Publicerad 29 maj 2012 Uppdaterad 29 maj 2012
Textstorlek 1 2 3
Foto:Thinkstock

Foto:Thinkstock

Låt barnen varva ner med massage

Sex av tio barn känner sig stressade, enligt en undersökning från Rädda barnen. - Med massage kan de slappna och få bättre kroppskännedom på köpet, menar Sara Wikander. Här bjuder hon på sina bästa barnmassagetips.




Relaterat

Fakta

Saras 5 bästa prova på-rörelser

Det går lika bra att massera utanpå tröjan som direkt på huden. Tänk på att inte trycka för hårt men rörelserna ska vara stadiga så att det inte upplevas som kittlande.
Källa: Sara Wikander, halsopyramiden.se

Fjärilen
Lägg handflatorna på ländryggen, på samma ställe som punkterna på bilden visar. Stryk med lugn rörelse längs ryggraden, utöver skulderna och forma en fjäril så som bilden visar. Tänk på att ha hela handflatan på ryggen. Rörelsen ska kännas stabil och trygg.

Luftballongen
Placera handflatorna på varsin sida av ryggraden mitt på ryggen, på samma ställe som punkterna på bilden visar. Stryk med lugn och fast rörelse upp längs ryggen, utöver skulderna och ner mot längryggens mitt, så som bilden visar. När händerna möts nere vid ländryggen, symboliseras korgen genom att göra små cirkelrörelser på stället. Håll händerna bredvid varandra. Tänk på att ha hela handflatan på ryggen.

Mjöla (under ett bak)
Använd fingertopparna som är markerade på bilden. Dra med en lätt hastig rörelse i pilens riktning, nästan som om man slänger ut mjölet på bakbordet.

Gunga
Placera båda händernas handlov bredvid varandra där den svarta punkten är markerad. Utför rörelsen i ett lugnt gungande tempo från siffra 1 – 2, 2 – 3 osv. Utför rörelsen om och om igen.

Mattan
Placera handflatorna på ryggen och stryk över ryggen på samma sätt som bilden visar. Uppe vid axlarna samt ner vid ländryggen spretar fingrarna och drar dem från handflatan ut till fingrets fulla längd. Detta ska symbolisera mattans kant.

Leksaksbilens färd över Sara Wikanders axlar blev början till böckerna med massagesagor för barn. Under våren släpptes den tredje boken för de allra minsta.
– Barnmassage är ett jättebra sätt att få barn att växa. Både inom sig själva och tillsammans med andra. På träningen, i skolan eller hemma i soffan, säger Sara och fortsätter:
– Massage hjälper framför allt barnen att gå ner i varv. Det blir lugna, mer empatiska och harmoniska. Det är också bra för självkänslan och kroppskännedomen, säger hon.

Inspirationen till böckerna och insikten om barnmassage fick Sara Wikander redan som nittonåring när hon jobbade på en förskola. En morgon stod hon som ensam personal med 21 barn. De andra var sjuka och de fick inte tag i några vikarier. Efter ett par timmar levde barnen rövare. För att få en överblick över alla barn försökte Sara hitta ett sätt att få barnen att varva ner, tillsammans. Hon kom på hur avslappnad hon känt sig när ett barn kört en leksaksbil över hennes axlar och fick en idé. Hon samlade ihop en låda med småbilar och satte barnen i en ring. Det tog inte lång stund innan det blev knäpptyst i rummet och alla barnen körde småbilar på varandras ryggar.
När hon några år senare studerade en friskvårdsutbildning med kurser i massage förstod hon vad som hänt den där dagen. Bilövningen hade gett barnen samma lugn och harmoni som massage ger hos vuxna.

Idag föreläser och utbildar Sara Wikander bland annat skolpersonal, föräldrar och föreningslivet i de positiva fördelarna med barnmassage.
– Vi vuxna smittar av vår stress på barnen och vi måste hjälpa dem att slappna av. Inom idrotten handlar det kanske mest om att känna sig pressad och stressad inför en tävling. I skolan kan det handla om betyg. Med massage kan man få barnen att släppa pressen, säger hon.

Sara Wikanders oro över stressade barn bekräftas även av en undersökning som presenterades under hösten 2011. I enkätundersökningen ”Ung röst 2011” som genomfördes av Rädda barnen svarade sex av tio barn att de känner sig stressade i skolan. 15 procent av de över 24 000 ungdomarna i årskurs sex och åtta som svarade på frågorna menade att de även är stressade på fritiden.

Så vad kan man som förälder eller tränare göra för att hjälpa?
– Gör massagen till en rolig del av vardagen. Det finns olika massagelekar där man kan plocka rörelser som övar upp känslan för vad som är massage. Det ger barnen möjlighet att öva på rörelserna och känna hur skönt och avslappnande det är, säger Sara Wikander.

Hon berättar att en bra nybörjarlek är en variant av hela havet stormar. Leken är som även är bra för lagsammanhållningen. Delar barnen i två lika stora grupper. Ena halva ställer sig i en ring med näsorna inåt och blundar. De andra går tyst runt tills någon säger stopp eller stänger av musiken. Den man hamnar bakom ska man massera till musiken sätts igång eller någon säger till.
– Det är en jättebra övning för lite äldre barn, det stärker sammanhållningen eftersom man måste lita på de som masserar. För lite yngre barn kan man leka biltvätten, säger Sara.

I biltvätten kan man vara två eller tre i grupp. En ligger på golvet eller på en matta och de andra tvättar. Först skurar barnen med stora svepande rörelser, sen kommer skummet innan vattnet sköljer bilen ren. Till sist är det dags att polera lacken med små tryckande cirklar. Det är bara fantasin som kan sätta stopp.

Tips till dig som förälder!
Som förälder kan du använda massagen för att få barnet att komma ner i varv efter träningen eller innan sängdags. Låt det bli en mysig stund där ni får möjlighet att prata om dagen eller kanske kvällens match.

Med massage…
– får barnen ökad självkänsla.
– får barnen lättare att ta in ny kunskap.
– får barnen minskad stress.
– får barnen ökad empati.
– får barnen minskad oro.
– får barnen bättre lagsammanhållning.
– får barnen bättre kroppskännedom.
– blir barnen lugnare och mer harmoniska.
Källa: Sara Wikander




Publicerad 29 maj 2012 Uppdaterad 29 maj 2012
Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden
Logga in
Bli medlem

Innehåll