Publicerad 7 February 2018

Fotograf:

"Att bojkotta något i en Facebookstatus betyder i princip lika mycket som en halstablett gör för ditt chokladsug"

”Kommentaren” kallade min storebror mig när jag var liten. Anledningen var att jag helt saknade känsla för när det var dags att hålla tyst. Jag var helt gränslös i vad jag sa och när jag sa det. Visst jag har blivit bättre men jag måste fortfarande anstränga mig hårt för att hålla kvar grodorna i munnen. 




En krönika skriven av Familjelivs Alexandra Rejsmar

Trots att jag blev skitirriterad över mitt nya nickname, kan jag idag se vad som roade honom. Vi ser det varje dag på sociala medier. I en värld där vi lärt oss att tänka klart innan vi öppnar käften, så har vi helt glömt bort att ta med sunt förnuft till internetvärlden.

Folk delar före de tänker. Du vet de som delar krönikor om hur invandrarmän förpestar vårt vackra land, samtidigt som de själva åker till Thailand en gång om året och knullar utsatta kvinnor för småpengar och tar sig en liten happy ending av någon jag hundra procent vet, hellre hade avslutat massagen tre minuter tidigare, för -åter igen- småpengar. Eller som influencers som predikar att man är ”bra som man är”, tills man får ett samarbete med en plastikklinik och glatt tar bilder med pilar och inringade ”problemområden” och postat på instagram. ”Whoops, man duger visst lite mer om man har lite fastare lår, vilket du enkelt kan göra genom att frysa in fettet”. En delarvurpa helt enkelt. 

Jag kastar inte skit på folk för det här. Vi gör det hela tiden. Grinar om hur Sveriges kultur börjat förtvina och glömmas bort, men samtidigt spenderar Sveriges nationaldag med att klaga på hur norrmännen minnsann har kul ”suttonde maj”. Look at that festprisse liksom, han bidrar ju verkligen till, lite mer party i Sverige. Eller folk som delar inlägg om hur fucked up det är med djurparker för att sedan posta partybilder med deras nya päls. 

Sanningen är att vi alla har sån dubbelmoral på nätet. Vi har så otroligt kort uppmärksamhetsspann att vi bara orkar ha fokus på en händelse i taget. När drevet mot H&M’s reklammiss (pojken och aptröjan) gick, kunde företaget sitta lugnt ner i båten tills det var gamla nyheter och Oprah höll ett historiskt tal och det delades istället. 

Att bojkotta något i en Facebookstatus betyder i princip lika mycket som en halstablett gör för ditt chokladsug. Så du, som delade H&M-inlägget och hyllade The Weeknd's bojkott med ett delat inlägg på just din unika och personliga facebookvägg eller instasida – har du varit och handlat något på H&M sen Ophras tal? 

Läs tidigare krönikor från Alexandra Rejsmar:

"Inför krav på vaccination av alla barn!"

"I år har vi fått slut på fucks to give"

"Likheten mellan tjatiga äckel på krogen och vuxna som tvingar barn att kramas"

"Här Sverige, har vi roten till det vidriga som kvinnor behövt stå ut med"

"Gör det okej för barn att klä sig som de önskar, utan hetsen att passa in!"

”Högst sex år för förövaren, livstid för barnet”

”Svar på tal från en lattemamma”

"När Disney ger mig en tjock flata till prinsessa blir jag nöjd, kanske"

"Vad sänder vi för signaler till våra små när vi alltid vill visa en stabil front?"

”It takes a village to raise a child”





Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: "Att bojkotta något i en Facebookstatus betyder i princip lika mycket som en halstablett gör för ditt chokladsug"
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll