Publicerad 12 October 2017

Fotograf:

Ungdomarna som tröttnat på arga idrottsföräldrar – startar UF-företaget "Supportermössan"

De sex gymnasieelverna Gustav, Wilhelm, Elsa, Virve, Jonathan och Linus håller alla på med idrott och ville tillsammans skapa ett UF-företag kring en fråga de brinner för. Eftersom de alla upplevt att just föräldrar till idrottande barn skapat stress och dålig stämning från läktarn kom de snart på idén till "Supportermössan". 




Familjeliv ville såklart veta mer och ställde några frågor till gänget! 

Vilka är ni som ingår i UF-företaget och vilken idrott sysslar ni själva med?

Vi i Supportermössan UF består av 6 personer.  

VD  Gustav Romert, 18 år och Spelar ishockey i AIK.

Ekonomiansvarig, Wilhelm Stoor, 18 år och spelar ishockey i AIK.

Marknadsföringsansvarig, Elsa Zettergren, 18 år och spelar innebandy i Bele Barkarby.

Kommunikationsansvarig, Virve Bjerkefeldt, 17 och spelar innebandy i IK Sirius FBC. 

Inköpsansvarig, Jonathan Svensson, 18 år och fäktas för Djurgårdens IF.

Försäljningsansvarig, Linus Ahlén, 18 år och spelar ishockey i AIK.


Hur kom ni på idén till "Supportermössan?" ? 

Idén kom från det faktum att vi ville ha en produkt som kändes genuin för gruppen, någonting som vi som företag verkligen kan stå för. Därför blev produktens inriktning genast riktad mot idrotten då det är något vi alla håller på med. 

Efter det letade vi efter problem inom idrottandet och lösningar på problemen, och det problem som slog oss alla är problemet med föräldrar som inte kan bete sig på läktaren. Våran lösning på detta problem kom att bli Supportermössan som med sitt budskap #ÄktaSupporter ska få föräldrar att tänka igenom sitt beteende och göra en förändring. Med budskapet tryckt på mössan ska det vara svårt att inte kunna bete sig då det går emot det som står på plagget supportern har på sig.

Varför behövs denna produkt tycker ni? 

Vi anser att produkten behövs av det faktum att barn och ungdomar i första hand håller på med en idrott för att det är kul. Vi är även väldigt medvetna om att elitsatsning inom barnidrotten är väldigt vanligt, detta är inte problemet när man talar om barn och ungdomar som känner sig pressade inom sitt idrottande. I väldigt stor utsträckning kommer pressen från föräldrar, om våran produkt kan göra något åt problemet och förbättra miljön kring idrottandet så har vi lyckats. Något måste göras åt problemet och vi är säkra på att vårt budskap kan hjälpa till.

När och på vilket sätt har ni upplevt att föräldrar beter sig illa vid sportevenemang? 

Vi som medlemmar i företaget har själva upplevt detta problem sedan vi egentligen började hålla på med våra idrotter. Särskilt vi tre som spelar ishockey som genom alla år spelat under ropen och skriken från föräldrarna på läktaren. Skällsord skriks mot domare, spelare och tränare och hela miljön kring idrottsevenemanget blir väldigt aggressiv. Detta förekommer inte endast inom ishockeyn utan liknande beteende från föräldrar inom innebandyn och fotbollen är vanligt. Detta vet vi av erfarenhet att det sätter en stor press på barnen och är ett stort problem.

Vad är era förhoppningar med supportermössan? 

Vår förhoppning med supportermössan är att lyckas förändra den miljö som idrottande barn och ungdomar idag tvingas leva i. Problemet är större än vad många är medvetna om och lyckas vi upplysa föräldrarna om problemet och få en förändring på läktarna så har vi lyckats.

Mössan ska fylla funktionen att budskapet står skrivet och när man har mössan på sig ska det vara omöjligt att inte agera därefter och vara en äkta supporter!


Nu vill Gustav, Wilhelm, Elsa, Virve, Jonathan och Linus att ni och era barn hjälper till att svara på deras enkät så att de kan få en bättre bild av målgruppen innan de kan sätta igång sin verksamhet och göra mössan till verklighet. 

Ni hittar enkäten här.

*UF = Ung företagsamhet 






Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Ungdomarna som tröttnat på arga idrottsföräldrar – startar UF-företaget "Supportermössan"
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll