsljus reglerar sömnhormonet melatonin som är viktigt för att ditt barn ska kunna komma till ro. Är ni ute regelbundet när det är ljust visar du dessutom att man är vaken när det är ljust, och sover när det är mörkt.

• Försök börja varva ner för kvällen innan barnet blivit övertrött. Undvik dessutom alltför stimulerande aktiviteter som filmer, lek och spring strax innan läggdags.

• Regelbundenhet och rutiner är som bekant mycket viktigt. Gör på samma sätt varje kväll för att skapa lugn och trygghet.

Min Doktors tips för föräldrar:

• Viktigast av allt; försök avdramatisera sömnen. Även tider av extrem sömnbrist kommer att passera. Det är inte farligt att sova dåligt en kortare period. Genom att låta bli att oroa dig i onödan blir det enklare att sova under de tillfällen du får chansen.

• Kom om möjligt överens med din partner om att dela upp nätterna. Se till att den andra får sova ostört utan dåligt samvete när den har en ”ledig” natt.

• Genom att tänka ”tänk om barnet vaknar precis när jag somnat om” blir du stressad och det blir svårare att somna. Försök ha inställningen att du får den sömn du behöver.

• Oroar du dig mycket? Ibland kan det hjälpa att skriva ner dina orosmoment för att få dem ur huvudet.





Textstorlek 1 2 3

Innehåll